Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Utifrån det du berättar låter det verkligen som att det har med dina kosttillskott/muskelmassa att göra och inte en sann njurfunktionsnedsättning. Det enda som förbryllar mig lite är ditt eGFR. Liksom redan påpekat är eGFR en uppskattad njurfunktion baserat på blodprov. Man kan göra en uppskattning av eGFR från bara kreatinin, men när det står eGFR i lablistan brukar det innebära att den baseras på både kreatinin och cystatin C. Ofta får man inte ut cystatin C som ett eget blodprov, det står som en kommentar till eGFR. Därför kan du nog själv inte se det i din 1177-lablista.
Kreatinin kan bli falskt för högt av t ex hög muskelmassa, men det bör inte påverka cystatin C. Jag hade väntat mig att din kreatinin-baserade eGFR skulle vara låg, men att din kreatinin/cystatin-baserade eGFR skulle vara högre. Men så verkar det inte vara när jag kollar upp din kreatinin-baserade eGFR ser det ut som att den stämmer ganska bra överens eGFR i din lablista. Mycket text, men med ovanstående resonemang tolkar jag det som att även ditt cystatin C borde ligga för högt.
Om jag var du hade jag inte oroat mig så mycket. Dina njurar läcker inte protein (U alb/kreakvot), och i princip alla njursjukdomar i din ålderskategori går med proteinuri. Ta om provet om ett halvår och se hur det går?
Gammal tråd, men när jag läste runt verkar du ha koll. Får väl svar snart, men är överanalytisk och sitter hemma och ältar
Hade en hälsokoll där jag bland annat nämnde att jag har fått skummande urin, rätt mycket emellanåt och något varje gång jag pissar.
De värden jag fick först som jag fattar hör till den delen av proven:
Pt—eGFR(Krea)relativ
Graf
Resultat 68 mL/min *
Referensintervall: >80
Relaterat till 1,73 m² kroppsyta
P—Kreatinin
Graf
Resultat 112 µmol/L *
Referensintervall: 60 - 105
Pga det ville han ha fler test. Dessa värden vet jag har varierat genom åren, kanske har att göra med relativt hög muskelmassa, man 36 år, 110 kg men lite mullig. Bänkar 150kg otränad, om det hade med saken att göra 😂
Såg att jag fått svar på ett av de kompletterande proven hittills:
U-Mikroalbumin, PNA
Graf
Metod: patientnära analys
Resultat 10 mg/L
Jag fattar att det är svårt att uttala sig, men blir nojig. Min morfar dog i min ålder av njursvikt, dock som jag förstår det pga tunga medeciner på 70-talet, men ändå, man tänker ju att det finns nån genetisk svaghet. När jag pussade hade jag druckit ganska mycket vatten och kaffe, det skummade mindre än vanligt, kan det påverka resultatet?