Citat:
Ursprungligen postat av
Galant-Rabalder
Okey. Det finns defekt perception som när du ser en orm men det är bara ett rep, tänker jag samt veridikal perception som när du ser ett skepp och skeppet finns eller åtminstonde de partiklar som det är konstruerat av.
Vad är skillnaden på skeppet och ormen, utöver din hävd om att partiklar finns?
Om det är det enda som skiljer dom åt så får du gärna förklara vad du menar med att partiklar finns, och hur någon annan kan komma fram till samma slutsats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Galant-Rabalder
Jag tänker att om du ser så finns det något du ser med. Sinnesorganet för syn. Du nämde att "du ser."
Aha. Varför tänker du det? På grund av kausalitet? Det finns ett skäl till att jag ser?
Du har säkert hört talas om oändlig regression. Något måste ligga till grund för att jag ser. Detta något kanske är mitt öga, säg. Något måste ligga till grund för det. Vi kan tänka oss många steg till, men till slut måste den här frågesporten leda till nonsens. Vi måste veta vad som ligger till grund för universum. Och vad ligger till grund för det? Och så vidare. Har man ögon att se med (hehe) så inser man att vi inte kommer närmare ett svar. Verkligheten försvinner i själva verket längre och längre bort, bakom fler och fler fantastiska fantasier. Vi frågar fel frågor, eftersom vi har fel utgångspunkt.
Så jag hävdar inte att jag ser med ögonen (annat än av praktiska skäl, som sagt). Det vore absurt, rent filosofiskt sett.
Citat:
Ursprungligen postat av
Galant-Rabalder
De representerar något, ibland. Du formar en mental representation som bild eller tanke av vissa koncept och vissa termer ibland.
Som sagt, koncept kan handla om (referera till) andra koncept, absolut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Galant-Rabalder
Det som finns existerar helt enkelt. Begreppet skepp finns och den materiella entiteten som är skepp existerar, menar jag.
Återigen så är jag bara nyfiken på hur man kan övertyga sig själv om det, ifall man inte redan är övertygad. Jag vet till exempel inte riktigt vad du menar med att en materiell entitet existerar. Vad är det som stödjer det?