Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Nopenope. I bibeln finns första och andra vilddjuret och skökan och några andra obehagliga typer. De har tolkats som nationer eller personer.
Däremot antikrist har råkat bli en person genom filmkultur, till den grad att kristna tror att det bara finns en elak spelare i uppenbarelseboken, och det är antikrist. Vilket är helt fel. Någon antikrist finns inte där, däremot dem jag nämnt.
Antikrist är den rörelse och det tankesätt som går emot kristus. Det står rakt på sak i bibeln.
Det har skrivits rätt mycket om ämnet på flashback det senaste året. Antikrist är påvedömet. Ja det verkar vara så.
I Jesaja berättas redan om Satans plan. Han ska bli som den högste.
Jesaja 14:12-17
12 Hur har du inte fallit från himlen, du strålande stjärna, du gryningens son!
Hur har du inte blivit fälld till jorden, du som slog ner folken till marken!
13 Du sade i ditt hjärta:’Jag ska stiga upp till himlen, jag ska resa min tron
ovanför Guds stjärnor. Jag ska sätta mig på mötesberget längst upp i norr.
14 Jag ska stiga upp över molnens höjder, jag ska bli som den Högste.’
15 Men ner till dödsriket störtades du, längst ner i graven.
16 De som ser dig stirrar på dig, de granskar dig och säger:
’Är detta den man som fick jorden att darra och riken att skaka,
17 som gjorde jorden till en öken och förstörde dess städer, och som aldrig släppte hem
sina fångar?’
Det viktiga här är, Satan är ingen hornbeprydd jävel. Han är en som gör sig lik en ljusets ängel. När folk letar efter antikrist letar de för långt bort, något spektakulärt och ondsint. Det är inte där han är utan han har nästlat sig in i det heliga, mötesberget längst upp i norr.
Bibeln handlar inte om sekulära fenomen. Det handlar om Guds folk och de faror som lurar. Så är det i GT, så är det i NT, så är det i profetiorna. Allt handlar om hur Gud varnar oss för villfarelser och falska läror. Det är inte vaccin eller AI eller nåt sånt. Gud struntar i det.
Du är rätt ute när du talar om "den rörelse och det tankesätt". Mer exakt, det är katolska kyrkan. Den har fått många namn i bibeln. Kärt barn har många namn.