2023-10-25, 17:19
Medlem
cerns avatar
Jättemärkligt för att cirka 1 gång i veckan så fryser sig allt.. har cirka 4 flikar uppe på safari och 3 program som körs i bakgrunden sen bara hänger sig allting och kommer tillbaka efter 20-30 sekunder.

I know detta är skitproblem men hur kommer det sig att jag aldrig tidigare varit med om detta på andra OS? Nu har också mitt USB-Ljudkort automatiskt kopplats ifrån några gånger vilket aldrig har hänt förut.

Ska fortsätta rensa allt och stänga av datorn länge och se sen om problemen kvartstår.
Citera
2023-10-25, 20:32
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Jättemärkligt för att cirka 1 gång i veckan så fryser sig allt.. har cirka 4 flikar uppe på safari och 3 program som körs i bakgrunden sen bara hänger sig allting och kommer tillbaka efter 20-30 sekunder.

I know detta är skitproblem men hur kommer det sig att jag aldrig tidigare varit med om detta på andra OS? Nu har också mitt USB-Ljudkort automatiskt kopplats ifrån några gånger vilket aldrig har hänt förut.

Ska fortsätta rensa allt och stänga av datorn länge och se sen om problemen kvartstår.

Kan det vara så att ditt USB-ljudkort har en drivrutin som inte har fullt stöd för Sonoma? Kan det vara därför att datorn hänger sig ibland?
Citera
2023-10-25, 20:36
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kan det vara så att ditt USB-ljudkort har en drivrutin som inte har fullt stöd för Sonoma? Kan det vara därför att datorn hänger sig ibland?
Vet inte hur jag ska tolka detta: https://o.steinberg.net/en/support/d...s_ur22mk2.html

Bör den fungera ändå?

Jag har haft ljudkortet i typ 10 år och den är byggd som en tank. Riktigt bra kvalitet och gör jobbet, sen har de varit bra på uppdatera drivrutiner och så men det kanske är dags med något nytt?
Citera
2023-10-25, 20:50
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Vet inte hur jag ska tolka detta: https://o.steinberg.net/en/support/d...s_ur22mk2.html

Bör den fungera ändå?

Jag har haft ljudkortet i typ 10 år och den är byggd som en tank. Riktigt bra kvalitet och gör jobbet, sen har de varit bra på uppdatera drivrutiner och så men det kanske är dags med något nytt?

Om jag förstår det rätt har Yamaha Steinberg stöd för upp till macOS 12. Sonoma är macOS 14, så det är inte omöjligt att dina problem beror på att dom inte har hunnit fixa diverse buggar ännu. Du kan ju dra ett mail till deras support och fråga om dom känner till några problem med ditt ljudkort och Sonoma
Citera
2023-10-27, 21:59
Medlem
postvagns avatar
Uppdaterade för några veckor sen. Inte supernöjd.

1. När jag minimerar fönster (så de hamnar nere i Dock), så är det vissa som inte syns som miniatyrer. Men den här nya speglingen kring dem syns.

2. Har en relativt ny M1 Pro, köpt för ett år sen, men batteriet verkar ätas upp väldigt snabbt med nya uppdateringen...(mest en känsla, har inte testat).

Citat:
Tycker den är helt hängig den här uppgraderingen..

Får någon konstig pil när jag kör Caps-lock, Youtube laggar och trycker man en gång på skrivbordet så åker alla program man har uppe åt sidan. Tycker det är helt random och meningslös funktion.
Varför inte fixa så man kan ha Safari i full-screen samtidigt som man öppnar upp t.ex musik för att byta låt? Hela tiden trycka upp Safari manuellt är irriterande.

Vad tycker ni om att Apple konstant ska få en att uppdatera OS så de kan lägga in helt nya och värdelösa funktioner?

Vad tycker ni om detta OS?

Big Sur var katastrof! Ventura blev riktigt bra men nu ska man äta bajsmackan Sonoma.
Citera
2023-11-02, 21:16
Medlem
Kör 14.1 på min M1 MacBook Air från 2020. Ser ingen skillnad prestandamässigt och tycker att de nya funktionerna och förbättringarna i Apple Music är underbara.
Citera
2023-11-19, 15:25
Medlem
Uppdaterat min iMac från 2012 med hjälp av patchar.

Diggar allt det nya, speciellt det visuella interfacet, hela upplevelsen är klart annorlunda.
Citera
2023-11-19, 16:24
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om jag förstår det rätt har Yamaha Steinberg stöd för upp till macOS 12. Sonoma är macOS 14, så det är inte omöjligt att dina problem beror på att dom inte har hunnit fixa diverse buggar ännu. Du kan ju dra ett mail till deras support och fråga om dom känner till några problem med ditt ljudkort och Sonoma
Efter nya uppdateringen så slutade den fungera igen.. Som att inte datorn förstår vad jag kopplat in. Nu efter att ha stängt av och satt igång datorn ett antal gånger så fungerar det igen men lite oroväckande.

Ska nog inte uppdatera i första taget nästa gång
Citera
2023-11-19, 16:40
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Efter nya uppdateringen så slutade den fungera igen.. Som att inte datorn förstår vad jag kopplat in. Nu efter att ha stängt av och satt igång datorn ett antal gånger så fungerar det igen men lite oroväckande.

Ska nog inte uppdatera i första taget nästa gång

Nä, om man har prylar inkopplade och program installerade är det väl bra att kolla att det finns officiellt stöd i nya macOS, om man vill vara säker på att det ska funka efter uppgradering. Det mesta brukar ju funka, men om det är saker man behöver i jobbet dagligen, eller är beroende av på annat sätt vill man ju veta att det kommer funka efter uppgradering. Jag tycker att Apple inte skulle behöva släppa en helt ny version av macOS varje år, men dom väljer att göra så. Fördelen Apple har kontra Microsoft är att dom kontrollerar utvecklingen av både hård- och mjukvara och därför kan garantera att en ny version av macOS kommer funka på all Apple-hårdvara som stöds. Tredjeparts-program behöver ju just den utvecklaren testa och anpassa för en ny macOS-version.
Citera
2023-12-19, 09:01
Medlem
Jag har en Mac mini M1 och en Air M2 16GB med Sonoma 14.2. Märker att lagg förekommer på FaceBook, men bara där tror jag. Kan ej stänga ned bilder i FaceBook ibland, får uppdatera sidan för att komma vidare.
Citera
2023-12-21, 12:36
Medlem
cerns avatar
Jag har alltid kört 2Visa Dock Automatiskt" när man drar med muspilen dit. Det ser mera stilrent ut så kan man ha clean bakgrund också men nu har jag slutat med det efter Sonoma då jag upplever det går trögt numera.

Ibland kan jag dra pilen dit jag vill flera gånger men Dock kommer inte upp ändå.. Väldigt irriterande så nu har jag satt fast dock istället.

Varför blev hela upplevelsen mycket sämre efter updateringen? Förut så poppade Dock upp blixtsnabbt när jag drog pilen dit.
Citera
2023-12-21, 14:16
Medlem
Jag såg en tråd på reddit att Apple gjort en uppdaterings fix på de problem som uppstått med Sonoma. Har det löst sig för er också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in