• 1
  • 2
2023-09-29, 06:48
Medlem
Köp en bil och sov i den tillsvidare...och du ge inte upp...allt kan vända på en sekund och då är det du som har det jätte bra.tro mig ...du har det jobbigt nu..men du måste ta dig igenom detta...och undvik droger alt alkohol.
Citera
2023-09-29, 07:36
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Köp en bil och sov i den tillsvidare...och du ge inte upp...allt kan vända på en sekund och då är det du som har det jätte bra.tro mig ...du har det jobbigt nu..men du måste ta dig igenom detta...och undvik droger alt alkohol.

Hur ska han kunna köpa en bil utan pengar?

TS frågeställning är dock lite intressant. Vad kan man förvänta sig för hjälp om man inte följer Soc regler?

Om en spelmissbrukare får 5000 kr som ska räcka till mat, el, ev kläder, läkarbesök under en månad men väljer att spela bort alla pengar på ett par dagar. Har då denna person rätt till ytterligare pengar för mat, eller ska han svälta i en månad?
Citera
2023-09-29, 08:05
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt

TS frågeställning är dock lite intressant. Vad kan man förvänta sig för hjälp om man inte följer Soc regler?

Om en spelmissbrukare får 5000 kr som ska räcka till mat, el, ev kläder, läkarbesök under en månad men väljer att spela bort alla pengar på ett par dagar. Har då denna person rätt till ytterligare pengar för mat, eller ska han svälta i en månad?
Det hoppas jag för mitt liv inte att han har!!
Citera
2023-10-01, 12:54
Medlem
Kontakta socialen. Nej, du kommer sannolikt inte att bli hemlös vid månadens slut, det tar tid att vräka folk i Sverige.
Citera
2023-10-01, 14:34
Medlem
Vad var det för skyldigheter du hade mot soc och arbetsförmedlingen som du inte uppfyllde?
Citera
2023-10-01, 14:37
Medlem
Dumpstring är ett bra sätt att skaffa mat.
Citera
2023-10-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt

Det undrar jag också.

Problemet med att ge pengar till folk som inte kan hantera pengar är just att de... inte kan hantera pengar. Därför måste man ge dem väldigt lite och väldigt ofta, så att de inte får chansen att slarva bort dem på onödigheter.

Om en person som redan fått soc-pengar för en månad valsar in på soc igen och säger "pengarna är slut och jag är hungrig", vad händer då? Mer pengar, eller finns det någon form av matkuponger?

(Eftersom jag vet hur man hanterar pengar så har jag aldrig varit i närheten av ett soc-kontor eller en arbetsförmedling i hela mitt liv, så jag är beroende av att andra berättar för mig hur sånt där går till.)
Citera
2023-10-01, 14:41
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Jag har råkat ut för ett scenario där en anställning i princip var klar när företaget i sista stund kovände och valde att satsa på AI-teknik. Att jag skulle få jobbet gjorde att jag inte skötte mina skyldigheter gentemot soc och arbetsförmedlingen. Nu sitter jag här utan pengar och utan inkomst och med 5000 kr att betala i hyra och ett sinande skafferi.

Tough life. I grund och botten mest mitt eget fel. Men jag överlever - eller?

Hela situationen har fått mig att börja reflektera över vad som händer härnäst. Att jag blir hemlös typ i månadens slut är väl sannolikt, men vad finns det för skyddsnät i vårt land när jag imorgon kokat mitt sista ris?

Både nyfiken och mottaglig för råd.

BETALA ALLTID HYRAN FÖRST, mat löser väl sig? jag brukar självscanna och göra en ''Anders Öfvergård'' lite då och då, att du scannar ett litet paket blandfärs men tar det stora paketet istället . Lär väl funka ett tag tills du hittar ett annat jobb.

Gör inte som min kompis och handla mat först och låta hyran gå till inkasso och sedan förlora lägenheten samt bli svartlistad av hyresbolaget också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in