2023-09-25, 20:28
Medlem
Hamleyss avatar
Bra cigarrerer är gott. Mindre bra cigarrer smakar upplopp i ghetto med brinnande däck.
En kompis kom över för nåt år sen med fina kubanska cigarrer, cigarren smakade sjukt bra. Kanske lite som rostad choklad utan det klibbigt söta.

Dan därpå hade jag bakisångest med extra allt på. Röksmaken satt fast i munnen ett helt dygn efteråt.
En bra cigarr är god men det är jobbigt att munnen smakar så fruktansvärt dagen därpå
Citera
2023-09-25, 21:20
Citat:
Ursprungligen postat av LegendBenzema
Hur känns det att röka en cigarr? Detta kommer från en man som aldrig brukar tobak. Varesig cigaretter eller snus osv. Inget alls. Men jag ser äldre män, utomlands speciellt.

De älskar det och röker flera cigarrer på rak. Jag fattar verkligen inte. Jag pratar inte om cigaretter (även fast de älskar de också) utan om cigarrer. De långa, mörkbruna.

Jag förstår verkligen inte, de får typ inre frid. De älskar de och jag fattar inte.

Hur känns det att röka cigarr? Kan någon beskriva varför det är så JÄVLA skönt? En snubbe sade (eller skrev) att en god cigarr är bättre än bra sex.

En cigarr är absolut inte bättre än bra sex. En bra cigarr är perfekt efter bra sex, eller ett komplement till sex = avsugning.

Harmoni. Sensualitet. Tillfredställelse.

Någon skämtade i cigarrtråden om att det är homoerotiskt. En cigarr är emellanåt bara en cigarr hävdade Freud. "Emellanåt" ..

(FB) Cigarrtråden
Citera
2023-09-25, 21:30
Medlem
Snartfinsks avatar
Citat:
Ok, inte bättre än sex. Men kan jag få någon referensmarkör tack? Är cigarren bättre än något som du tycker är asbra?

Kladdigt? Hur kan en dryck vara kladdig? Ok, whiskey. Är det pga alkoholen eller smaken tycker du?

Ok. Man kanske skall testa en cigarr i framtiden. Är det bra precis efter en måltid eller före eller några timmar efter?

En cigarr är nog lite bättre än en riktigt bra balanserad första kopp kaffe på morgonen i mitt tycke. Speciellt Nicaraguanska cigarrer har den nivån av tillfredsställelse.

Läsk är generellt kladdig eftersom mycket segare slem bildas på grund av den höga sockerhalten. Läsk med aspartam skär sig smakmässigt med cigarren.
Smaken av whisky är den stora faktorn, jag personligen föredrar rökig whisky till en cigarr.

En cigarr efter måltiden är det bästa. Innan måltiden tar den bort smaken från maten du ska äta, ta den istället efteråt. Avsluta kvällen med en cigarr. Sätt dig någonstans bekvämt och njut.

Enligt min åsikt är en bra nybörjarcigarr något billigare, som Guantanamera Cristales. Den är ganska luftig men fortfarande smakrik. Det finns cigarriller också som är lika stora som cigaretter och kan vara ett bra alternativ om du inte är van vid nikotin.
Om du vill röka en cigarr direkt, bör du vara beredd på att du kan bli lite snurrig första gången om du röker i ett högt tempo. Du kan enkelt släcka dina cigarrer och röka upp resten vid ett senare tillfälle.
Citera
2023-09-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
När jag väl rökte cigg dagligen så tyckte jag att cigarrer var extremt vidrigt och man blev illamående.

Hur många ser man inte som köper cigarrer vid högtider, röker ett par bloss, sen slänger skiten? Finns en anledning till det.

Det är skillnad på cigarrer och cigarrer. Är själv en sådan som röker vid just speciella tillfällen, och det röks så länge det finns något att hålla i. Men då kostar de några hundra spänn styck också.

Cigaretter är däremot vidriga...
Citera
2023-09-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snartfinsk
Jag skulle vilja säga att cigarren ger en viss lyx som cigaretter inte gör. Cigaretter smakar inte så mycket och röks på ett annat sätt än cigarrer.

En cigarr kan ta upp till 45 minuter till 1 timme att röka, och du drar bara munbloss och smakar på cigarrens toner medan nikotinet sticker sådär härligt i halsen. Du ska dessutom ta dig tid att njuta av en cigarr och gärna tillsammans med något gott att dricka och några polare.

En riktigt bra cigarr vill du inte ska ta slut
.

EXAKT så är det! (Framförallt det fetade)
Citera
2023-09-25, 23:31
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Hur känns det att röka en cigarr? Detta kommer från en man som aldrig brukar tobak. Varesig cigaretter eller snus osv. Inget alls. Men jag ser äldre män, utomlands speciellt.

De älskar det och röker flera cigarrer på rak. Jag fattar verkligen inte. Jag pratar inte om cigaretter (även fast de älskar de också) utan om cigarrer. De långa, mörkbruna.

Jag förstår verkligen inte, de får typ inre frid. De älskar de och jag fattar inte.

Hur känns det att röka cigarr? Kan någon beskriva varför det är så JÄVLA skönt? En snubbe sade (eller skrev) att en god cigarr är bättre än bra sex.

Hur känns en kopp starkt kaffe, svart och rivigt, en morgon på fjället?
Hur känns nubben med O.P. Andersson till sillen och den första färskpotatisen?
Hur känns det att kyssa en vacker flicka en midsommarnatt när daggen faller, med fylliga läppar och runda höfter?
Hur känns det att dricka en kall öl i stekande hetta på Lido Plage i Nice för att därefter svalka sig i medelhavet?
Hur känns stigen genom skogen fram till tjärnen, en solig höstdag? Du provar några kast och snart drillar du en öring.
Hur känns din dotters armar runt din hals, när du läst sagan och säger god natt?

Livet kan vara hårt och det gäller att ta vara på ljusglimtarna när de dyker upp. Som i form av en god cigarr.
Senast redigerad av flesh-flute 2023-09-25 kl. 23:34.
Citera
2025-02-01, 18:53
Medlem
CoZeCos avatar
Efter en tuff dag när jag jobbat, ätit, städat eller vad jag nu behövt göra brukar jag ställa ut fåtöljen på balkongen i mörkret och tända en montecristo no.5 och inte tänka på något, bara njuta av stunden det inger ett lugn som är obeskrivligt.

Observera att detta inte händer ofta men fan vad trevligt det är när det sker.
Citera
2025-02-02, 01:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag är inte rökare, men det händer, kanske någon gång per år, att jag röker mig en cigarr.
Dels är det smak och nikotinkick, men framför allt handlar det nog om en känsla av "högtidlighet".
Man unnar sig något speciellt.

Med det sagt så har den som skrev/sa att en cigarr är bättre än sex ett torftigt sexliv...

Det var Churchill, men han var tydligen impotent redan runt 40. Han var ju inte hälsan själv, även om han blev gammal.
Citera
2025-02-02, 09:06
Medlem
Citat:
En snubbe sade (eller skrev) att en god cigarr är bättre än bra sex.

A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Citera
2025-02-02, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Är det det som dina cigarrökare har sagt då? Att det utan konkurrens är det bästa som finns i hela världen? Bättre än att vinna tio miljoner på lotto? Bättre än att åka på semester med nära och kära? Bättre än att äta hemlagad glass i våffla på en parkbänk en försommar i Paris?

Att säga att något är det bästa som finns är liksom ett uttryck. Något man säger. Ungefär som "Det var det värsta jag varit med om". Men du menar att du pressat lite med frågorna och de insisterar på att det är det absolut bästa i hela världen? Inklusive fred på jorden och solnedgång i Karibiska öhavet? Och de kunde svära på det.

Det är bara en stor cigarett. Fast den smakar mer. Det finns ingen annan aktiv substans i en cigarr än vanligt nikotin.

Ingen människa blir alkoholist på grund av smaken. Om du dricker alkohol själv vet du väl alldeles utomordentligt att du inte ens känner smaken längre efter några öl. Det är ju därför folk börjar blanda grogg på allt möjligt skit de hittar i skafferiet när groggvirket tagit slut på midsommarfesten. Efter tio shots känner du inte skillnad på en strawberry daiquiri eller Explorer med Bobs hallonsaft. Möjligen dagen efter.

Lyckades och lyckades. Vissa dör av lungcancer utan att ha rökt en endaste cigarett. Andra lever tills de blir 90 trots grav alkoholism, cigaretter och synnerlig övervikt. Han hade mer tur än andra.

Min farfar var inte på Churchills nivå ekonomiskt, men han levde ungefär lika ohälsosamt men blev också 90 år och hade eget boende fram till de 3-4 sista månaderna han levde.

Churchill var en osympatisk och väldigt överskattad person. Han ses som en "hjälte" för att han var premiärminister när man kämpade mot nazisterna, men hans verkliga motiv var att han hatade Tyskland, inte att han hatade nazismen. Många av hans åsikter var ungefär som Hitlers: han föraktade kvinnor och arbetarklass, han hatade kommunister och människor av andra raser etc. Naturligtvis handlade hans konsumtion mycket om status.
Citera
2025-02-03, 02:26
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Min farfar var inte på Churchills nivå ekonomiskt, men han levde ungefär lika ohälsosamt men blev också 90 år och hade eget boende fram till de 3-4 sista månaderna han levde.

Churchill var en osympatisk och väldigt överskattad person. Han ses som en "hjälte" för att han var premiärminister när man kämpade mot nazisterna, men hans verkliga motiv var att han hatade Tyskland, inte att han hatade nazismen. Många av hans åsikter var ungefär som Hitlers: han föraktade kvinnor och arbetarklass, han hatade kommunister och människor av andra raser etc. Naturligtvis handlade hans konsumtion mycket om status.
Ja det är lite vad jag menar. Churchill drack dyr finsprit för statusens skull. Han hade råd. Jag reagerade bara på att TS uppenbarligen måste ha missförstått vad alkoholism innebär. Varken Churchill eller andra alkoholister är eller var beroende av själva smaken. De skulle ju aldrig dra i sig en hela Dompa om den var alkoholfri, även om den skulle smaka likadant.

Idén om att Churchill drack enorma mängder champagne för att det var så otroligt jättegott i smaken att han inte kunde sluta är ju rätt underhållande. Typ att, egentligen ville han inte bli berusad, utan det var att smaken var så härlig att han tvingade sig att stå ut med fyllan om han bara fick den underbara smaken av champagne.

Hade Churchill vart en varvsarbetare med knegarlön hade han helt enkelt dragit i sig Vino Tinto på bag in box istället.
Citera
2025-03-26, 23:48
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Ja det är lite vad jag menar. Churchill drack dyr finsprit för statusens skull. Han hade råd. Jag reagerade bara på att TS uppenbarligen måste ha missförstått vad alkoholism innebär. Varken Churchill eller andra alkoholister är eller var beroende av själva smaken. De skulle ju aldrig dra i sig en hela Dompa om den var alkoholfri, även om den skulle smaka likadant.

Idén om att Churchill drack enorma mängder champagne för att det var så otroligt jättegott i smaken att han inte kunde sluta är ju rätt underhållande. Typ att, egentligen ville han inte bli berusad, utan det var att smaken var så härlig att han tvingade sig att stå ut med fyllan om han bara fick den underbara smaken av champagne.

Hade Churchill vart en varvsarbetare med knegarlön hade han helt enkelt dragit i sig Vino Tinto på bag in box istället.

Vilket barnsligt resonemang. Det du påstår är att exklusiva smaker existerar endast för syns skull, vilket är trams (även om exklusivitet/snobberi ingår som en ingrediens)

Churchill drack finsprit för att han kunde. Hade han vart en varvsarbetare med knegarlön hade han inte kunnat göra detta, men då hade han heller aldrig kunnat skaffa sig exklusiv smak, och då hade han förmodligen druckit Vino Tinto på bag in box, skakat på axlarna och sagt att: "de där fina de är inte bättre än oss, de låtsas bara. Vino Tinto är precis lika bra som vad fan som helst".

Detsamma gäller cigarrer men det förstår man inte, smakmässigt, som nybörjare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in