Citat:
Du missförstår mitt resonemang helt. Alkoholister dricker alkohol för effekten. Medan TS inbillar sig att Churchill m fl drack exklusiva märken för just själva smaken i sig. Ungefär som barn som äter mängder med godis för smaken. Det finns även gott om vuxna som inte kan låta bli att proppa i sig godis. I TS fantasi så bälgade alltså Churchill i sig mängder med skumpa för att det smakade så innerligt gott som godis. Och han skulle då olyckligtvis till sin egen frustration blivit berusad på köpet. Men att det alltså var smaken han inte kunde låta bli, likt ett barn proppar i sig godis.
Vilket barnsligt resonemang. Det du påstår är att exklusiva smaker existerar endast för syns skull, vilket är trams (även om exklusivitet/snobberi ingår som en ingrediens)
Churchill drack finsprit för att han kunde. Hade han vart en varvsarbetare med knegarlön hade han inte kunnat göra detta, men då hade han heller aldrig kunnat skaffa sig exklusiv smak, och då hade han förmodligen druckit Vino Tinto på bag in box, skakat på axlarna och sagt att: "de där fina de är inte bättre än oss, de låtsas bara. Vino Tinto är precis lika bra som vad fan som helst".
Churchill drack finsprit för att han kunde. Hade han vart en varvsarbetare med knegarlön hade han inte kunnat göra detta, men då hade han heller aldrig kunnat skaffa sig exklusiv smak, och då hade han förmodligen druckit Vino Tinto på bag in box, skakat på axlarna och sagt att: "de där fina de är inte bättre än oss, de låtsas bara. Vino Tinto är precis lika bra som vad fan som helst".
Du gör någon slags vulgärtolkning av mitt påstående och får för dig att jag menar att exklusiva märken bara existerar för syns skull. Det har jag självklart aldrig påstått. Jag talar om alkoholism. Är man alkoholist känner man naturligtvis skillnad på smak också. Och exklusiva märken smakar i allmänhet bättre. Det handlar inte om det.
Vad det handlar om är, om Churchill hade fått välja på en exklusiv flaska champagne med alkohol, och en identisk utan alkohol, hade han garanterat valt den förra. Hade det nu varit själv smaken han var beroende av likt barn gillar smaken av godis, så hade väl vem som helst hellre valt den nyttigare varianten utan alkohol. De flesta som gillar just smaken av sötsaker och drycker väljer ju ofta hellre light-produkter eftersom det upplevs som nyttigare.
Alkoholister resonerar emellertid som bekant inte på det sättet. Inte ens de förmögna alkoholisterna. De dricker champagne, konjak eller viner för att det är alkohol. Visst, de kan passa på att välja de godare märkena. Det hade självklart vem som helst gjort om de hade råd. Men det finns inte en chans att Churchill hade blivit nyfiken på Systembolagets alkoholfria hylla, hur än jävla goda i smaken de än må vara.
Och som med alla alkoholister hade Churchill garanterat börjat mått hyfsat dåligt om han inte kunde dricka som vanligt. Låt oss säga, han ställs inför valet att dricka en flaska fantastiskt god alkoholfri dompa, eller en flaska Vino Tinto. Han hade garanterat pinat i sig en Vino Tinto. Du begriper ju egentligen att detta inte ska tolkas som att Vino Tinto är lika god i smaken som en dompa.
"Churchill drack finsprit för att han kunde!". Som varandes alkoholist, ja. Det finns ju mängder med förmögna individer som utan problem också kan dricka finsprit hela dagarna om de ville. Ändå gör de inte det. Inte hela dagarna. Friska individer drar inte i sig de volymerna av alkohol per dag, helt oavsett om de utan problem haft råd.