2023-11-29, 17:27
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jaha hur många medlemmar måste mitt fack ha för att få frysa bankkonton för idioter vi hatar? Dvs. exakt det som postens anställda gör med Teslas skyltar.
Facket gör ingenting för att man "hatar" någon. Sympatiåtgärder sker i solidaritet med svagare medlemmar, som i Teslas fall, där många av ungdomarna och kanske framför allt utlänningarna känner sig pressade att agera strejkbrytare.
Den senare kategorin kan rent av vara beroende av anställningen för att få stanna i Sverige, det tro faan att de inte vågar strejka i så fall.

Citat:
...det är många Teslaanställda som är nya i Sverige och som är beroende av jobbet för sin framtid här.

Andra har sin familj i länderna de kommer ifrån och vill få jobb på Tesla där i framtiden, då vågar de inte stöta sig med arbetsgivaren.

Här berättar en strejkande Tesla-anställd om hur företaget bär sig åt:
Citat:
...jag vet att kollegor som inte strejkar åkt lite överallt och jobbat där de har behövts, som till Malmö och Umeå.

Det har också kommit vittnesmål från andra håll om strejkande som hotas med repressalier i form av sämre semestertider och andra villkor.

https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-strejkar-darfor-ar-det-omojligt-for-manga-av-hans-kollegor-pa-tesla/
Citera
2023-11-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Facket gör ingenting för att man "hatar" någon. Sympatiåtgärder sker i solidaritet med svagare medlemmar, som i Teslas fall, där många av ungdomarna och kanske framför allt utlänningarna känner sig pressade att agera strejkbrytare.
Den senare kategorin kan rent av vara beroende av anställningen för att få stanna i Sverige, det tro faan att de inte vågar strejka i så fall.

https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-strejkar-darfor-ar-det-omojligt-for-manga-av-hans-kollegor-pa-tesla/

Så om jag och mina kollegor gör det för att vi sympatiserar med anställda som blir påtvingade kollektivavtal så har vi detta ädla syfte som krävs för att få frysa fackens bankkonton alltså, är det så du tänker?
Citera
2023-11-29, 17:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Så om jag och mina kollegor gör det för att vi sympatiserar med anställda som blir påtvingade kollektivavtal så har vi detta ädla syfte som krävs för att få frysa fackens bankkonton alltså, är det så du tänker?
Nej, du och ditt nystartade fack kan inte göra ett skit på en arbetsplats där ni inte är avtalspart, det måste du väl förstå?
Citera
2023-11-29, 17:35
Medlem
Citat:
Nej, du och ditt nystartade fack kan inte göra ett skit på en arbetsplats där ni inte är avtalspart, det måste du väl förstå?

Så lista då de krav du anser ska gälla för att mitt nystartade fack ska få frysa bankkonton för kunder som vi vill ge oss på, givetvis för att vi sympatiserar med personer som utsätts av dessa skurkar.
Citera
2023-11-29, 17:38
Medlem
Citat:
Tycker du att det är en bra princip som bör accepteras i ett samhälle?
Att en grupp anställda på en bank eller t.ex. posten får frysa kunders tillgångar bara för att man ogillar dem? Skulle du tycka samma sak om dina pengar blev frysta bara för att vi ogillar dig?

Nä jag tror inte det är möjligt bara.
Citera
2023-11-29, 17:45
Medlem
Amsvartners avatar
Facket har spelat ut sin roll i Sverige.
Det dom gjort och även sossarna har vart bra för Sverige, men nu är andra tider.
Det går inte att stampa i samma spår hur länge som helst.
Personligen får jag böjveckseksem bara nån nämner facket.
Det är för folk som inte kan tala för sig själv, lata djävlar som vill att nån annan ska dra deras lass, som en klassikt kommunist i princip.

Fackmaffian visar sitt fula djävla tryne, det är vad vi ser nu.
Citera
2023-11-29, 17:47
Medlem
Åkte förbi en Tesla hub idag och där packade facket ner sitt vakt-tält så antar att if gett upp?
Citera
2023-11-29, 17:48
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Detta är din och maffiafackets förvirrade åsikt. Finns inget i Sverige som pekar på eller stödjer eran förvirrade åsikt. Ni är bara ute efter att smutskasta arbetare som inte stödjer eran ruttna ideologi.

Här är någon som inte fattar hur arbetsmarknaden fungerar eller hur, historiskt sett, företag utnyttjat svensk personal för att gå med mer vinst personligen.

Medveten strejkbrytare är något utav det mest självsaboterande man kan vara.
Citera
2023-11-29, 19:20
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Så lista då de krav du anser ska gälla för att mitt nystartade fack ska få frysa bankkonton för kunder som vi vill ge oss på, givetvis för att vi sympatiserar med personer som utsätts av dessa skurkar.

Det krävs att det är sympatiåtgärder för att stötta ett annat fackförbund. Jag vet inte vad som krävs för att få kalla sig för ett fackförbund.
Citera
2023-11-29, 20:05
Medlem
Citat:

Frysa ett bankkonto är en aktiv handling till skillnad från att låta bli att hantera post som är en passiv handling. Förstår du skillnaden?
Citera
2023-11-29, 21:01
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Frysa ett bankkonto är en aktiv handling till skillnad från att låta bli att hantera post som är en passiv handling. Förstår du skillnaden?
Mnja, din parallell haltar lite här, se https://www.flashback.org/sp86543220
PostNord, i den sekund som de hämtade skyltarna från tillverkaren, visste att de inte skulle dela ut dem utan istället ruva på dem. Det är detta som gör att betéendet ifrågasätts.
Om det istället varit så att de planerade att dela ut dem men något hände innan de hann göra det så hade situationen varit annorlunda.
Du har länkarna överst i det inlägget, artikeln är i DN, det är en docent i civilrätt som DN har intervjuat.
Citera
2023-11-29, 21:44
Medlem
Citat:

Vadå "agera strejkbrytare"?

De är ju inte med i facket. Varför skulle de inte jobba som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in