• 1
  • 2
2023-09-28, 17:26
Medlem
Jag har råkat ut för ett scenario där en anställning i princip var klar när företaget i sista stund kovände och valde att satsa på AI-teknik. Att jag skulle få jobbet gjorde att jag inte skötte mina skyldigheter gentemot soc och arbetsförmedlingen. Nu sitter jag här utan pengar och utan inkomst och med 5000 kr att betala i hyra och ett sinande skafferi.

Tough life. I grund och botten mest mitt eget fel. Men jag överlever - eller?

Hela situationen har fått mig att börja reflektera över vad som händer härnäst. Att jag blir hemlös typ i månadens slut är väl sannolikt, men vad finns det för skyddsnät i vårt land när jag imorgon kokat mitt sista ris?

Både nyfiken och mottaglig för råd.
Citera
2023-09-28, 17:29
Medlem
SnutteFia03s avatar
Kolla upp vad som finns lokalt där du bor. Ibland finns det olika ställen dit hemlösa kan söka sig. Ibland kan kyrkan hjälpa en med mat.
Citera
2023-09-28, 17:37
Medlem
pn222jws avatar
Ibland skänker folk bort husvagnar, eller säljer för en billig slant...säg att du har en kompis med bil som kan flytta runt den ibland...så skulle det kanske kunna fungera ett halvår...försök under tiden hitta ett "svartjobb" för en hundring i timmen.
Citera
2023-09-28, 17:41
Medlem
Bubba00s avatar
Är du kyrkotillhörig?

Kontakta din närmsta församling och be om att få prata med diakon eller husmor. Berätta om din situation. Det dagliga brödet ska nog inte vara några problem. Möjligtvis finns en stiftelse i din församling som kan hjälpa dig med pengarna till hyran, särskilt närsom det är en engångskostnad och en engångsföreteelse. Om en sådan stiftelse finns är det diakonen som vet.

Lycka till!
Citera
2023-09-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Jag har råkat ut för ett scenario där en anställning i princip var klar när företaget i sista stund kovände och valde att satsa på AI-teknik. Att jag skulle få jobbet gjorde att jag inte skötte mina skyldigheter gentemot soc och arbetsförmedlingen. Nu sitter jag här utan pengar och utan inkomst och med 5000 kr att betala i hyra och ett sinande skafferi.

Hela situationen har fått mig att börja reflektera över vad som händer härnäst. Att jag blir hemlös typ i månadens slut är väl sannolikt, men vad finns det för skyddsnät i vårt land när jag imorgon kokat mitt sista ris?

Kyrkan hjälper om inte soc. eller annat funkar.

I de flesta städer finns ”Food saver” organisationer som delar ut mat, för att minska matsvinnet.
Lita inte på soc. du får inget om du har rätt hudfärg…
Citera
2023-09-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Är du kyrkotillhörig?

Kontakta din närmsta församling och be om att få prata med diakon eller husmor. Berätta om din situation. Det dagliga brödet ska nog inte vara några problem. Möjligtvis finns en stiftelse i din församling som kan hjälpa dig med pengarna till hyran, särskilt närsom det är en engångskostnad och en engångsföreteelse. Om en sådan stiftelse finns är det diakonen som vet.

Lycka till!

Nej, det är jag inte - men kanske vänder mig dit ändå om det nu verkligen behövs... tack för rådet!
Citera
2023-09-28, 18:08
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Du får ringa soc i morgon och be om akut försörjningsstöd.
Om du svettas när du pratar med dem gör inget - det lidandet har du förtjänat.
Du har misskött dig, ja, men visst får man göra fel ibland?
Med andra od så ring till soc och af och lägg korten på bordet.
Erkänn att du var kaxig och nonchalant (jag hittar på, du får välja de ord som bäst passar) men att du betedde dig så för att du var säker på att du fixat ett jobb. Vill de ha bevis för det kan de ju ringa arbetsgivaren och kolla själva.
Så vad du vill ha är A-kassa eller försörjningsstöd samt hyran betalld tills du får nästa jobb.
Citera
2023-09-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du får ringa soc i morgon och be om akut försörjningsstöd.
Om du svettas när du pratar med dem gör inget - det lidandet har du förtjänat.
Du har misskött dig, ja, men visst får man göra fel ibland?
Med andra od så ring till soc och af och lägg korten på bordet.
Erkänn att du var kaxig och nonchalant (jag hittar på, du får välja de ord som bäst passar) men att du betedde dig så för att du var säker på att du fixat ett jobb. Vill de ha bevis för det kan de ju ringa arbetsgivaren och kolla själva.
Så vad du vill ha är A-kassa eller försörjningsstöd samt hyran betalld tills du får nästa jobb.

Det ska tydligen finnas något som heter Nödbistånd? Det ska gälla bland annat för det TS skriver om mat för dagen, i en akut nödsituation.
Sedan vet jag inte, men iaf tidigare kunde man väl få matkuponger från Soc?
Citera
2023-09-28, 18:24
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekaps
Det ska tydligen finnas något som heter Nödbistånd? Det ska gälla bland annat för det TS skriver om mat för dagen, i en akut nödsituation.
Sedan vet jag inte, men iaf tidigare kunde man väl få matkuponger från Soc?
jag läser så mycket otroliga historier nuförtiden och vet inte vad som är sant.
men jag tror ju som du att att man får hjälp i en akut nödsituation.
den historia man bär med sig kan ju kanske ställa till det om man trasslat innan och inte går att lita på med droger, brutna vårdplaner etc i för hög grad. men mat och hjälp till hyra inbillar jag mig att man kan få utan att veta.
Annars bygger ju kommunen upp ett nytt problem i kommunen med någon som vill och kan lyckas
Citera
2023-09-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag läser så mycket otroliga historier nuförtiden och vet inte vad som är sant.
men jag tror ju som du att att man får hjälp i en akut nödsituation.
den historia man bär med sig kan ju kanske ställa till det om man trasslat innan och inte går att lita på med droger, brutna vårdplaner etc i för hög grad. men mat och hjälp till hyra inbillar jag mig att man kan få utan att veta.
Annars bygger ju kommunen upp ett nytt problem i kommunen med någon som vill och kan lyckas

Nä, svårt att veta vad som stämmer och inte.
Dessutom kan det väl skilja sig åt också mellan olika kommuner och inte bara det utan också på den handläggare man får.

TS: Får du ingen hjälp så kan du stjäla din mat. Om det går att göra det numera med all bevakning som finns överallt? Du kan också tigga en slant på gatan. Skulle du fråga mig på gatan om 50 kr så skulle du få det och har du tur finns det fler som jag.
Svenska kyrkan är väl det som också nämnts, men jag tror även Pingstkyrkan brukar hjälpa folk i nöd.
Vill du inte tigga pengar så fråga någon på gatan om den vill köpa lite mat till dig.
Jag hoppas verkligen det ska lösa sig för dig!
Citera
2023-09-28, 20:32
Medlem
Socialen .det är skämmigt och jobbigt .men det är din rättighet som medborgare .bered dig på få krav men dom kan ej neka akut mat
Citera
2023-09-28, 20:41
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Har du ingen släkting eller vän som kan hjälpa dig? Det kanske finns något som du kan sälja för att få ihop till hyran och pratar du med hyresvärden så kan det ibland gå bra att betala senare om du inte haft liknande problem innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in