Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-04, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ja min poäng var väl mera att om de ska ändra på saker så kanske de kunde göra allt mera stilrent som de är kända på att göra, kanske mera access till saker. Så fort jag ska in i en folder nu eller Musik och har Safari i Helskärm så försvinner Safari och jag måste klicka tillbaka allt manuellt.

Klagar verkligen inte på Big Sur till Monterey.. Den uppgraderingen tog bort riktigt stora krascher.
Ventura kändes helt clean men sen Sonoma så börjas det smått med lagg i Safari + Nya funktioner som är sådär. Tur att jag kunde stänga av en.

Sen är det ju klart man vill uppdatera OS för att ha det absolut senaste.

Som jag sa tidigare, ge det lite tiiiid….

Det är alltid en del saker som är nya och man kanske inte förstår hur de kan användas och vad de är till för etc i början innan man blivit mer van. Plus att det alltid sker lite mer justeringar i början med uppdateringar.

Efter lite tid där man testat de olika nya funktionerna så kan man välja vilka man tycker om att använda, hur dessa kan ställas in, och vilka man inte vill använda etc etc…
Citera
2023-10-04, 10:41
Medlem
Enterprises avatar
Jag kollade på denna genomgång med 100+ förändringar.
Verkar vara mycket bra grejer.
https://www.youtube.com/watch?v=WbAeTGTmRcA

Kolla också tips på ändringar som man bör göra direkt efter installation:
https://www.youtube.com/watch?v=B84OMFhpgFE
Senast redigerad av Enterprise 2023-10-04 kl. 10:44.
Citera
2023-10-04, 19:56
Medlem
Al-Gore-Rytms avatar
Vad händer med dokument, filer och anteckningar när man uppdaterar till Sonoma?

Jag har en massa anteckningar i appen "Anteckningar" som absolut inte får försvinna. Finns det en risk?
Citera
2023-10-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Vad händer med dokument, filer och anteckningar när man uppdaterar till Sonoma?

Jag har en massa anteckningar i appen "Anteckningar" som absolut inte får försvinna. Finns det en risk?

Har du aktiverat iCloud och sett till att Anteckningar synkas till iCloud och till din iPhone om du har en sådan…? Isåfall kan inget försvinna då allt ligger på ditt iCloud och kan tas hem därifrån när du vill.
Citera
2023-10-04, 23:46
Medlem
Al-Gore-Rytms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du aktiverat iCloud och sett till att Anteckningar synkas till iCloud och till din iPhone om du har en sådan…? Isåfall kan inget försvinna då allt ligger på ditt iCloud och kan tas hem därifrån när du vill.

Okej, bra att du sa det. Det här skulle vara första gången jag uppgraderar OS på en Mac, vad finns det mer att tänka på? Kan man läsa om det någonstans på Apples hemsida?
Citera
2023-10-05, 00:38
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Okej, bra att du sa det. Det här skulle vara första gången jag uppgraderar OS på en Mac, vad finns det mer att tänka på? Kan man läsa om det någonstans på Apples hemsida?
Du har väl Time Machine aktiverat? Om inte - gör det.
Citera
2023-10-05, 00:44
Medlem
Al-Gore-Rytms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Du har väl Time Machine aktiverat? Om inte - gör det.

Bra att du tipsade mig om det!

Edit: tyvärr begrepp jag mig inte på det nu när jag försökte med Time Machine. Sicken idiot jag är när det kommer till sådant här.

Edit 2: jag får skaffa mig lite utrustning
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2023-10-05 kl. 00:57.
Citera
2023-10-12, 18:52
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vembryrsigfan
Har inga problem med det förutom ett störningsmoment. Vet någon hur man tar bort så den blå lilla rutan med uppåt pilen försvinner när man har capslook på?

Starta Terminal och klistra in följande:

sudo mkdir -p /Library/Preferences/FeatureFlags/Domain

Tryck enter, skriv ditt lösenord och tryck enter igen.

Klistra in följande, tryck enter och starta sedan om datorn:

sudo /usr/libexec/PlistBuddy -c "Add 'redesigned_text_cursor:Enabled' bool false" /Library/Preferences/FeatureFlags/Domain/UIKit.plist

Starta sedan om datorn för att ändringen ska gälla.
Senast redigerad av Rassa 2023-10-12 kl. 18:58.
Citera
2023-10-13, 18:05
Medlem
konstits avatar
Min Macbook Air M1 (2020) känns piggare med Sonoma, faktiskt så mycket piggare att jag nu dockat den "permanent" som huvuddator på kontoret...
Citera
2023-10-15, 10:25
Medlem
Citat:
Så du menar att man absolut måste uppdatera när nya versioner kommer….?

Sen är det väl bara som vanligt, att det varenda förbannade gång som det kommer uppdateringar, så är det folk som grinar illa och klagar och i halv panik ska/vill gå tillbaka till det föregående de hade. Men efter ett tag så är det i princip tyst på sådant gnäll…

Det ger i alla fall mig känslan av att det i första hand handlar om folk som har svårt att acceptera eller lära om när det kommer ändringar, men ändå ofta är så förbannat nyfikna så de ändå bara måste uppdatera, och sen gnäller de.

Mitt råd är att tänk till lite före innan man uppdaterar, vänta om man är orolig för buggar eller vet med sig att man har svårt att acceptera ändringar och lätt lackar och blir besviken om saker inte är eller sker som man är van med. Börja i stället med att läsa på om det nya och se så många demovideos etc som möjligt, så man får mer kunskap om nya eller ändrade funktioner. Och först när man känner sig mer mogen så uppdaterar man.

Jag själv är nyfiken och vill uppdatera så tidigt som möjligt, kör t ex beta-programmet på min iPhone iPad och AppleTV (men inte ännu på min MacBook Pro) och får helt enkelt räkna med att en beta inte är helt färdig och ”felfri”, och att man därmed inte kan klaga på Apple.

Jag har uppdaterat till Sonoma på min MacBook Pro M1 men ännu inte hunnit leka runt så mycket med det, men visst ser jag att det händer saker som jag inte är van med och inte riktigt förstår, men det får jag bara acceptera att lära mig och det kan ju då visa sig vara möjligheter att ställa in hur det ska vara så det passar mig, eller att det är saker jag först irriterar mig på för jag inte riktigt förstår vitsen men sedan efter ett tag kommer på att det faktiskt är smarta funktioner bara man just vant sig vid varför de finns och hur de fungerar.

En del större program för behandling av ljud och annan media lirar inte alltid med senaste versionen, vilket gör att man bli sittande med en del huvudvärk.
Citera
2023-10-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
En del större program för behandling av ljud och annan media lirar inte alltid med senaste versionen, vilket gör att man bli sittande med en del huvudvärk.

Självklart kan det vara så för vissa, men det är många många som kör gnället bara för de inte gillar utseendet eller annat trivialt, eller att nåt görs lite annorlunda men funkar som det ska. De är mest rädda för förändringar verkar det som
Citera
2023-10-15, 12:05
Medlem
Citat:
Självklart kan det vara så för vissa, men det är många många som kör gnället bara för de inte gillar utseendet eller annat trivialt, eller att nåt görs lite annorlunda men funkar som det ska. De är mest rädda för förändringar verkar det som

Ja den klassiskt konservative hittar alltid något att gny på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback