2025-07-22, 18:43
Medlem
forumusers avatar
Nej. Det finns ingen antikristus likaså det ej finns någon Kristus. Det är påhitt och bedrägeri alltsammans. Väx upp.

Det står väl skrivet ändå att antikristus är en levande man? AI är ju ingen levande man.
Men självklart: det är väl inga problem för kristna att "tolka" saker så att det stämmer med deras förväntade världsbild.
Citera
2025-07-22, 18:54
Medlem
Han kommer snart och ni är dom första som får möta mig.
Nej jag är ingen dator!
Citera
2025-07-22, 18:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Nej. Det finns ingen antikristus likaså det ej finns någon Kristus. Det är påhitt och bedrägeri alltsammans. Väx upp.

Det står väl skrivet ändå att antikristus är en levande man? AI är ju ingen levande man.
Men självklart: det är väl inga problem för kristna att "tolka" saker så att det stämmer med deras förväntade världsbild.
Jesus finns och är sann och att "växa upp" enligt dig är nog att anpassa sig till Satans förljugna värld.
Citera
2025-07-22, 19:02
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus finns och är sann och att "växa upp" enligt dig är nog att anpassa sig till Satans förljugna värld.

Okej. Javisst. Var i din bubbla då. Jag är ganska säker på att du kommer att förneka in tro om du står med en laddad pistol mot huvudet.

Men iallafal: jag tror inte AI är Antikrist. Nej.
Citera
2025-07-22, 19:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Okej. Javisst. Var i din bubbla då. Jag är ganska säker på att du kommer att förneka in tro om du står med en laddad pistol mot huvudet.

Men iallafal: jag tror inte AI är Antikrist. Nej.
Inför döden brukar man inte förneka sin tro.

På sätt och vis är AI antikrist eftersom den är tränad på mänsklig kunskap och människors tankar i allt är motsatsen till Jesus ord.
Citera
2025-07-22, 19:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Nopenope. I bibeln finns första och andra vilddjuret och skökan och några andra obehagliga typer. De har tolkats som nationer eller personer.

Däremot antikrist har råkat bli en person genom filmkultur, till den grad att kristna tror att det bara finns en elak spelare i uppenbarelseboken, och det är antikrist. Vilket är helt fel. Någon antikrist finns inte där, däremot dem jag nämnt.

Antikrist är den rörelse och det tankesätt som går emot kristus. Det står rakt på sak i bibeln.
Citera
2025-07-22, 19:23
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nopenope. I bibeln finns första och andra vilddjuret och skökan och några andra obehagliga typer. De har tolkats som nationer eller personer.

Däremot antikrist har råkat bli en person genom filmkultur, till den grad att kristna tror att det bara finns en elak spelare i uppenbarelseboken, och det är antikrist. Vilket är helt fel. Någon antikrist finns inte där, däremot dem jag nämnt.

Antikrist är den rörelse och det tankesätt som går emot kristus. Det står rakt på sak i bibeln.

Jaha, ja. Jo, det är en tolkning av skriften, visst. Problemet är väl att andra har säkert en annan tlkning och är säkra på att just de har rätt.
Citera
2025-07-22, 19:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jaha, ja. Jo, det är en tolkning av skriften, visst. Problemet är väl att andra har säkert en annan tlkning och är säkra på att just de har rätt.

I johannesbrevet. Det står att den som inte tror på kristus är en antikrist. Det enda stället det står att antikrist är en person är också i johannesbrevet, men där står det att inte bara en är antikrist, utan det har funnits antikrister förr och det kommer fler. Så att det bara skulle finnas en antikrist och det är en person motsägs av bibeln själv.

Men du får inte sanningen om bibeln ur kristna för de har inte orkat läsa den.
Citera
2025-07-22, 21:14
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godschild
Tror ni som jag att artificial intelligens kan vara antikristus?

Jag tänker att den enda intelligensen i världen som kan ena världen som det sägs att antikristus ska göra är artificiell intelligens, ingen annan ledare över en nation skulle kunna göra det.

Med denna insikt tänker jag nu sluta skriva med chatGPT trots att jag fått mycket hjälp från den.
Allt mänskligt världsligt och köttsligt orienterat egentligen är emot va.
Alltså typ new age det är "istället för" Gud.
Citera
2025-07-29, 01:00
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Det har skrivits rätt mycket om ämnet på flashback det senaste året. Antikrist är påvedömet. Ja det verkar vara så.

I Jesaja berättas redan om Satans plan. Han ska bli som den högste.

Jesaja 14:12-17
12 Hur har du inte fallit från himlen, du strålande stjärna, du gryningens son!
Hur har du inte blivit fälld till jorden, du som slog ner folken till marken!

13 Du sade i ditt hjärta:’Jag ska stiga upp till himlen, jag ska resa min tron
ovanför Guds stjärnor. Jag ska sätta mig på mötesberget längst upp i norr.

14 Jag ska stiga upp över molnens höjder, jag ska bli som den Högste.’

15 Men ner till dödsriket störtades du, längst ner i graven.

16 De som ser dig stirrar på dig, de granskar dig och säger:
’Är detta den man som fick jorden att darra och riken att skaka,

17 som gjorde jorden till en öken och förstörde dess städer, och som aldrig släppte hem
sina fångar?’

Det viktiga här är, Satan är ingen hornbeprydd jävel. Han är en som gör sig lik en ljusets ängel. När folk letar efter antikrist letar de för långt bort, något spektakulärt och ondsint. Det är inte där han är utan han har nästlat sig in i det heliga, mötesberget längst upp i norr.

Bibeln handlar inte om sekulära fenomen. Det handlar om Guds folk och de faror som lurar. Så är det i GT, så är det i NT, så är det i profetiorna. Allt handlar om hur Gud varnar oss för villfarelser och falska läror. Det är inte vaccin eller AI eller nåt sånt. Gud struntar i det.

Du är rätt ute när du talar om "den rörelse och det tankesätt". Mer exakt, det är katolska kyrkan. Den har fått många namn i bibeln. Kärt barn har många namn.
Citera
2025-07-29, 01:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Du är rätt ute när du talar om "den rörelse och det tankesätt". Mer exakt, det är katolska kyrkan. Den har fått många namn i bibeln. Kärt barn har många namn.

antikrist är ett tankesätt och en spirituell rörelse som är mot kristus. Dvs alla som inte tror har antikristsättet att tänka.

Går man däremot till odjuren (som kristna tror heter antikrist), så står det i Daniel att odjuren är kungar eller riken. Därför kan man tänka att odjuren i uppenbarelseboken också är kungar eller riken. Dvs inte katolicismen.
Citera
2025-07-29, 04:36
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Citat:
antikrist är ett tankesätt och en spirituell rörelse som är mot kristus. Dvs alla som inte tror har antikristsättet att tänka.

Går man däremot till odjuren (som kristna tror heter antikrist), så står det i Daniel att odjuren är kungar eller riken. Därför kan man tänka att odjuren i uppenbarelseboken också är kungar eller riken. Dvs inte katolicismen.
Spirituell rörelsen har en nyare sanningen. Inte mot kristus utan med frälsaren. Guds son var en människa med ängel krafter. Följa jesus och hans handlingar. Utöva andlig tillväxt
meditation och kommunicera med andar.

Odjuret är svarta demon med olika namn. Det finns goda fallen ängel som vill göra rätt för sig i sin ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in