Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-29, 02:24
Medlem
cerns avatar
Tycker den är helt hängig den här uppgraderingen..

Får någon konstig pil när jag kör Caps-lock, Youtube laggar och trycker man en gång på skrivbordet så åker alla program man har uppe åt sidan. Tycker det är helt random och meningslös funktion.
Varför inte fixa så man kan ha Safari i full-screen samtidigt som man öppnar upp t.ex musik för att byta låt? Hela tiden trycka upp Safari manuellt är irriterande.

Vad tycker ni om att Apple konstant ska få en att uppdatera OS så de kan lägga in helt nya och värdelösa funktioner?

Vad tycker ni om detta OS?

Big Sur var katastrof! Ventura blev riktigt bra men nu ska man äta bajsmackan Sonoma.
Citera
2023-09-29, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tycker den är helt hängig den här uppgraderingen..

Får någon konstig pil när jag kör Caps-lock, Youtube laggar och trycker man en gång på skrivbordet så åker alla program man har uppe åt sidan. Tycker det är helt random och meningslös funktion.
Varför inte fixa så man kan ha Safari i full-screen samtidigt som man öppnar upp t.ex musik för att byta låt? Hela tiden trycka upp Safari manuellt är irriterande.

Vad tycker ni om att Apple konstant ska få en att uppdatera OS så de kan lägga in helt nya och värdelösa funktioner?

Vad tycker ni om detta OS?

Big Sur var katastrof! Ventura blev riktigt bra men nu ska man äta bajsmackan Sonoma.

Så du menar att man absolut måste uppdatera när nya versioner kommer….?

Sen är det väl bara som vanligt, att det varenda förbannade gång som det kommer uppdateringar, så är det folk som grinar illa och klagar och i halv panik ska/vill gå tillbaka till det föregående de hade. Men efter ett tag så är det i princip tyst på sådant gnäll…

Det ger i alla fall mig känslan av att det i första hand handlar om folk som har svårt att acceptera eller lära om när det kommer ändringar, men ändå ofta är så förbannat nyfikna så de ändå bara måste uppdatera, och sen gnäller de.

Mitt råd är att tänk till lite före innan man uppdaterar, vänta om man är orolig för buggar eller vet med sig att man har svårt att acceptera ändringar och lätt lackar och blir besviken om saker inte är eller sker som man är van med. Börja i stället med att läsa på om det nya och se så många demovideos etc som möjligt, så man får mer kunskap om nya eller ändrade funktioner. Och först när man känner sig mer mogen så uppdaterar man.

Jag själv är nyfiken och vill uppdatera så tidigt som möjligt, kör t ex beta-programmet på min iPhone iPad och AppleTV (men inte ännu på min MacBook Pro) och får helt enkelt räkna med att en beta inte är helt färdig och ”felfri”, och att man därmed inte kan klaga på Apple.

Jag har uppdaterat till Sonoma på min MacBook Pro M1 men ännu inte hunnit leka runt så mycket med det, men visst ser jag att det händer saker som jag inte är van med och inte riktigt förstår, men det får jag bara acceptera att lära mig och det kan ju då visa sig vara möjligheter att ställa in hur det ska vara så det passar mig, eller att det är saker jag först irriterar mig på för jag inte riktigt förstår vitsen men sedan efter ett tag kommer på att det faktiskt är smarta funktioner bara man just vant sig vid varför de finns och hur de fungerar.
Citera
2023-09-29, 08:30
Medlem
Har inga problem, stabilt och bra fart för mej.

Den stora grejen för mej är alla förbättringar till Airplay och byten mellan enheter. Har watch, iPad, iPhone och Mac som jag hoppar mellan ofta och det har ibland varit halvbuggigt. Så långt klart bättre i Sonoma.

Inga större förändringar annars, blir ju så med ett 20+ år gammalt operativ.
Citera
2023-09-29, 09:46
Medlem
Har inga problem med det förutom ett störningsmoment. Vet någon hur man tar bort så den blå lilla rutan med uppåt pilen försvinner när man har capslook på?
Citera
2023-09-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vembryrsigfan
Har inga problem med det förutom ett störningsmoment. Vet någon hur man tar bort så den blå lilla rutan med uppåt pilen försvinner när man har capslook på?

Hinner inte kolla det nu, men här har du och andra i alla fall manualen till Sonoma, så där torde man kunna hitta en hel del matnyttigt.

https://support.apple.com/sv-se/guid...lp/welcome/mac

Den borde du även hitta om du klickar fram ”Hjälp” på din Mac
Citera
2023-09-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hinner inte kolla det nu, men här har du och andra i alla fall manualen till Sonoma, så där torde man kunna hitta en hel del matnyttigt.

https://support.apple.com/sv-se/guid...lp/welcome/mac

Den borde du även hitta om du klickar fram ”Hjälp” på din Mac

Tack så himla mycket för länken, uppskattar det
Citera
2023-10-03, 13:01
Moderator
Rassas avatar
Jag fick ett problem efter uppgraderingen till Sonoma. Befintliga filmer i programmet Bilder gick inte att spela upp. Det funkade på iPhone, iPad och på iCloud.com så det var inget fel på själva filmerna. Man fick aldrig upp någon play-knapp, filmen betedde sig som en bild, helt enkelt. Nya filmer jag gjorde funkade.

Det löste sig efter omstart av datorn, om någon annan får liknande problem, testa med omstart. I övrigt har jag kört Sonoma sedan det släpptes, några andra problem har jag inte märkt av. Nya saker jag har börjat använda är bla Profiler i Safari för att kunna byta mellan jobb och privat vad gäller bokmärken, mm. Sökfunktionen i Meddelanden tycks ha blivit bättre.
Citera
2023-10-03, 14:54
Medlem
cerns avatar
Har ni testat att förminska safari och sen enkeltryck på skrivbordet.. Ser ni att safari försvinner? och eventuella grejer man har uppe.. Så blir det som en grå ram runt skrivbordet.

Hur kan man ta bort detta? Varför är den här inställning på? Helt värdelös tycker jag.

Har haft problem med Youtube som laggar även hängt sig några gånger helt.. Alltså att det bara fryser sig. Hade det absolut inte med Ventura.

Varför kan inte Apple bara göra det så här bra: https://www.youtube.com/watch?v=QoD-KOHBxtE
Citera
2023-10-03, 15:24
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Har ni testat att förminska safari och sen enkeltryck på skrivbordet.. Ser ni att safari försvinner? och eventuella grejer man har uppe.. Så blir det som en grå ram runt skrivbordet.

Hur kan man ta bort detta? Varför är den här inställning på? Helt värdelös tycker jag.

Har haft problem med Youtube som laggar även hängt sig några gånger helt.. Alltså att det bara fryser sig. Hade det absolut inte med Ventura.

Varför kan inte Apple bara göra det så här bra: https://www.youtube.com/watch?v=QoD-KOHBxtE

Systeminställningar --> Skrivbord och Dock --> "Klicka på bakgrundsbilden för att visa skrivbordet:" välj "Enbart i Blickfång."
Citera
2023-10-03, 17:24
Medlem
Citat:

Det du länkar till är ju bara en flashig demofilm, så även om det kan verka stiligt och snart där så kan du ju inte veta om det skulle funka lika bra i praktiken, så du skulle garanterat störa dig på flera saker ändå, för att det är nåt nytt och ovant.

Liknande videos finns väl även på Sonoma med, liksom alla tidigare OS, och det ser i princip alltid stiligt och smart ut. Men ändå så kan jag garantera dig att många kommer att klaga ändå just för att det är nåt nytt och de är ovana..

När det gäller att det blir en grå ”ram” runt bakgrundsbilden i Sonoma när man klickat på skärmen, så har jag inte fattat var det är tänkt för….?
Citera
2023-10-03, 20:01
Moderator
Rassas avatar
Ändrat rubrik. Här diskuterar vi allt kring macOS Sonoma

/Moderator
Citera
2023-10-04, 03:40
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det du länkar till är ju bara en flashig demofilm, så även om det kan verka stiligt och snart där så kan du ju inte veta om det skulle funka lika bra i praktiken, så du skulle garanterat störa dig på flera saker ändå, för att det är nåt nytt och ovant.

Liknande videos finns väl även på Sonoma med, liksom alla tidigare OS, och det ser i princip alltid stiligt och smart ut. Men ändå så kan jag garantera dig att många kommer att klaga ändå just för att det är nåt nytt och de är ovana..

När det gäller att det blir en grå ”ram” runt bakgrundsbilden i Sonoma när man klickat på skärmen, så har jag inte fattat var det är tänkt för….?
Ja min poäng var väl mera att om de ska ändra på saker så kanske de kunde göra allt mera stilrent som de är kända på att göra, kanske mera access till saker. Så fort jag ska in i en folder nu eller Musik och har Safari i Helskärm så försvinner Safari och jag måste klicka tillbaka allt manuellt.

Klagar verkligen inte på Big Sur till Monterey.. Den uppgraderingen tog bort riktigt stora krascher.
Ventura kändes helt clean men sen Sonoma så börjas det smått med lagg i Safari + Nya funktioner som är sådär. Tur att jag kunde stänga av en.

Sen är det ju klart man vill uppdatera OS för att ha det absolut senaste.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback