• 1
  • 2
2023-09-24, 15:37
Medlem
Tjena! Är det vanligt att man blir blind av hb? Har druckit det ett par gånger men igår så smakade det ovanligt äckligt och har haft väldigt ont i ögonen sen dess. Kanske övertänker lite men har läst om några som faktiskt blivit blinda när de druckit hb. Tacksam för alla svar!
2023-09-24, 15:38
Medlem
OneTaps avatar
skröna. så länge du inte drack metanol så e de ingen fara =)
2023-09-24, 15:40
Medlem
franges avatar
Nej, inte av hembränt. Vanlig sprit/alkohol är etanol, det blir man inte blind av. Metanol däremot är det man blir blind av.
Citat:
Metanol
Någon skadlig mängd metanol kan inte bildas vid destillation av mäsk gjord på socker, jäst och vatten. Metanol framställdes tidigare genom upphettning av svavelsyrabehandlat trä i en syrefri miljö, så kallad torrdestillering. Tillverkningen av metanol sker numera vid en kemisk reaktion mellan gaserna väte och kolmonoxid (och ibland även koldioxid) över en metallkatalysator. (Källa Wikipedia: Metanol)

Däremot är det viktigt att slänga det första som kommer ur brännaren, vilket kallas ”foreshot”, då det är mindre bra för hälsan.

Varför finns då myten om metanol i hembränt?
Myten om att det kan bildas metanol under hembränning finns till stor del på grund av att det finns personer som använt spolarvätska för att späda ut den destillerade spriten för att på så sätt tjäna mer pengar vid försäljning. Det är absolut livsfarligt att göra på detta viset och tyvärr finns det inget sätt att kontrollera om ”vanlig” sprit (etanol) är utblandad med metanol. Därför bör man aldrig köpa sprit, varken hembränt eller smuggelsprit, från en okänd källa.
Citat:
Metanol (molekylformel: CH3OH), eller metylalkohol, även känt som träsprit, är en mycket giftig alkohol som ofta används som lösningsmedel i industrier och labratorier. Metanol är ett mycket effektivare lösningmedel än etanol och förgiftar genom huden. Metanol framställdes tidigare genom upphettning av svavelsyrabehandlat trä i en syrefri miljö, så kallad torrdestillering. Tillverkningen av metanol sker numera vid en kemisk reaktion mellan gaserna vätgas och kolmonoxid(och ibland även koldioxid) över en metallkatalysator. Metanol kan inte framställas oavsiktligt genom misslyckad hembränning. Jästsvampar producerar en rad skadliga alkoholer kallade finkeloljor men ej metanol.
Finns redan trådar om det;
(FB) Kan det bli metanol?
2023-09-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
Hur vet jag det då?
2023-09-24, 16:05
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Men för fan.

Hb görs genom att destillera mäsk , mäsk görs på socker, vatten och jäst.

Socker , vatten och jäst är samma innehåll som en brödlimpa .

Blir du blind av att käka en skogaholmslimpa ?
2023-09-24, 16:07
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigGoose
Hur vet jag det då?
Att fråga den som tillverkat det du drack kanske är en bra början.
2023-09-24, 16:09
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Hur vet jag det då?

Kan du fortfarande se , jag antar det iom att du kan skriva här så då kan du vara ganska säker på att du inte druckit träsprit (metanol) utan att det var etanol dricksprit som du drack.
2023-09-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
Kan du fortfarande se , jag antar det iom att du kan skriva här så då kan du vara ganska säker på att du inte druckit träsprit (metanol) utan att det var etanol dricksprit som du drack.
Jo jag tänker det. Det är bara att jag har så jävla ont i ögonen. Men det kan väl vara för att jag är bakis antar jag. Men vadå, blir man direkt blind eller tar det ett par timmar/dagar?
2023-09-24, 16:57
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
Finns fler metyler än metanol som kan skapas av felaktig bränning.

Skulle rekommendera TS att skaffa sig lite riktig sprit och börja dricka omgående. Better safe than sorry.
2023-09-24, 17:05
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Jo jag tänker det. Det är bara att jag har så jävla ont i ögonen. Men det kan väl vara för att jag är bakis antar jag. Men vadå, blir man direkt blind eller tar det ett par timmar/dagar?

Nu är jag ingen läkare men lite enkel googling säger att symptomen kommer 12-24 timmar efter det att man druckit metanol .
2023-09-24, 17:50
Medlem
sommarlovs avatar
Nästan alla olyckor med träsprit/Metanol sker då folk stjäl "sprit" på jobbet, exempelvis på tryckerier.
Eftersom Metanol dessutom är mycket dyrare än Etanol, är det mycket ovanligt att någon fuskar vid försäljning.
2023-09-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Finns fler metyler än metanol som kan skapas av felaktig bränning.

Skulle rekommendera TS att skaffa sig lite riktig sprit och börja dricka omgående. Better safe than sorry.

Du kan inte bränna socker, jäst och vatten = mäsk FEL. Herregud.

Till TS, typ alla fall av personer som fått i sig metanol är för att något ljushuvud inte förstått att det stulit metanol istället för etanol. Eller så bryr det sig helt enkelt inte om andra.
Senast redigerad av ALSGLOBAL 2023-09-24 kl. 18:47.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in