2023-10-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Du skrev umgås, inte vara släkt med. Jag syftar på människor vars kompiskrets är gängkriminella som är deras närmaste vänner.
Aha, jo men jag frågade ju om både och.
En gång började jag bekanta mig med en till synes trevlig kille. Efter att ha haft kontakt med honom i fyra, fem veckor så fick jag höra talas om att han tillhörde en kriminell organisation (vilket han själv hållit tyst om inför mig).
Då bröt jag kontakten eftersom jag på intet sätt vill bli inblandad i deras företaganden.

Om vi tänker oss att kontakt med sådana vore straffbart, och att polisen skulle se att jag kommunicerat mycket med honom via telefon under en månads tid. Vad skulle detta i praktiken innebära för mig?
Citera
2023-10-15, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Ett par frågor beträffande punkt 3:
Hur skall det se ut om man umgåtts med en gängkriminell och varit ovetandes om vad denne sysslat med? Jag tänker att det kan finnas viss risk att man blir dömd för det umgänget fast man inte kände till personens kriminella verksamhet.

Och hur skall det se ut för en hederlig och icke-kriminell familj som t.ex. har en 18-åring som en dag väljer att bli med i ett gäng? Är det att välja mellan att klippa kontakten med sitt barn omedelbart, eller att få straff?

Precis som för de flesta brott tänker jag mig att även detta ska innehåller ett uppsåtsrekvisit, dvs den som har kontakt med en gängkriminell ska ha känt till vederbörandes gängkoppling för att kunna dömas för brott
Citera
2023-10-15, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Precis som för de flesta brott tänker jag mig att även detta ska innehåller ett uppsåtsrekvisit, dvs den som har kontakt med en gängkriminell ska ha känt till vederbörandes gängkoppling för att kunna dömas för brott
Just min tanke. I mitt inlägg ovanför berättar jag om hur jag bekantade mig med en kille, helt ovetandes om hans medlemskap i en kriminell organisation. Och hur jag bröt kontakten när jag fick kännedom om detta, just för att jag inte vill riskera att bli ofrivilligt inblandad i något som har med den organistationen att göra.

Men jag tänker mig att det i praktiken är väldigt svårt att bevisa för utomstående huruvida jag kände till hans medlemskap eller ej, vid vilket tidpunkt jag fick kännedom osv.
Men i Sverige är man ju oskyldig tills motsatsen bevisats.
Citera
2023-10-15, 09:30
Medlem
Imnshos avatar
Finns det inte någon möjlighet att använda AI för att kartlägga kriminaliteten? Snuten verkar ju mest vara något slags Kling&Klang, och verkar också sakna resurser.

Jag gissar att AI inte har några "känslor" för om det är politiskt korrekt att etnicitet är en viktig faktor i kriminaliteten. Sedan måste man väl kunna bortse från GDPR när man för register över något slags "criminal score" eller "criminal risk".

Jag kanske är naiv och okunnig när det gäller AI.

Mata in allt i nån jävla supercomputer, samkör registren, avlyssna. Jag bryr mig inte om det kommer fram att jag kört för fort, bränt hemma, tjuvfiskat eller porrsurfat. Det är ett lågt pris för att få bukt med de kriminella dräggen.
Citera
2023-10-15, 10:31
Medlem
Fcuko, du kan liksom oss andra sitta lugnt i båten och avvakta, vår nya regering har bara styrt i ett år men när den här mandatperioden är över så har de städat upp i det kriminella Sverige.
Det var det de gick till val på och jag litar på att de håller sitt löfte.
Citera
2023-10-15, 20:15
Medlem
ololizozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Det stårt klart varför det är kört för sverige nu. Inte ens det allra mest uppenbart enkla som att polisen ska vara dom som kontrollerar gängen går in. Vad är det för fel på dej. ANtar att du är gängmedlem, det finns ingen annan slutsats att dra.

Hahaha nej jag är inte medlem i gäng
Din förmåga att dra slutsatser är lite exotisk minst sagt! Det kan du säkert göra nåt skoj av.

Ska vi ta ett exempel. En polis med samma spännande slutsats-förmåga som dig är ute och härjar. Han predikar lite för folk om lite väl galna ideer, någon motsäger honom eller ja, håller inte med honom. Han drar då slutsatsen att "det är fel på personen" och han "måste var gängmedlem". På med bojor och in isoleringscell direkt.
Citera
2023-10-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
3. Samröre med kriminella gängmedlemmar ska vara straffbart
Även personer utanför den kriminella miljön ska kunna dömas till straff om de med uppsåt haft något samröre eller kontakt med personer med gängkoppling. Det måste också omfatta familjemedlemmar och närstående samt vuxna barn. Att riskera att sina egna barn och föräldrar råkar illa ut är något som högst sannolikt även kommer få tungt kriminella att tveka på sina livsval.
Det har ju delvis löst sig nu när man börjar att ge sig på anhöriga till gängkriminella. Det får skylla sig själva att de väljer att leva med en kriminell. Man kan inte låta sig bli bjuden på restaurang, få låna den flådiga bilen av kusinen eller ta emot gåvor som kommer från organiserad brottslighet.

Senast häromdagen så pratades det om att hjälpa dessa få skyddade personuppgifter vilket är helt fel. Man kan inte ge sig in i leken utan att ta konsekvenserna. Vill man leva med farliga människor och vara ett "smycke" till en gängledare så får man räkna med att bli likviderad.
Citera
2023-10-15, 23:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Det största problemen är att man inte vill krossa gängen, inte än iallafall. Först ska många åtgärder på plats, övervakning främst men även vissa andra lagar.

Lagar och övervakning som aldrig hade behövts eller kunnat rättfärdigas utan massinvandring och gängen som kommer med det.

Låt aldrig en kris förspillas haha.

Men jo, folk ser bara det dagsaktuella. De är jättemed på att dömas utan brott och avlyssnas utan misstanke. Själv sitter jag och undrar vad jag vågar skicka på SMS, trots att jag inte är olaglig. Det är ett vuxet barn till en i kretsen som utpressas av ett gäng. Ska man ta det på Signal, liksom?
Citera
2024-02-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det har ju delvis löst sig nu när man börjar att ge sig på anhöriga till gängkriminella. Det får skylla sig själva att de väljer att leva med en kriminell. Man kan inte låta sig bli bjuden på restaurang, få låna den flådiga bilen av kusinen eller ta emot gåvor som kommer från organiserad brottslighet.

Senast häromdagen så pratades det om att hjälpa dessa få skyddade personuppgifter vilket är helt fel. Man kan inte ge sig in i leken utan att ta konsekvenserna. Vill man leva med farliga människor och vara ett "smycke" till en gängledare så får man räkna med att bli likviderad.

De nya lättnader som införts som ger polisen möjlighet att avlyssna personer kopplade till gängkriminella utan konkret brottsmisstanke är ju såklart en sådan sak. Läste idag att runt 30 brott hade kunnat stoppas tack vare denna lag.

När det gäller samröre med gängkriminella är det visa känt att de kriminella gängen själva på senare år använt närstående, oftast i form av flickvänner, föräldrar eller syskon som måltavlor för att agera så brutalt som möjligt. Även den mest hängivna yrkeskriminell har sannolikt en öm tå när det exempelvis gäller vederbörandes föräldrar. Om denna person måste välja mellan sin mamma, pappa, syster och bror och det kriminella livet är det inte alls särskilt osannolikt att han väljer familjen. Knappast i alla situationer, men ganska säkert att några gör det.
Citera
2024-02-27, 02:05
Bannlyst
Svenska fängele har för hög standard. Låt förvaringen av gängkriminella vara öppenyta på säg 500x500 meter. Man lägger ut en massa truppmina 12 i terrängen. Deras cell består av ett vindskydd och ett ligg underlag.

Man bantar bort fångväktare, utan man har typ en jävla massa kamphundar och drönare. Rymmer någon så släpper man loss hundarna och ha drönare som kan nedkämpa det kriminella odjurer ifrån luften.
Citera
2024-02-27, 04:17
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Jag tycker att man är ute på farlig mark om man vill bestraffa människor för att de genom blodsband är släkt med en kriminell. Om vi tänker oss en familj med två föräldrar och fyra barn. ETT av barnen gör det aktiva valet att gå med i ett kriminellt gäng, men resten av familjen har gott omdöme och hederligt leverne.
Tycker ni två att hela familjen skall bestraffas då?

Och skall detta bara gälla när barnen är omyndiga, eller även när de blivit myndiga?

Så om ett "barn" eller en myndig gör bomber i hemmet och ingen förälder reagerar - inga problem för dig? Inga problem för grannarna? Inga problem för den som skulle sprängas i bitar?

Du tycker man är "ute på farlig mark" - fy fan, säger jag, så jävla många horanhöriga som lever gött på sina anhörigas kriminella liv. Eller genom att förvara vapen, knark och annat skit.

Det är inte normalt att hålla på med sådan skit i Sverige - men för dig är det säkert normalt. Du ska få hålla på med vilken skit som helst och dina släktingar ska få supporta dig och få bo kvar och fortsätta få sina bidrag - men den vägen börjar ta slut nu. Människor som har tillåtits flytta till Sverige - ni ska bete er lagligt - allihop - eller så ska ni åka hem dit ni hör hemma. Men det är ni så jävla rädda för. Ta ansvar för ert eget land. Bo i ert eget land. Ni klarar inte ens av att bo i ert eget land. Eller försöka förbättra något där.

Så nej tyvärr, din bomb- och knark- och pangmamma - hon kommer också åka ut på röven. För hon är helt värdelös för Sverige. Du och dina kriminella syskon är också helt värdelösa för Sverige. Spelar ingen roll om en - en enda - av er får ett instegsjobb betalt av staten. Sköt er eller åk hem. Så jävla svårt är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in