• 1
  • 2
2023-09-29, 19:25
Medlem
Ja, som rubriken lyder - vad är egentligen skillnaden?
Citera
2023-09-29, 19:27
Medlem
jewclaws avatar
Det ena kan du ta med dig medans det andra kanske blir lite bökigare.

Fast bredband brukar innebära kablar, stora som små medans mobilt innebär trådlös kommunikation mellan enhet och mast.
Senast redigerad av jewclaw 2023-09-29 kl. 19:30.
Citera
2023-09-29, 19:29
Medlem
Du slipper mobil som "laddar ur" samt kan ansluta via kabel t ex
Citera
2023-09-29, 20:27
Medlem
Samma sak men "fast mobilt bredband"betalar du en massa extra till en tele operatör. Köp en router och stoppa in ett simkort så blir det billigare och lika bra.
Senast redigerad av Blixtochstorm 2023-09-29 kl. 20:29.
Citera
2023-09-29, 21:00
Moderator
Pusts avatar
Mobilt bredband är en fast uppkoppling som är tänkt att vara ett substitut för fiber för dem som inte kan få det. Ett mobilabonnemang med tex obegränsad surf är både ett telefoniabonnemang och ett bredband. Fördelen med mobilt bredband är väl att det är lättare om man är fler personer i hushållet att dela på det. Du kan använda ditt mobilabonnemang som bredband, men stoppar du simkortet i routern så kan du ju inte ringa eller bli nådd på telefonen samtidigt (ungefär som på de gamla goda 56K-modemens tid med andra ord ). Förvisso kan man ofta köpa extra simkort.
Citera
2023-09-29, 22:52
Medlem
Beroende på hur många andra i området som har liknande utrustning så kan det gå lite segt ibland om det är glest mellan master etc.
Citera
2023-09-29, 23:42
Medlem
Dimpens avatar
Skillnaden är att du slipper betala dyra pengar (runt 20 000 - 25 000 kr) till ett fiberbolag för att dra in onödig fiber. Även månadskostnaden för mobilt bredband blir i många fall billigare. Och stabiliteten upplever vi vara densamma.
Citera
2023-09-30, 16:23
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Skillnaden är att du slipper betala dyra pengar (runt 20 000 - 25 000 kr) till ett fiberbolag för att dra in onödig fiber. Även månadskostnaden för mobilt bredband blir i många fall billigare. Och stabiliteten upplever vi vara densamma.

Det finns definitivt fördelar med fiber över det mobila nätet, men det beror nog på vad man har för ändamål med att använda internet. Fiber ger ofta en lägre och mer stabil responstid (latens eller ping) än vad mobilt bredband gör. Det kan vara viktigt om man tex vill spela online, särskilt när det gäller FPS-spel. Ska man bara använda internet för att surfa på webben så duger väl mobilt bredband. Sedan kan man få fiber för en hundring i månaden om man tillhör rätt förening/stadsnät.

EDIT: För övrigt är ju det mobila nätets kapacitet fördelad på antalet personer som är uppkopplade på det (kanske mindre sant om 5G dock), så om alla slutade använda fiber är det tveksamt om det hade fungerat lika bra.
Senast redigerad av Pust 2023-09-30 kl. 16:44.
Citera
2023-09-30, 17:03
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det finns definitivt fördelar med fiber över det mobila nätet, men det beror nog på vad man har för ändamål med att använda internet. Fiber ger ofta en lägre och mer stabil responstid (latens eller ping) än vad mobilt bredband gör. Det kan vara viktigt om man tex vill spela online, särskilt när det gäller FPS-spel. Ska man bara använda internet för att surfa på webben så duger väl mobilt bredband. Sedan kan man få fiber för en hundring i månaden om man tillhör rätt förening/stadsnät.

EDIT: För övrigt är ju det mobila nätets kapacitet fördelad på antalet personer som är uppkopplade på det (kanske mindre sant om 5G dock), så om alla slutade använda fiber är det tveksamt om det hade fungerat lika bra.
Vet inte om det är olika från mobilt till mobilt. I vårt fall har vi aktiviteter på både datorer och mobiler samtidigt och även TV på kvällstid. Upplever inga problem med stabiliteten men vi kanske har tur med bra flow på vårt mobila bredband.
Citera
2023-09-30, 21:26
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLANEE
Ja, som rubriken lyder - vad är egentligen skillnaden?

Beror helt på ditt behov.
Jag är singel och använder det för att titta på streamingtjänster och har ett streamat "TV-paket".
Samtidigt ibland surfar jag.
Kör 3G och en TP-link Archer MR600 4G+-router med modem AC1200. Kostar runt 1400 men är 4G men funkar för mig, har inte ens fått 5G än där jag bor.

För en 5G router får du du räkna med en 3500 kr minst.

Fördelen är att om jag hälsar på släkt och vänner eller semestrar i Sverige så tar jag såklart med mig min router och har bredbandet med mig.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du slipper mobil som "laddar ur" samt kan ansluta via kabel t ex

Okej, hur tänkte vi nu?
Mobilt bredband innebär alltså en router som man stoppar in ett simkort i, men det visste du såklart.
Router för mobilt bredband har såklart inbyggt wifi.
Citera
2023-09-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Beror helt på ditt behov.
Jag är singel och använder det för att titta på streamingtjänster och har ett streamat "TV-paket".
Samtidigt ibland surfar jag.
Kör 3G och en TP-link Archer MR600 4G+-router med modem AC1200. Kostar runt 1400 men är 4G men funkar för mig, har inte ens fått 5G än där jag bor.

För en 5G router får du du räkna med en 3500 kr minst.

Fördelen är att om jag hälsar på släkt och vänner eller semestrar i Sverige så tar jag såklart med mig min router och har bredbandet med mig.

Okej, hur tänkte vi nu?
Mobilt bredband innebär alltså en router som man stoppar in ett simkort i, men det visste du såklart.
Router för mobilt bredband har såklart inbyggt wifi.
Det jag menar, mobil laddar ur men router kopplas i eluttag samt kan via routern även kabelanslutas utöver wifi
Citera
2023-10-01, 03:27
Medlem
Lägger till ett par följdfrågor i din tråd ang skillnadernapåi DSL och mobilt bredband.

Har idag DSL via Telia men dom ska klippa det för mig och jag har ingen fiber draget till hyreshuset/en jag bor i då jag bor i ett VÄLDIGT pensionärstätt område och Telia erbjuder mig då - Mobilt bredband.

Och 5G har inte täckning i byn jag bor i ännu men har "väldigt god täckning" via 4G vad nu det betyder.

Så jag skulle vilja höra från någon som har 4G bredband och spelar FPS online spel, hur eran ping ser ut?

Samt hur många mb/s NER samt UPP ni får på ett ungefär ?

Duger det till att streama till twitch/YT/Kick?
För det gjorde fan i mig INTE mitt DSL som hade hela 800kb/s UPP MAX.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in