Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-26, 12:41
  #1
Avstängd
Häromdagen var jag ute på strövartåg och inhandlade veckobestyr! Framför mig på horisonten tyckte jag urskilja ett stort och stolt kvinnligt exempel med ett bäst före datum för längesedan på en parkering intill en livsmedelsaffär! Klimakteriekossan var iförd en tröja med det tydliga budskapet "Jag duger som jag är", slutcitat. Jämte sig hade hon med sig ett handikappat exemplar i rullstol av mänsklig sort.

Jag drog på smilbanden och tänkte, jag tror inte att det härskande patriarkatet håller med!
Är detta en ny pandemi som breder ut sig , att de mindre bemedlade bär slagord som: Jag duger som jag är till tonerna av internationalen?
Citera
2023-09-26, 12:53
  #2
Medlem
TheGretaResets avatar
Jordan Peterson har väl pratat en del om hur dumt det är.

Varför inte försöka bli bättre. På att läsa, skriva, sitt jobb. Försöka bli en bättre förälder. anställd, mormor. Dricka mindre, äta bättre...

Att man duger som man är är så djävla dumt.

ALla människor har ett människorde enligt kristendom/västvärldens värdegrund (en värdegrund man nu försöker förstöra), men det är en annan sak.
Citera
2023-09-26, 12:56
  #3
Medlem
Xigeges avatar
En variant av den så kallade "kroppspositivismen", i vilken man menar att det är helt normalt att utgöra ett omegasexfetto och att det i själva verket är omgivningen som utövar press och tryck gentemot ickesmala personer.
Citera
2023-09-26, 12:58
  #4
Avstängd
Nu hatar jag fula kvinnor men alla duger som de är, åt sig själva.

Jag duger som jag är, skiter fullständigt i vad någon annan tycker om mig. Jag vet vem jag är och jag är mig själv.
Citera
2023-09-26, 13:08
  #5
Medlem
insvepts avatar
Det är väl upp till var och en att bedöma vem som duger till vad.

Dock, att säga "jag duger som jag är" implicerar att det finns en tanke att personen inte duger som den är; antingen från andra eller från personen själv.

Varför skulle man annars vara så angelägen att basunera ut budskapet?

Förmodligen handlar det om lathet i de allra flesta fall; fetton som hellre beställer en tröja med tryck på så att andra kan ge fettot en sympatiklapp ā la "you go girl/stunning and brave" istället för att lägga 3 år på träning och nyttig kost.

Nu verkar det mest handla om en rullstolsbunden äldre kvinna i TS fall som kanske inte kan träna sig till att bli funktionellt gående, min post handlar väl mer om vanligt lata människor. Men fortfarande gäller att det är upp till var och en att bedöma vem som duger till vad.
__________________
Senast redigerad av insvept 2023-09-26 kl. 13:12.
Citera
2023-09-26, 13:17
  #6
Medlem
Wayaheads avatar
Hade honan glömt Because I am worth it?
Citera
2023-09-26, 13:19
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Det är väl upp till var och en att bedöma vem som duger till vad.

Dock, att säga "jag duger som jag är" implicerar att det finns en tanke att personen inte duger som den är; antingen från andra eller från personen själv.

Varför skulle man annars vara så angelägen att basunera ut budskapet?

Förmodligen handlar det om lathet i de allra flesta fall; fetton som hellre beställer en tröja med tryck på så att andra kan ge fettot en sympatiklapp ā la "you go girl/stunning and brave" istället för att lägga 3 år på träning och nyttig kost.

Nu verkar det mest handla om en rullstolsbunden äldre kvinna i TS fall som kanske inte kan träna sig till att bli funktionellt gående, min post handlar väl mer om vanligt lata människor. Men fortfarande gäller att det är upp till var och en att bedöma vem som duger till vad.

Den äldre kvinnan med sviktande självförtroende ( vilket inte är så konstigt egentligen), som bar budskapet var någon slags ledsagare eller förälder åt det handikappande exemplaret. Jag tordes inte fråga om de var släkt? Min studie gjordes under okulär besiktning!
Citera
2023-09-26, 13:33
  #8
Avstängd
Obehagligt.
Citera
2023-09-26, 13:35
  #9
Medlem
99% av feta kvinnor som tycker att de duger som de är skulle ju egentligen vilja vara smalare garanterat. Nånstans tycker de alltså själva att de inte duger som de är. Fick de genom magi önska vilken kropp de ville ha skulle ju alla välja en smal kropp.

T-shirts med "Jag duger som jag är" är ju bara ett försök att ge sig själv självförtroende.

Jag har inget emot mulliga eller feta men de kan ju sluta hyckla om att de egentligen skulle vilja vara smala/smalare.
Citera
2023-09-26, 13:56
  #10
Medlem
Europes avatar
Den naturliga följdfrågan torde vara: duger till vad?
Citera
2023-09-26, 14:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Den naturliga följdfrågan torde vara: duger till vad?

Huvudet på spiken! Du har en bra poäng. Det är lätt att dra till med och gömma sig bakom en floskel när man har ett dekadent beteende.
Citera
2023-09-26, 16:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Varför inte försöka bli bättre. På att läsa, skriva, sitt jobb. Försöka bli en bättre förälder. anställd, mormor. Dricka mindre, äta bättre...

Att man duger som man är är så djävla dumt.
Betyder det verkligen att man inte försöker bli bättre?

Om jag duger som jag är så tänker jag att det syftar på mig som person, och hur jag är. Jag försöker att lära mig nya saker hela.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback