Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-09-28, 17:56
  #25
Avstängd
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det handlar inte om propaganda, utan återigen om att man måste kunna underbygga vad man påstår. Du kan inte bara vräka ur dig sådant det finns 0 faktamässigt underlag för, och som per definition är fel, och bara förutsätta att alla kommer att tugga i sig det.

Om du vill påstå någonting som går tvärtemot allt militärt kunnande i flera tusen år, så får du förbaske mig underbygga det också.




Jag förutsätter att du menar covidvaccinen här, då är svaret nej, jag har inte tagit några sprutor och ämnar inte göra det heller.

Vad nu det har med dina påståenden om militär strategi att göra...


Du kan vända på steken.. visa du bevis/källa för att Ryssland verkligen mobiliserat alla sina styrkor som du påstår...
Citera
2023-09-28, 18:02
  #26
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Haha, ja om det vore så. Problemet är dock att förlusterna av materiel visat att Ryssland använt allt modernt de har på förband i Ukraina, vidare visar deltagande ryska förband att det är bland det bättre Ryssland haft att erbjuda som använts. Framförallt ur VDV och deras mekaniserade divisioner/brigader och pansardivisioner/brigader.

Precis som i alla andra militära konflikter i historien, med andra ord.

Låter ju jätteallvarligt, men det är ju ett billigt och förhållandevis enkelt sätt att dumpa av lite överskott. Lite som att tömma gräsklipparen över häcken in till grannen.

När det gamla materialet är slut, kommer alla tusentals T-14 understödda av SU-57 välla över gränsen.



Sorry. Jag lagar mat och har tråkigt, ska sluta nu innan någon faktiskt tar mig på allvar
Citera
2023-09-28, 19:10
  #27
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du kan vända på steken.. visa du bevis/källa för att Ryssland verkligen mobiliserat alla sina styrkor som du påstår...

Jag har inte påstått att Ryssland mobiliserat alla sina styrkor, det är något du hittat på, förmodligen för att du inte har minsta susning om vad du talar om. Vi talar nämligen inte om vad Ryssland har mobiliserat, utan om vilka förbandstyper och deras respektive stridsvärden som använts vid invasionen. Här har du påstått att det bara är motsvarande reservister, det ryssarna tidigare kallade "kategori C-förband", och gammal utrustning som använts, medan jag påstår att du har fel.

Det finns massor jag inte vet något om, skillnaden dig och mig emellan är att jag inte går in i de forumdelarna och förnumstigt försöker att leka expert.

Vad jag påstått är följande: Ryssland har använt den materiel de har på förband, inkluderande det modernaste de har i serieproduktion, t.ex. T-90M, SU-35, KA-52, BMP-3 o.s.v.. Jag har också påstått att Ryssland använt de förbandstyper som lämpat sig bäst för de operationer de tänkt sig, inkluderande elitförband och vanliga linjeförband.
Citera
2023-09-28, 19:11
  #28
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Låter ju jätteallvarligt, men det är ju ett billigt och förhållandevis enkelt sätt att dumpa av lite överskott. Lite som att tömma gräsklipparen över häcken in till grannen.

När det gamla materialet är slut, kommer alla tusentals T-14 understödda av SU-57 välla över gränsen.



Sorry. Jag lagar mat och har tråkigt, ska sluta nu innan någon faktiskt tar mig på allvar

Jag blev lite rädd där ett tag. Du får vara försiktig, du ser ju vad det är för människor jag måste tas med här.
Citera
2023-09-28, 20:17
  #29
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Haha, ja om det vore så. Problemet är dock att förlusterna av materiel visat att Ryssland använt allt modernt de har på förband i Ukraina, vidare visar deltagande ryska förband att det är bland det bättre Ryssland haft att erbjuda som använts. Framförallt ur VDV och deras mekaniserade divisioner/brigader och pansardivisioner/brigader.

Precis som i alla andra militära konflikter i historien, med andra ord.

Japp. När man t.ex. analyseras förlusterna av stridsvagnar, så ser vi att det var de modernaste som man förlorade först. D.v.s. en överrepresentation av de mest moderniserade versionerna av T-72 och T-80, samt T-90. Med tiden (och ryssarnas katastrofala förluster) så ser vi mer och mer äldre vagnar (äldre versioner av T-72 och T-80, gamla häckar som T-55 och T-62, samt nytillverkade T-90 med degraderad elektronik, jämfört med vagnarna som tillverkades innan kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du kan vända på steken.. visa du bevis/källa för att Ryssland verkligen mobiliserat alla sina styrkor som du påstår...

Har du några bevis på att Ukraina inte har 4 miljoner, 2 meter långa dödselitnazist-Azovsoldater organiserade i 6st pansararmégrupper i reserv, utrustade med Leopard 2A8, K9 Thunder, HIMARS, F-35, Dödsstjärnor m.m.?

Men ja, det finns många källor (t.ex. det finska försvaret) som har gått ut med information om att t.ex. de ryska förbanden som ska försvara gränsen mot NATO, inte längre existerar, eftersom de sedan länge har skickats till Ukraina för att malas ner där.
Citera
2023-10-01, 10:32
  #30
Medlem
Vladulvens avatar
Ett krig handlar inte bara om vapen, även om jag tror att Ryssland är överlägset Nato när det gäller vapenteknik.
Det handlar lika mycket om logistik, taktik och motivation.
Den amerikanska logistiken känner vi till efter deras reträtt från Afghanistan... Lägg till deras Nato-vasaller, och vi har en logistisk koloss på lerfötter. Olika vapensystem, språk och olika kulturer. Vad kan gå fel...

För det första - hur skulle USA kunna få all materiell över Atlanten och in i Svarta Havet och Östersjön? Ryssland kommer att ha stenkoll på allt som rör sig, och förstöra det mesta av USA:s vapentransporter långt innan de når fram. Det blir inga "regn" av Tomahawkmissiler som någon hoppades på.

För det andra - hur motiverade är amerikanerna att lägga trilliontals med dollar på att "besegra" Ryssland, när den amerikanska ekonomin är på fallrepet med utbredd fattigdom och hemlöshet?

För det tredje - den tilltagande woke-ismen inom den amerikanska militären. Konstiga människor med konstiga agendor som får alltmer att säga till om när det gäller könsdefinitioner, kvotering, mångfald o.s.v.

För det fjärde - att invadera ett land kräver mycket mer resurser än att försvara ett land, och de resurserna finns inte i Nato.
Räkna också med att Ryssland kommer att göra ubåtsattacker mot det amerikanska fastlandet.

Slutsatsen är att det går inte att besegra Ryssland med konventionella vapen.

Ett nedskjutet amerikanskt spaningsplan betyder bara att USA får skicka upp ytterligare ett spaningsplan - eller starta ett kärnvapenkrig.
Citera
2023-10-01, 11:09
  #31
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Ett krig handlar inte bara om vapen, även om jag tror att Ryssland är överlägset Nato när det gäller vapenteknik.

Vad baserar du det på?

Några frågor: Hur många större örlogsfartyg har Ryssland byggt sedan sovjets kollaps? Hur går det med deras 5e generations flygplan? Hur har det gått för deras pansarförband i Ukraina?


Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Det handlar lika mycket om logistik, taktik och motivation.

Helt riktigt.


Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Den amerikanska logistiken känner vi till efter deras reträtt från Afghanistan...

På vilket sätt var den kaosartade urdragningen ur Afghanistan ett bevis på amerikansk militärlogistisk oförmåga, kan du förklara det? Vad i det debaclet får dig att tro att USAs militärlogistiska förmåga är dålig?


Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Lägg till deras Nato-vasaller, och vi har en logistisk koloss på lerfötter. Olika vapensystem, språk och olika kulturer. Vad kan gå fel...

Alla ingående stater i NATO behärskar engelska och deras militär använder engelska som kommunikationsspråk, sedan 1950-talet. Annat är det med Ryssland och dess "allierade". Vad gäller ammunition och systemkompatibilitet så är den ljusår bättre än något Ryssland och dess allierade förmår uppvisa.


Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
För det första - hur skulle USA kunna få all materiell över Atlanten och in i Svarta Havet och Östersjön?

Vilken materiel tänker du på här? Det som främst diskuterats är att USA i ett teoretiskt scenario slår ut Svata Havsflottan och ryska flygbaser och andra militära installationer från luften, inte en markinvasion.



Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Ryssland kommer att ha stenkoll på allt som rör sig, och förstöra det mesta av USA:s vapentransporter långt innan de når fram. Det blir inga "regn" av Tomahawkmissiler som någon hoppades på.

Nyligen förekomna sänkningar av ryska fartyg, samt nyligen genomförda angrepp på ryska baser på Krim, samt Kerch-bron, säger att du nog tämligen gravt överskattar vad ryssarna klarar av att hålla koll på.

Tomahawkrobotarna som finns i Ohio-klassen, på de flesta andra ubåtar och på övervattensfartyg är av varianten Block IV, som nu håller på att uppgraderas till Block V, där Block IV-robotar har 1600 km räckvidd och Block V har 1660 km+ i räckvidd. Både den äldre och den nyare robottypen kan alltså avlossas från Medelhavet för att nå alla relevanta mål på Krim och i dess östra närområden. Dessa avlossanden kan göras från NATO-staters territorium, eller från internationellt vatten.


Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
För det andra - hur motiverade är amerikanerna att lägga trilliontals med dollar på att "besegra" Ryssland, när den amerikanska ekonomin är på fallrepet med utbredd fattigdom och hemlöshet?

Det här tål, däremot, att funderas på. USA har fullt tillräckliga inhemska problem för att de ska agera som hämmande faktor på en eventuell väg in i kriget för USAs del. Att man, rent militärtekniskt, klarar av att genomföra något betyder inte alltid att det är det bästa att göra just det.

Det ser även ut som om chanserna/riskerna (beroende på hur man ser det) för att Donald Trump ska ta över presidentskapet är relativt goda framöver. Han är ju, enligt egen utsago, inte särskilt trakterad av vidare stöd för Ukraina.


Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
För det fjärde - att invadera ett land kräver mycket mer resurser än att försvara ett land, och de resurserna finns inte i Nato.

Vilka resurser tänker du på då? Kan du nämna 3-4 stycken?


Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Räkna också med att Ryssland kommer att göra ubåtsattacker mot det amerikanska fastlandet.

"Ubåtsattacker"? Hur tänker du här? Vilka ubåtar skulle genomföra de här attackerna, och vilka mål skulle angripas?

Jag förstår inte riktigt vad du menar här, faktiskt.



Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Slutsatsen är att det går inte att besegra Ryssland med konventionella vapen.

Där har du helt fel. Det går alldeles utmärkt och skulle, dessutom, gå tämligen fort. Förutsatt att något slags Gudomlig hand hölls över kärnvapenarsenalerna och kem/bio-vapenarsenalerna, så skulle Ryssland inte ha skuggan av en chans mot vare sig NATO som helhet, eller USA ensamt.


Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Ett nedskjutet amerikanskt spaningsplan betyder bara att USA får skicka upp ytterligare ett spaningsplan - eller starta ett kärnvapenkrig.

Eller, genomföra en massiv, konventionell, vedergällningsattack på Svarta Havsflottan, som tidigare diskuterats i tråden.
Citera
2023-10-01, 11:17
  #32
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Ett krig handlar inte bara om vapen, även om jag tror att Ryssland är överlägset Nato när det gäller vapenteknik.
Det handlar lika mycket om logistik, taktik och motivation.
Den amerikanska logistiken känner vi till efter deras reträtt från Afghanistan... Lägg till deras Nato-vasaller, och vi har en logistisk koloss på lerfötter. Olika vapensystem, språk och olika kulturer. Vad kan gå fel...

För det första - hur skulle USA kunna få all materiell över Atlanten och in i Svarta Havet och Östersjön? Ryssland kommer att ha stenkoll på allt som rör sig, och förstöra det mesta av USA:s vapentransporter långt innan de når fram. Det blir inga "regn" av Tomahawkmissiler som någon hoppades på.

För det andra - hur motiverade är amerikanerna att lägga trilliontals med dollar på att "besegra" Ryssland, när den amerikanska ekonomin är på fallrepet med utbredd fattigdom och hemlöshet?

För det tredje - den tilltagande woke-ismen inom den amerikanska militären. Konstiga människor med konstiga agendor som får alltmer att säga till om när det gäller könsdefinitioner, kvotering, mångfald o.s.v.

För det fjärde - att invadera ett land kräver mycket mer resurser än att försvara ett land, och de resurserna finns inte i Nato.
Räkna också med att Ryssland kommer att göra ubåtsattacker mot det amerikanska fastlandet.

Slutsatsen är att det går inte att besegra Ryssland med konventionella vapen.

Ett nedskjutet amerikanskt spaningsplan betyder bara att USA får skicka upp ytterligare ett spaningsplan - eller starta ett kärnvapenkrig.

Om det du skriver vore sant skulle du inte skriva det.
Att Ryssland offrar konton som ditt för att sprida så naiva utsagor visar hur nära total kollaps Ryssland är, inte bara som krigförande part, men som statsbildning.
USA behöver inte just någon logistisk ansträngning för att slå väldigt hårt mot Ryssland, man har stora mängder flyg på såväl baser som fartyg inom slagavstånd från de flesta relevanta ryska mål och kan slå sönder rysk militär, energi och industriinfrastruktur i det närmaste fullständigt med ett förstaslag med konventionellt laddade vapen från bärare i nuvarande utgångspositioner.
Rysslands redan från början bristfälliga luftvärn är utarmat av ett och ett halvt år av fiasko i Ukraina och kommer att ha ännu mindre verkan mot ett amerikanskt sar på rysk aggression än der skulle ha haft för två år sedan.
Just flyg som detta över svarta havet och satelliter och annat ger USA en lägeskännedom om Rysslands krigsmakt som Kreml inte har själva då rysk militärkommunikation bygger på lögner och skönmålningar i varje led.

Vad gäller att invadera och hålla ett land så har USA gjort det hurnmånga gånger som helst de senaste drygt 100 åren.
Rent militärt är de infarten svårigheter för USA att göra det. Det ensam dall då det varit svårt att få en militär seger var Korea, där USA hade bristfällig logistik och långa logistiklinjer medans Kina och sovjet stod på sin absoluta topp och hade väldigt korta logistiklinjer. Trots detta lyckades man rädda halva Korea då sovjet och Kina inte hade styrkan att ens med så goda förutsättningar besegra USA.
Varje nederlag USA har haft efter andra världskriget har handlat om att man haft en militär totalseger, men inte haft viljan att hålla en lika hårdför ockupation, pacificering och indoktrinering av lokalbefolkningen som i Tyskland. Att denna vilja saknats har huvudsakligen berott på landsförrädande vänsterintellektuella i USA.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback