2023-09-30, 20:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Vinsta är på andra sidan både Blackan och Vällingby?

Du har rätt. Nälsta var det jag menade. Bor inte där själv. Men har bekanta på orten.
Citera
2023-09-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Precis. Ofta vet många om hur psykiskt dåligt de personerna mår inför utvisning men ingenting händer och sen begår dem brott. Kan komma på flera fall där det skett. Jävla stort misslyckande av samhället att oskyldiga ska drabbas hela tiden.

Eller så får de inte åka hem på stört, när de vill det, och tar till kniven. Vetlanda minns.
Citera
2023-09-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Du har rätt. Nälsta var det jag menade. Bor inte där själv. Men har bekanta på orten.
Orten Stockholm?

Det är lungnt, bor i Bromma men mer mot city och vattnet.
Citera
2023-09-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tobakshandlarn på andra sidan gatan har blivit rånad ett antal gånger. En gång var det tydligen så mycket blod överallt så han fick mediautrymme.

Modulhusen har fått den negativa effekten som de boende i villorna runt om fruktat.

Spånga Centrum nere vid stationen (en bra bit) har länge plågats av rån, bilkapningar, knarkhandel, utpressning av butiksägare o en uppmärksammad butiks take over.

Runt fritidsgården ”Grottan” har det länge varit problem. Ett ställe de skötsamma ungdomarna undviker.

Att köpa en villa i Solhem, Flysta eller Vinsta är att köpa en riskfylld lott.

Knivdåd brukar betyda att det är afghaner som är inblandade. Men var det utanför Coop så kan det även vara tiggarromer som slåss om platsen.
Jag känner några boende i området och enligt dem har det absolut inte varit några problem relaterade till modulhusen. Det var mycket oro runt dem när de byggdes men efter att afghanska familjer flyttat in försvann kritiken och oron. Tråkigt att misstänkliggöra dess personer.
Citera
2023-09-30, 23:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excey
Jag känner några boende i området och enligt dem har det absolut inte varit några problem relaterade till modulhusen. Det var mycket oro runt dem när de byggdes men efter att afghanska familjer flyttat in försvann kritiken och oron. Tråkigt att misstänkliggöra dess personer.

Det man hittar vid googling är två olika rån som verkar ha ägt rum 2017 och 2018. Modulhusen stod väl inte klara förrän 2019-20 typ?

Troligen missvisande post av "Sam.Boyd". Om med flit eller inte kan man bara spekulera kring.

Att ett villaområde ligger i relativ närhet av miljonprogram kan absolut vara en riskfaktor. Men hur många villaområden i storstäder ligger idag så långt bort från närmaste "problemområde" att de i praktiken är skyddade? Det var en annan sak för kanske 10-15 år sen, minns att det var en hel del händelser som att ungdomar från "orten" åkte till närbelägna, lugnare områden och rånade snälla svennekillar på deras moppar. Det våld vi ser nu inträffar ju på alla möjliga ställen, inklusive innerstan.

Och bor du i "lugna svennebananområdet" i villa så kan din granne ändå vara en företagare som syltat in sig med organiserad brottslighet som en dag placerar en bomb vid hans ytterdörr, tio meter från din äldsta dotters sovrum. Och nån skitskalle från det senaste gänget där gamla polare blivit dödsfiender över nån blåsning i nån knarkaffär kan ha blivit goad och tror att han är säker på "lugna gatan" samtidigt som två 14-åringar på moppe kommer åkande in i fina villaområdet för att skjuta honom.
Citera
2023-09-30, 23:36
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razcal
Coop Spångavägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Någon som vet mer?

Expressen

Z radarn indikerar starkt på att det är män till kvinnor iklädda stora kjolar som ligger bakom.

Hej hej folk med andra ord.
Citera
2023-10-01, 00:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det man hittar vid googling är två olika rån som verkar ha ägt rum 2017 och 2018. Modulhusen stod väl inte klara förrän 2019-20 typ?

Troligen missvisande post av "Sam.Boyd". Om med flit eller inte kan man bara spekulera kring.

Att ett villaområde ligger i relativ närhet av miljonprogram kan absolut vara en riskfaktor. Men hur många villaområden i storstäder ligger idag så långt bort från närmaste "problemområde" att de i praktiken är skyddade? Det var en annan sak för kanske 10-15 år sen, minns att det var en hel del händelser som att ungdomar från "orten" åkte till närbelägna, lugnare områden och rånade snälla svennekillar på deras moppar. Det våld vi ser nu inträffar ju på alla möjliga ställen, inklusive innerstan.

Och bor du i "lugna svennebananområdet" i villa så kan din granne ändå vara en företagare som syltat in sig med organiserad brottslighet som en dag placerar en bomb vid hans ytterdörr, tio meter från din äldsta dotters sovrum. Och nån skitskalle från det senaste gänget där gamla polare blivit dödsfiender över nån blåsning i nån knarkaffär kan ha blivit goad och tror att han är säker på "lugna gatan" samtidigt som två 14-åringar på moppe kommer åkande in i fina villaområdet för att skjuta honom.

Det jag refererade till:
https://www.expressen.se/sport/trav/...-flera-ganger/
Det var mitt emot det Coop på Spångavägen där trådens har skett.

Det övriga hår säkert även det att googla upp.
Citera
2023-10-01, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Z radarn indikerar starkt på att det är män till kvinnor iklädda stora kjolar som ligger bakom.

Hej hej folk med andra ord.

Finska zigenare/Romer?
Citera
2023-10-01, 06:32
Medlem
Psychoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Attack mot invandrare?

Rasistdåd?
Ren gissning. Men känns mer som pundare som gått Bananas eller en uppgörelse över nåt. Det bor och hänger kriminella i hela Sverige, oavsett lugn del av Stockholm eller by på landet...
Citera
2023-10-01, 06:33
Medlem
Psychoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Finska zigenare/Romer?
GM Såg inte ut som nåt av det du nämner... Inte heller det offret jag såg på platsen.

Vad baserar du ser på?
Edit: Missade inlägget du citerade...

Såg inte ut som varken finska z eller romer på offret jag såg men kan ha fel!
Citera
2023-10-01, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychoo
GM Såg inte ut som nåt av det du nämner... Inte heller det offret jag såg på platsen.

Vad baserar du ser på?
Edit: Missade inlägget du citerade...

Såg inte ut som varken finska z eller romer på offret jag såg men kan ha fel!

Ah någon skrev att det var stora svarta kjolar typ? tänkte direkt att det är ju vad finska zigenare har på sig. Inte menat som ett statement ;p
Citera
2023-10-01, 10:59
Medlem
Så om jag förstått det hela rätt så var det ungefär som så att 2 killar hoppade på den 3:e som försvarade sig med kniv utanför Coop, alla fick åka ambulans pga skadorna och alla är misstänkta för brott?
GM och BO kände varandra och alla inblandade är svenskar eller åtminstone skandinaviskt utseende enligt vad vittnen uppgett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in