• 1
  • 2
2023-10-05, 05:42
Medlem
Denna paradox r mer relevant fr oss sjlva vad gller identitet n skeppet. Vrt utseende och kropp frndras med tiden, minnen frsvinner och nya uppstr och p samma stt vad gller vrt strre belief-set som r under stndig frndring. Det som skapar identitet r mest en trivial funktionell och historisk aspekt. Vad har den gamle mannen gemensamt med den lille pojken som drog i mammas kjol frutom en del vaga minnen och cellernas DNA-information?
Citera
2023-10-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Denna paradox r mer relevant fr oss sjlva vad gller identitet n skeppet.
Det r p grund av det hroch mycket annat i samma kategorisom vi har vldigt svrt att genomskda Theseus skepp, ven om vi har svaret mitt framfr oss. En farlig vg att vandra, tycker sinnet, och det r inte helt grundlst.

Rkade hra en youtube frn Adyashanti som r relevant. "De flesta kommer fram till rtt svar frsta gngen dom frgar sig sjlva 'vem r jag?' Jag vet inte! Istllet fr att smlta det hr och utforska det s r vi vertygade om att vi mste gjort ngot fel, s vi frgar om och om igen. Eftersom vi frkastat det rtta svaret redan s kan vi frga hur lnge som helst och komma fram till nya ider som inte stmmer."

Som vissa brukar sgadom som inte r speciellt populra i vanliga hippie-spirituella kretsarhandlar det mer om att ge upp. Vi springer omkring hit och dit till vi kollapsar, och frst d kanske vi har en chans att observera hur det faktiskt ligger till. Huvudet i tigerns gap. Ingen stoppar dit det frivilligt.
Citera
2023-10-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Vad r skillnaden p skeppet och ormen, utver din hvd om att partiklar finns?

Om det r det enda som skiljer dom t s fr du grna frklara vad du menar med att partiklar finns, och hur ngon annan kan komma fram till samma slutsats.

Aha. Varfr tnker du det? P grund av kausalitet? Det finns ett skl till att jag ser?

Du har skert hrt talas om ondlig regression. Ngot mste ligga till grund fr att jag ser. Detta ngot kanske r mitt ga, sg. Ngot mste ligga till grund fr det. Vi kan tnka oss mnga steg till, men till slut mste den hr frgesporten leda till nonsens. Vi mste veta vad som ligger till grund fr universum. Och vad ligger till grund fr det? Och s vidare. Har man gon att se med (hehe) s inser man att vi inte kommer nrmare ett svar. Verkligheten frsvinner i sjlva verket lngre och lngre bort, bakom fler och fler fantastiska fantasier. Vi frgar fel frgor, eftersom vi har fel utgngspunkt.

S jag hvdar inte att jag ser med gonen (annat n av praktiska skl, som sagt). Det vore absurt, rent filosofiskt sett.

Som sagt, koncept kan handla om (referera till) andra koncept, absolut.

terigen s r jag bara nyfiken p hur man kan vertyga sig sjlv om det, ifall man inte redan r vertygad. Jag vet till exempel inte riktigt vad du menar med att en materiell entitet existerar. Vad r det som stdjer det?

Det finns inferentiellt rttfrdigande, ett rttfrdigande genom hnvisning till en annan uppfattning.

Hr kan man tnka sig en regress, A rttfrdigas av B, som rttfrdigas av C in i det ondliga. Det r infinitivismen. Det finns frestllningar om cirkulrt "rttfrdigande" (inte rttfrdigande) och om ogrundat rttfrdigande, det vill sga att det inte finns rttfrdigande.

Fundamentismen tnker sig basuppfattningar som stoppar regressen.

Basuppfattningar r icke-inferentiellt rttfrdigade, rttfrdigande utan att hnvisa till en annan uppfattning och det r sinneserfarenheter som tillskrivs vara detta. (Inte inklusive alla mjliga sinnesintryck, som av drmmar, illusioner, eller hallucinationer)

P1. Uppfattning B har egenskap A. (Uppfattningen om att dr finns T's skepp har egenskapen att vara given genom sinneserfarenheter.)

P2. Det r sannolikt att uppfattningar med egenskap A r sanna.
(Det r sannolikt att uppfattningar givna av sinneserfarenheter r sanna.)

Slutsats: Det r sannolikt att uppfattning B r sann.

Frgan r vad som rttfrdigar premiss 2?

Ur pstendet att det r knepigt att rttfrdiga att det finns ett skepp, fljer inte att det r falskt att "Dr r ett skepp."

Men har det som mjligen uppfattas identiteten att vara T's skepp?
Senast redigerad av Galant-Rabalder 2023-10-05 kl. 14:48.
Citera
2023-10-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galant-Rabalder
Det finns inferentiellt rttfrdigande, ett rttfrdigande genom hnvisning till en annan uppfattning.

Hr kan man tnka sig en regress, A rttfrdigas av B, som rttfrdigas av C in i det ondliga. Det r infinitivismen. Det finns frestllningar om cirkulrt "rttfrdigande" (inte rttfrdigande) och om ogrundat rttfrdigande, det vill sga att det inte finns rttfrdigande.

Fundamentismen tnker sig basuppfattningar som stoppar regressen.

Basuppfattningar r icke-inferentiellt rttfrdigade, rttfrdigande utan att hnvisa till en annan uppfattning och det r sinneserfarenheter som tillskrivs vara detta. (Inte inklusive alla mjliga sinnesintryck, som av drmmar, illusioner, eller hallucinationer)

P1. Uppfattning B har egenskap A. (Uppfattningen om att dr finns T's skepp har egenskapen att vara given genom sinneserfarenheter.)

P2. Det r sannolikt att uppfattningar med egenskap A r sanna.
(Det r sannolikt att uppfattningar givna av sinneserfarenheter r sanna.)

Slutsats: Det r sannolikt att uppfattning B r sann.

Frgan r vad som rttfrdigar premiss 2?

Ur pstendet att det r knepigt att rttfrdiga att det finns ett skepp, fljer inte att det r falskt att "Dr r ett skepp."

Men har det som mjligen uppfattas identiteten att vara T's skepp?
Det r vldigt enkelt. Det som rttfrdigar att det r ett skepp r detsamma som rttfrdigar att det r en orm-, n vnta, ett rep-, n vnta, atomer-, n vnta vad n jag rkar tycka fr tillfllet!

r det ett skepp dr? Visst, varfr inte. Precis lika mycket som skeppet i drmmen r dr. Jag kan hoppa p skeppet och segla ngonstans. I drmmen kanske jag kan segla till mer exotiska stllen, men vad gr vl det fr skillnad? Ingen kvalitativ, iallafall. S r det ett skepp dr? Skulle inte tro det. Vilket perspektiv r korrekt? En retorisk frga som saknar svar. Men vad spelar det fr roll? S lnge man inte lter sig luras av skeppet, vare sig det r dr eller inte.

Det stmmer att man kan sluta sig till "inget skepp" lika mycket som man kan sluta sig till "skepp." Ingen av utsagorna gr att verifiera. Det man dremot kan gra, och som garanterat r mjligt att slutfra till fullo, r att ta itu med sina egna konstiga antaganden som leder till frgan om skeppet frn frsta brjan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in