Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Vad r skillnaden p skeppet och ormen, utver din hvd om att partiklar finns?
Om det r det enda som skiljer dom t s fr du grna frklara vad du menar med att partiklar finns, och hur ngon annan kan komma fram till samma slutsats.
Aha. Varfr tnker du det? P grund av kausalitet? Det finns ett skl till att jag ser?
Du har skert hrt talas om ondlig regression. Ngot mste ligga till grund fr att jag ser. Detta ngot kanske r mitt ga, sg. Ngot mste ligga till grund fr det. Vi kan tnka oss mnga steg till, men till slut mste den hr frgesporten leda till nonsens. Vi mste veta vad som ligger till grund fr universum. Och vad ligger till grund fr det? Och s vidare. Har man gon att se med (hehe) s inser man att vi inte kommer nrmare ett svar. Verkligheten frsvinner i sjlva verket lngre och lngre bort, bakom fler och fler fantastiska fantasier. Vi frgar fel frgor, eftersom vi har fel utgngspunkt.
S jag hvdar inte att jag ser med gonen (annat n av praktiska skl, som sagt). Det vore absurt, rent filosofiskt sett.
Som sagt, koncept kan handla om (referera till) andra koncept, absolut.
terigen s r jag bara nyfiken p hur man kan vertyga sig sjlv om det, ifall man inte redan r vertygad. Jag vet till exempel inte riktigt vad du menar med att en materiell entitet existerar. Vad r det som stdjer det?
Det finns inferentiellt rttfrdigande, ett rttfrdigande genom hnvisning till en annan uppfattning.
Hr kan man tnka sig en regress, A rttfrdigas av B, som rttfrdigas av C in i det ondliga. Det r infinitivismen. Det finns frestllningar om cirkulrt "rttfrdigande" (inte rttfrdigande) och om ogrundat rttfrdigande, det vill sga att det inte finns rttfrdigande.
Fundamentismen tnker sig basuppfattningar som stoppar regressen.
Basuppfattningar r icke-inferentiellt rttfrdigade, rttfrdigande utan att hnvisa till en annan uppfattning och det r sinneserfarenheter som tillskrivs vara detta. (Inte inklusive alla mjliga sinnesintryck, som av drmmar, illusioner, eller hallucinationer)
P1. Uppfattning B har egenskap A. (Uppfattningen om att dr finns T's skepp har egenskapen att vara given genom sinneserfarenheter.)
P2. Det r sannolikt att uppfattningar med egenskap A r sanna.
(Det r sannolikt att uppfattningar givna av sinneserfarenheter r sanna.)
Slutsats: Det r sannolikt att uppfattning B r sann.
Frgan r vad som rttfrdigar premiss 2?
Ur pstendet att det r knepigt att rttfrdiga att det finns ett skepp, fljer inte att det r falskt att "Dr r ett skepp."
Men har det som mjligen uppfattas identiteten att vara T's skepp?