Det man hittar vid googling är två olika rån som verkar ha ägt rum 2017 och 2018. Modulhusen stod väl inte klara förrän 2019-20 typ?
Troligen missvisande post av "Sam.Boyd". Om med flit eller inte kan man bara spekulera kring.
Att ett villaområde ligger i relativ närhet av miljonprogram kan absolut vara en riskfaktor. Men hur många villaområden i storstäder ligger idag så långt bort från närmaste "problemområde" att de i praktiken är skyddade? Det var en annan sak för kanske 10-15 år sen, minns att det var en hel del händelser som att ungdomar från "orten" åkte till närbelägna, lugnare områden och rånade snälla svennekillar på deras moppar. Det våld vi ser nu inträffar ju på alla möjliga ställen, inklusive innerstan.
Och bor du i "lugna svennebananområdet" i villa så kan din granne ändå vara en företagare som syltat in sig med organiserad brottslighet som en dag placerar en bomb vid hans ytterdörr, tio meter från din äldsta dotters sovrum. Och nån skitskalle från det senaste gänget där gamla polare blivit dödsfiender över nån blåsning i nån knarkaffär kan ha blivit goad och tror att han är säker på "lugna gatan" samtidigt som två 14-åringar på moppe kommer åkande in i fina villaområdet för att skjuta honom.
Det sista stycket är mycket relevant i detta fallet då Flysta består av små kåkar med små tomter (snäppet större kolonistugor) så en bomb av storleken som används numera riskerar att orsaka stora skador även på intilliggande fastigheter.
Det finns flera exempel på att aktörer som jobbat sig upp från gatunivån i gängen flyttar till villor i närområden. Där ligger Flysta bra till, granne med Tensta/Rinkeby men ändå avskilt från den värsta skiten.
Känner flera som bor där som t om slutat klaga på att flygplanen från Bromma passerar på låg höjd precis över skorstenarna, gängbrottsligheten i närområdet är ett verkligt eller åtminstone upplevt hot mot hälsa och egendom.
Det sista stycket är mycket relevant i detta fallet då Flysta består av små kåkar med små tomter (snäppet större kolonistugor) så en bomb av storleken som används numera riskerar att orsaka stora skador även på intilliggande fastigheter.
Det finns flera exempel på att aktörer som jobbat sig upp från gatunivån i gängen flyttar till villor i närområden. Där ligger Flysta bra till, granne med Tensta/Rinkeby men ändå avskilt från den värsta skiten.
Känner flera som bor där som t om slutat klaga på att flygplanen från Bromma passerar på låg höjd precis över skorstenarna, gängbrottsligheten i närområdet är ett verkligt eller åtminstone upplevt hot mot hälsa och egendom.
Du har aldrig varit där, erkänn! Husen kan se ut att ligga på under 100 kvadrat på pappret, då det är snedtak och inredda källare som inte räknas in, men tro mig ingen betalar 7mille, vilket är medelpriset på hus där, för "lite större än kolonistugor". Även om det är billigt för att vara Stockholms stad, så är det verkligen inga stugor!
Du har aldrig varit där, erkänn! Husen kan se ut att ligga på under 100 kvadrat på pappret, då det är snedtak och inredda källare som inte räknas in, men tro mig ingen betalar 7mille, vilket är medelpriset på hus där, för "lite större än kolonistugor". Även om det är billigt för att vara Stockholms stad, så är det verkligen inga stugor!
Sluta tramsa, du verkar inte varit inne i någon av kåkarna för då skulle du veta att övervåningar med 1,5m i takhöjd och ombyggda garage/pannrum inte räknas när man jämför villor. Många av ”villorna” är 3 rum och kök med minimala tomter som knappt når runt husen.
Sluta tramsa, du verkar inte varit inne i någon av kåkarna för då skulle du veta att övervåningar med 1,5m i takhöjd och ombyggda garage/pannrum inte räknas när man jämför villor. Många av ”villorna” är 3 rum och kök med minimala tomter som knappt når runt husen.
Jag vet exakt var det är, jag bor i en annan del av Bromma och de mindre villorna är s.k. egnahemshus https://sv.wikipedia.org/wiki/Egnahemsr%C3%B6relsen. Jag har varit inne i många, många. Du kom nog fel den gången du råkade besöka storstan och trodde du var i ett villaområde när du hamnat i Sundby koloniområde.
Var dem inblandade från villakvarteren på ena sidan gatan om butiken eller från Söderberga/Beckomberga hållet?
Som sagt, butiken ligger väldigt mittemellan.
Känns som att Flysta inte riktigt är ett område man "hänger i" bara för att, då det inte finns så mycket mer än Coop, pizzerior och en tobak/spelbutik.
Var dem inblandade från villakvarteren på ena sidan gatan om butiken eller från Söderberga/Beckomberga hållet?
Som sagt, butiken ligger väldigt mittemellan.
Känns som att Flysta inte riktigt är ett område man "hänger i" bara för att, då det inte finns så mycket mer än Coop, pizzerior och en tobak/spelbutik.
Det har inte kommit fram vilka det var och var de bor ännu, men som du säger är det ingen plats att hänga på så troligtvis var det ett ”avtalat möte” som övergick i ett rån eller liknande.
Jag vet exakt var det är, jag bor i en annan del av Bromma och de mindre villorna är s.k. egnahemshus https://sv.wikipedia.org/wiki/Egnahemsr%C3%B6relsen. Jag har varit inne i många, många. Du kom nog fel den gången du råkade besöka storstan och trodde du var i ett villaområde när du hamnat i Sundby koloniområde.
Tack. Jag känner till historien bakom de ”mindre villorna” eller som jag kallar dem; ”kåkar snäppet större än kolonilotter”.
Förstår inte vad du menar med ”råkade besöka storstan”, utveckla gärna. Jag har tvärtom åkt ut till förorten Spånga (specifikt Flysta) många gånger FRÅN det du kallar storstan (Södermalm).
Av nyfikenhet, varför blev du så kränkt av hur jag benämnde de ”mindre villorna”?
Vi kanske sen skulle kunna återgå till knarkaffären som gick fel (min teori om händelsen).
Senast redigerad av Horungen.Muhammed 2023-10-01 kl. 19:01.
Tobakshandlarn på andra sidan gatan har blivit rånad ett antal gånger. En gång var det tydligen så mycket blod överallt så han fick mediautrymme.
Modulhusen har fått den negativa effekten som de boende i villorna runt om fruktat.
Spånga Centrum nere vid stationen (en bra bit) har länge plågats av rån, bilkapningar, knarkhandel, utpressning av butiksägare o en uppmärksammad butiks take over.
Runt fritidsgården ”Grottan” har det länge varit problem. Ett ställe de skötsamma ungdomarna undviker.
Att köpa en villa i Solhem, Flysta eller Vinsta är att köpa en riskfylld lott.
Knivdåd brukar betyda att det är afghaner som är inblandade. Men var det utanför Coop så kan det även vara tiggarromer som slåss om platsen.
Känner definitivt inte igen mig i din beskrivning av området.
Vad gäller modulhusen, har jag aldrig någonsin (och inte andra jag pratat med) hört att det har varit något problem därifrån. Det verkar vara mest barnfamiljer som bor där.
Vad gäller tiggare, har jag inte sett till någon sådan på flera år. Inte hört att det varit någon kriminalitet från dom när det fanns tiggare här för några år sedan.
I villaområdet är det lugnt, förutom något inbrott (inte mer här än på andra ställen) vid något tillfälle. Aldrig upplevt det risktfyllt att bo här.
Mycket barnfamiljer som bor här och din bild stämmer inte
Citat:
Ursprungligen postat av Horungen.Muhammed
I Flysta är villorna inte alls så små, skulle tippa på ett snitt runt 125- 160 kvm. Du får väl kolla på google maps, och jmf kolonilotterna som ligger ett stenkast bort. I jmf ser de ut som små prickar.
"Äldre med goda inkomster utan barn eller med äldre barn i villa i eftertraktade närförorter kring storstäderna
Vanliga intressen är golf, utförsåkning, näringsliv och samhällsekonomi, längdskidåkning, segling, vin och vinprovning, föreningsverksamhet, skattefrågor, inrikespolitik och värdepapper och värdepappersaffärer.
Utforska livsstilarna i området i Livsstilskartan.
Familjer med barn i förskoleålder
I XXXXXX har 17% av familjerna mer än ett barn. Andelen familjer som bara har ett barn är högre än i resten av kommunen. De flesta barnen är i förskoleålder och 28% av de som bor här är barn under 19 år, vilket är högre än genomsnittet (21%) för kommunen.
Barn i förskoleålder
Barn i grundskoleålder
Barn i gymnasieålder
Högutbildade med jobb i privat sektor
Av de som bor i området räknas 50% som högutbildade. 24% har gymnasieutbildning och 5% har endast grundskoleutbildning. 34% arbetar i privat sektor. Av de som är mellan 20 och 64 år förvärvsarbetar 69%.
I Flysta är medelinkomsten högre
Här är medelinkomsten 35 175 kr, vilket är 29% högre än snittlönen i Sverige. Personerna i området har i snitt 1 290 313 kr i lån."
Gängbrottslighet har jag inte sett här. Det närmste vi har sett är väl det hemska rånförsöket vid Naders spelhåla för några år sedan, då en ensam narkotikapåverkad kille skadade en kund som försökte skydda sig och ägaren med ett bord.
Sedan har vi mordet på Vivian Hultberg, som maken Börje friades för, men åkte dit på gravfridsbrott.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!