Citat:
Ursprungligen postat av
qaaq
Hur kan du spara om du får betala 80kr/kg för morötter och blomkål? Lär dig räkna. Ica tar 7.90 för morötter, lök, kålrot och rödbeta nu. Gör egen sån liknande färs så sparar du - inte annars.
Såja.
Du behöver inte lära mig räkna.
Naturligtvis sparar man
mer om man köper storpack och gör det på egen hand, lägger i frys, etc. Det vet ett förskolebarn.
I fallet med tacon går det åt 500gr färs i vår familj, vid en normal tacomiddag. Det spelar ingen roll om det är nöt, veg/nöt, kyckling, etc. Det går åt 500gr.
Med det sagt - Vi sparar 20:- i mitt scenario, i reda pengar, där handlingen i butik avser att köpa mängden som går åt. Varken mer eller mindre. Vi kanske inte äger någon frys? Vad vet du?
Att köpa storpack och göra ett eget jobb med större kvantitet innebär i princip uteslutande ett lägre kilopris. Det blir dock dyrt om man inte äger en frys, eller ens vill ha mer.
Som sagt - jag lagar mat, Mycket, ska du veta. Kilopriset är min bästa vän. Likaså tid. Ska du verkligen räkna på scenariot att göra det själv får du sätta en timdebitering.
Fler frågor? Ska jag lära dig räkna på hur dyrt det blir att köpa sådant man inte använder eller vill ha?