2023-09-25, 17:37
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticip
Synd man inte har nära till Hemköp.
1.5kg för 99kr hade man ju köpt direkt.
Lagat en med Bolognese, eller Lasagne,
fryst in 2paket

Vet inte hur det går till på Hemköp, men kan man gå dit 5minuter efter med hatt och annan jacka och köpa 3till kontant?
Annars kan man låna någon bekants kort om det behövs som inte vill handla detta.
Så gör vi här, om någon avstår visst erbjudande lånar vi varandras så den som verkligen vill handla
extra av något den gillar eller behöver kan handla dubbelt i andra butiker.

Kan låta WT och som fulfasoner, men vad gör man inte i dessa tider när butiker fular med priserna mot kunder. Man får inte vara dum då själv.

Hemköp loggar köpen. Försökte en fuling när de hade väldigt billigt kaffe. Det sket sig.

Det är max 3 per medlem. 1.5kg för 90kr känns rimligt om det är gott.
Citera
2023-09-26, 07:10
Bannlyst
Har vi någon nu som kan ge en recension om det är gott?

Har 2mil till Willys, kyl och frys nästan fullt, vill så gärna testa, men åka 4mil totalt om det inte är
bra känns lite fail. Om jag haft nära till Hemköp eller liknande hade ni redan fått Recension av mig.

Ni som har nära till butik som säljer detta, och ganska tomt i kylen, rappa på handla lite nu snälla.
Laga det idag. Säg vad ni tycker.

Att det ska dröjja såhär länge är ju bara trist. Många här måste ha lätt fixa det här idag.
Helst igår.

En annan har ju fullt i kyl och frys typ, och 4mils resa med bil tur och retur till närmaste ställe som säljer detta.

För mig kommer det dröjja faktiskt tills nästa vecka innan jag åker och storhandlar på Willys som ligger en bit bort. Måste äta bort mycket annat först.
Citera
2023-09-26, 07:25
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Nötfärs hos Willys kostar 100 kr kilot. Den här blandningen kostar 80 kr kilot.

Spontant är inte priset tillräckligt nedsatt för att jag skulle se det vara värt, i min närmaste lokala affär går nötfärs på 119 kr kilot, fen utspäd variant hade behövt kostat runt 60-70 kr kilot för att det skulle vara värt. Dock måste det även smaka gott, skulle smaken bli lidande så är det inte värt för den anledningen.

Tanken är ju god, om man kan få mer volym för en billigare peng och samtidigt kan behålla smaken så bör det finnas en marknad kan jag tycka rent spontant. Dock är jag visserligen tveksam till att man lyckas dryga ut färsen utan att man försämrar smakbilden (med försämrar menar jag inte att det nödvändigtvis behöver smaka otrevligt utan att man förlorar snmaken av nötfärs).
Citera
2023-09-26, 19:47
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticip
Har vi någon nu som kan ge en recension om det är gott?

Har 2mil till Willys, kyl och frys nästan fullt, vill så gärna testa, men åka 4mil totalt om det inte är
bra känns lite fail. Om jag haft nära till Hemköp eller liknande hade ni redan fått Recension av mig.

Ni som har nära till butik som säljer detta, och ganska tomt i kylen, rappa på handla lite nu snälla.
Laga det idag. Säg vad ni tycker.

Att det ska dröjja såhär länge är ju bara trist. Många här måste ha lätt fixa det här idag.
Helst igår.

En annan har ju fullt i kyl och frys typ, och 4mils resa med bil tur och retur till närmaste ställe som säljer detta.

För mig kommer det dröjja faktiskt tills nästa vecka innan jag åker och storhandlar på Willys som ligger en bit bort. Måste äta bort mycket annat först.

Hej, nu tillagade jag inte köttfärssåsen själv då jag helt enkelt inte pallade efter en stressig dag på jobbet. Trots instruktion att använda tomatpuré istället för krossade tomater så användes det senaste.

Med en kötthalt runt 25% med stekt lök och krossade tomater blev det inte så gott. Helt ätbart men inte gott. Det tappade texturen. Blev alldeles för mjuk och blev en gröt typ det som finns i Gorby-piroger.
Citera
2023-09-26, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Hej, nu tillagade jag inte köttfärssåsen själv då jag helt enkelt inte pallade efter en stressig dag på jobbet. Trots instruktion att använda tomatpuré istället för krossade tomater så användes det senaste.

Med en kötthalt runt 25% med stekt lök och krossade tomater blev det inte så gott. Helt ätbart men inte gott. Det tappade texturen. Blev alldeles för mjuk och blev en gröt typ det som finns i Gorby-piroger.

Allright, den kanske borde ha stekts längre, hårdare? brynts lite bättre?
Kanske med par droppar olja max, då det är mkt vatten i grönsakerna?

Sedan ganska sent gå i med såsgrejjer, som pure, eller vad man nu vill ha kanske.

Fast det är ju inte nyttigt heller om man behöver super steka det, vitaminer och andra nyttoämnen dör ju endel då. hmmm, blev lite tveksam nu till denna

Eller så är det kanske en halvusel produkt bara? Det är ju ganska enkelt riva morot, lök, eventuelt
selleri med.

Att färsen blev sådär grötig som i gorbys kanske är för att det legat så länge med 50% grönsaker och köttet har typ blivit blött eller liknande? Svårt att bryna kanske?
Citera
2023-09-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Hur kan du spara om du får betala 80kr/kg för morötter och blomkål? Lär dig räkna. Ica tar 7.90 för morötter, lök, kålrot och rödbeta nu. Gör egen sån liknande färs så sparar du - inte annars.

Såja.
Du behöver inte lära mig räkna.
Naturligtvis sparar man mer om man köper storpack och gör det på egen hand, lägger i frys, etc. Det vet ett förskolebarn.
I fallet med tacon går det åt 500gr färs i vår familj, vid en normal tacomiddag. Det spelar ingen roll om det är nöt, veg/nöt, kyckling, etc. Det går åt 500gr.
Med det sagt - Vi sparar 20:- i mitt scenario, i reda pengar, där handlingen i butik avser att köpa mängden som går åt. Varken mer eller mindre. Vi kanske inte äger någon frys? Vad vet du?
Att köpa storpack och göra ett eget jobb med större kvantitet innebär i princip uteslutande ett lägre kilopris. Det blir dock dyrt om man inte äger en frys, eller ens vill ha mer.

Som sagt - jag lagar mat, Mycket, ska du veta. Kilopriset är min bästa vän. Likaså tid. Ska du verkligen räkna på scenariot att göra det själv får du sätta en timdebitering.

Fler frågor? Ska jag lära dig räkna på hur dyrt det blir att köpa sådant man inte använder eller vill ha?
Senast redigerad av M.J.A 2023-09-27 kl. 09:43.
Citera
2023-09-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Som sagt - jag lagar mat, Mycket, ska du veta. Kilopriset är min bästa vän. Likaså tid. Ska du verkligen räkna på scenariot att göra det själv får du sätta en timdebitering.

-Timdeb på att riva 1 kg morötter?

~5 min? Tror jag det tar för mig

Asså poängen i att göra Taco är ju att man kan välja själv hur mkt man vill ha av allt. Den här färsen sabbar ju det.
Den sabbar ju makro värden i all övrig matlagning också.

Förstår inte riktigt meningen med produkten... för att inte nämna ekonomin.
Senast redigerad av Chilledippen 2023-09-28 kl. 22:58.
Citera
2023-11-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Nötfärs hos Willys kostar 100 kr kilot. Den här blandningen kostar 80 kr kilot.
Omotiverat dyrt kilopris alltså. Men det kan ju spara tid, en del ids väl inte hacka och mala råvarorna själva.
När den färdiga köttfärsen i butik kom blev det exakt samma sura reaktioner: ”usch vad onödigt och dyrt, färs kan man väl göra skälv!” Idag är det en stapelvara.
Samma sak när de började sälja färdigskivat bröd, det gnälldes mycket till en början.
Citera
2023-11-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Kolhydrater mättar inte lika bra som kött (protein).

Axfood skor sig på lättlurade svenskar med klimatångest.
Ät lite mer då?
Citera
2023-11-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Ät lite mer då?

Nej tack. Äta sig mätt på kolhydrater är ren och skär idioti.
Citera
2023-11-09, 19:22
Medlem
Det kan nog funka, Axfood gör mycket research innan de lanserar en produkt. De säljer det som det finns en efterfrågan på.

Jag hade nog kunnat tänka mig att köpa det om det inte varit för priset. Ser inget fel med att blanda in kött (förutsatt att det är svenskt) i maten. Man kan dessutom lugna oroliga själar som är rädda för att maten ska vara vegetarisk med att den inte är det.
Citera
2023-11-09, 20:54
Medlem
Smakar som att någon har bankat nötfärsen med rivna morötter bara eller äckligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in