Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-04, 08:26
  #1
Medlem
piptazs avatar
Okej jag har dragit ut på det men nästa år kommer jag behöva börja ha barnkalas för ungen (då fyller h*n 6 år). Och det ger mig extrem ångest. Jag försöker sätta fingret på varför och jag kan tänka mig att det handlar om att jag är rätt introvert. Jag gillar själv inte att bli firad när jag fyller år.

Någon mer som hatar barnkalas men dragit på sig ungar som ska firas haha? Hur gör man det så smidigt och smärtfritt som möjligt?

Ha nu en trevlig onsdag med massa gott kaffe!
Citera
2023-10-04, 08:30
  #2
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Anlita någon att arrangera det, om du nu måste ha kalas.
Varför måste du ha det?
Varför inte bara något litet med familjen bara?
Citera
2023-10-04, 08:32
  #3
Medlem
Timoteuss avatar
Hej,
Så små barn behöver inte ha långa kalas. Tänk att det är fråga om kanske 2-3 timmar. Bjud in med bjudningskort där det står tydligt när man lämnar och hämtar.

Om du styr upp det som skall hända på kalaset i förväg: lekar, äta, fiskdamm osv, så blir det lättare för dig att mentalt kryssa av varje avklarad grej.

Ta hjälp från en vän eller familjemedlem. Välj någon utåtriktad som gillar att vara ute bland barnen, leda lekar osv. så kan du stå i köket.
Citera
2023-10-04, 08:35
  #4
Medlem
piptazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej,
Så små barn behöver inte ha långa kalas. Tänk att det är fråga om kanske 2-3 timmar. Bjud in med bjudningskort där det står tydligt när man lämnar och hämtar.

Om du styr upp det som skall hända på kalaset i förväg: lekar, äta, fiskdamm osv, så blir det lättare för dig att mentalt kryssa av varje avklarad grej.

Ta hjälp från en vän eller familjemedlem. Välj någon utåtriktad som gillar att vara ute bland barnen, leda lekar osv. så kan du stå i köket.

Sant sant, du får det att låta så enkelt haha. Ska se det som ett jobb som ska göras. Fan vad deppigt att jag känner såhär! Uhg.
Citera
2023-10-04, 08:37
  #5
Medlem
piptazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Anlita någon att arrangera det, om du nu måste ha kalas.
Varför måste du ha det?
Varför inte bara något litet med familjen bara?

Hmm.. jo klart barnen ska ha kalas om dom VILL det, då känns det ju piss att som morsa säga nej. Har du barn? Har/hade dom inte kalas?

Hittills har alla födelsedagar varit bara för familjen, även det lite ångestladdat av någon anledning. Det ligger kanske något trauma begravt haha.
Citera
2023-10-04, 08:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Okej jag har dragit ut på det men nästa år kommer jag behöva börja ha barnkalas för ungen (då fyller h*n 6 år). Och det ger mig extrem ångest. Jag försöker sätta fingret på varför och jag kan tänka mig att det handlar om att jag är rätt introvert. Jag gillar själv inte att bli firad när jag fyller år.

Någon mer som hatar barnkalas men dragit på sig ungar som ska firas haha? Hur gör man det så smidigt och smärtfritt som möjligt?

Ha nu en trevlig onsdag med massa gott kaffe!

Gör det enkelt för dig, tog med barnets två bästa vänner till ett lekland. Hamburgare efter det så blev där inget att städa heller. Det behöver inte vara så stort och märkvärdigt.
Citera
2023-10-04, 08:47
  #7
Medlem
Barnkalas är ju jättekul, massa glada ungar. Det är ju barnet som ska firas inte du så spelar ingen roll om du är introvert
Citera
2023-10-04, 08:51
  #8
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det kommer nog gå bra. Det kommer antagligen vara minimalt fokus på dig (om det är vad som känns jobbigt) såvida du inte anordnar lekar osv.
Citera
2023-10-04, 09:16
  #9
Medlem
paerras avatar
Jag är likadan som dig. Min sambo får ordna allt sånt. Jag håller mig i bakrunden
Citera
2023-10-04, 09:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej,
Så små barn behöver inte ha långa kalas. Tänk att det är fråga om kanske 2-3 timmar. Bjud in med bjudningskort där det står tydligt när man lämnar och hämtar.

Om du styr upp det som skall hända på kalaset i förväg: lekar, äta, fiskdamm osv, så blir det lättare för dig att mentalt kryssa av varje avklarad grej.

Ta hjälp från en vän eller familjemedlem. Välj någon utåtriktad som gillar att vara ute bland barnen, leda lekar osv. så kan du stå i köket.

2-3 timmar, är du galen? Man håller ju ner det till 1,5, max 2.
Citera
2023-10-04, 09:33
  #11
Medlem
Jag brukade också få lite ångest över de där men varje gång vi haft kalas så går är det över innan man hunnit börja. Korv med bröd, presentöppning, någon lek eller två, fiskedamm så helt plötsligt har två timmar gått och man kan andas ut. Låt dem springa runt lite och leka fritt mellan varven. Ett av kalasen hade de så kul själv så vi hann bara med käket, så känn av läget. Mycket enklare än fest för vuxna som ska pågå i timmar och det ska presteras i köket.
Citera
2023-10-04, 09:46
  #12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej,
Så små barn behöver inte ha långa kalas. Tänk att det är fråga om kanske 2-3 timmar. Bjud in med bjudningskort där det står tydligt när man lämnar och hämtar.

Om du styr upp det som skall hända på kalaset i förväg: lekar, äta, fiskdamm osv, så blir det lättare för dig att mentalt kryssa av varje avklarad grej.

Ta hjälp från en vän eller familjemedlem. Välj någon utåtriktad som gillar att vara ute bland barnen, leda lekar osv. så kan du stå i köket.
Du har uppenbarligen inte arrangerat något barnkalas någon gång.
2 timmar är absolut max, redan efter 20 minuter börjar man kolla på klockan i tron att man nästan är klar.
Lekar mm som i planeringsstadiet beräknades ta åtminstone 80 % av tiden är avklarade redan på en halvtimme...

Att tro att någon frivilligt vill assistera i det kaos som uppstår är naivt.

Det är värt att ha det på ett lekland om man har råd.

Barnkalas är ren tortyr för den som är värd. Alla andra föräldrar vill gärna dra ut på barnvaktandet så länge som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback