2023-10-03, 19:47
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Läkaren sa jag bör sluta med alla kosttillskott omgående. Även protein / gainer pulver
Och sedan komma in om 2 månader o lämna nya prover för att se om värdena förbättrats.

Jag har slutat med kreatinpulver sen 2v tillbaka helt

Bör jag sluta helt med gainer shakes? Eller kan jag trappa ner det lite. Vill helst inte behöva sluta helt med gainer

Vill gärna få tillbaka mina värden till normala värden
Dvs egfr på minst 80 och krea under 105

Det brukar finnas kreatin i proteindryck, gainer & pwoer, läs innehållsförteckningen och avgör själv.

Eftersom du är orolig för din njurfunktion tycker jag det är viktigt att lyssna på läkaren, ät riktig mat istället ett tag.
Citera
2023-10-04, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Utifrån det du berättar låter det verkligen som att det har med dina kosttillskott/muskelmassa att göra och inte en sann njurfunktionsnedsättning. Det enda som förbryllar mig lite är ditt eGFR. Liksom redan påpekat är eGFR en uppskattad njurfunktion baserat på blodprov. Man kan göra en uppskattning av eGFR från bara kreatinin, men när det står eGFR i lablistan brukar det innebära att den baseras på både kreatinin och cystatin C. Ofta får man inte ut cystatin C som ett eget blodprov, det står som en kommentar till eGFR. Därför kan du nog själv inte se det i din 1177-lablista.

Kreatinin kan bli falskt för högt av t ex hög muskelmassa, men det bör inte påverka cystatin C. Jag hade väntat mig att din kreatinin-baserade eGFR skulle vara låg, men att din kreatinin/cystatin-baserade eGFR skulle vara högre. Men så verkar det inte vara när jag kollar upp din kreatinin-baserade eGFR ser det ut som att den stämmer ganska bra överens eGFR i din lablista. Mycket text, men med ovanstående resonemang tolkar jag det som att även ditt cystatin C borde ligga för högt.

Om jag var du hade jag inte oroat mig så mycket. Dina njurar läcker inte protein (U alb/kreakvot), och i princip alla njursjukdomar i din ålderskategori går med proteinuri. Ta om provet om ett halvår och se hur det går?
Om jag kommer ner i kreatinin värden så kommer mitt egfr automatisk förbättras o bli högre än nuvarande 77?
Citera
2023-10-04, 07:43
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Om jag kommer ner i kreatinin värden så kommer mitt egfr automatisk förbättras o bli högre än nuvarande 77?
Ja, det stämmer. Kreatininet i sig är dock inte problemet, det är en markör för problemet. Troligen har du dock normal njurfunktion och förhöjt kreatinin av godartade skäl.
Citera
2023-11-22, 08:03
Medlem
Citat:
Utifrån det du berättar låter det verkligen som att det har med dina kosttillskott/muskelmassa att göra och inte en sann njurfunktionsnedsättning. Det enda som förbryllar mig lite är ditt eGFR. Liksom redan påpekat är eGFR en uppskattad njurfunktion baserat på blodprov. Man kan göra en uppskattning av eGFR från bara kreatinin, men när det står eGFR i lablistan brukar det innebära att den baseras på både kreatinin och cystatin C. Ofta får man inte ut cystatin C som ett eget blodprov, det står som en kommentar till eGFR. Därför kan du nog själv inte se det i din 1177-lablista.

Kreatinin kan bli falskt för högt av t ex hög muskelmassa, men det bör inte påverka cystatin C. Jag hade väntat mig att din kreatinin-baserade eGFR skulle vara låg, men att din kreatinin/cystatin-baserade eGFR skulle vara högre. Men så verkar det inte vara när jag kollar upp din kreatinin-baserade eGFR ser det ut som att den stämmer ganska bra överens eGFR i din lablista. Mycket text, men med ovanstående resonemang tolkar jag det som att även ditt cystatin C borde ligga för högt.

Om jag var du hade jag inte oroat mig så mycket. Dina njurar läcker inte protein (U alb/kreakvot), och i princip alla njursjukdomar i din ålderskategori går med proteinuri. Ta om provet om ett halvår och se hur det går?
Efter nya blodprov har kreatininet gått
Ner till 105 umol från senaste 109 (knappt 2 månader efter senaste blodprov )

MEN mitt cystatin c har gått upp från 0.97 till 1.12?
På bara knappt två månader varför har detta nu gått upp?
Är det ett felvärde?
Citera
2023-11-22, 18:14
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Efter nya blodprov har kreatininet gått
Ner till 105 umol från senaste 109 (knappt 2 månader efter senaste blodprov )

MEN mitt cystatin c har gått upp från 0.97 till 1.12?
På bara knappt två månader varför har detta nu gått upp?
Är det ett felvärde?
Nu ligger både kreatinin och cystatin C lätt förhöjda. Alla blodprov har naturliga variationer, så tycker inte du skall bli så oroad över det. Än så länge tror jag att det viktigaste fortsatt är att följa blodproven. Har man kollar blodtryck, blodsocker och urin-protein har man gjort det man kan.
Citera
2024-01-24, 20:54
Medlem
Uppdatering om nån är intresserad.

Nya blodprover visar förbättring
Har nu 80 egfr vilket är normalt för min ålder o kroppsbyggnad
Kreatinin gått ner till 92 umol
Och cystatin c gått ner till 1.01.

Lösningen vad gjort:
Slutat med Kreatin och proteinpulver
Samt druckit minimum 3 liter vatten dagligen under knappt två månaders tid.

Så det går att förbättra sina njurvärden
Citera
2024-01-25, 11:08
Medlem
Vagnschefens avatar
Citat:
Uppdatering om nån är intresserad.

Nya blodprover visar förbättring
Har nu 80 egfr vilket är normalt för min ålder o kroppsbyggnad
Kreatinin gått ner till 92 umol
Och cystatin c gått ner till 1.01.

Lösningen vad gjort:
Slutat med Kreatin och proteinpulver
Samt druckit minimum 3 liter vatten dagligen under knappt två månaders tid.

Så det går att förbättra sina njurvärden

Tack för att du uppdaterar, lärorikt! Vad skönt att det löste sig. Nu till den stora frågan... hur gör du nu med proteintillskottet ?
Citera
2024-01-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagnschefen
Tack för att du uppdaterar, lärorikt! Vad skönt att det löste sig. Nu till den stora frågan... hur gör du nu med proteintillskottet ?
En uppoffring man får göra helt enkelt.
Njurarna är viktigare än muskler.
Jag tar endast gainer nu efter träningspass.
Och det ska va gainer som INTE har Kreatin i sig.
Sen äter jag mat som vabligt
Citera
2024-05-14, 13:02
Medlem
Extremeflys avatar
Vid vilket mått brukar kreatinin bli alarmerande högt? Jag tänker om man har 105-110 så är det inte alarmerande eller? Övre gräns går ju vid 105 i referensintervallet.
Citera
2024-05-14, 15:12
Händer ofta att man får höga kreatininvärden och läkaren blir bekymrad och vill göra nya prover, en del läkare förstår direkt en del tar det längre tid för att koppla.

Känns dock onödigt att riskera maskera ett riktigt problem med njurarna för den lilla fördelen om ens någon alls kreatinet tillför, finns säkert fall där man struntat i att gå vidare med njurarna för att man tagit kreatintillskott där njurarna varit dåliga.
Citera
2024-09-26, 20:22
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Gammal tråd, men när jag läste runt verkar du ha koll. Får väl svar snart, men är överanalytisk och sitter hemma och ältar

Hade en hälsokoll där jag bland annat nämnde att jag har fått skummande urin, rätt mycket emellanåt och något varje gång jag pissar.

De värden jag fick först som jag fattar hör till den delen av proven:

Pt—eGFR(Krea)relativ
Graf
Resultat 68 mL/min *
Referensintervall: >80
Relaterat till 1,73 m² kroppsyta

P—Kreatinin
Graf
Resultat 112 µmol/L *
Referensintervall: 60 - 105

Pga det ville han ha fler test. Dessa värden vet jag har varierat genom åren, kanske har att göra med relativt hög muskelmassa, man 36 år, 110 kg men lite mullig. Bänkar 150kg otränad, om det hade med saken att göra 😂

Såg att jag fått svar på ett av de kompletterande proven hittills:

U-Mikroalbumin, PNA
Graf
Metod: patientnära analys
Resultat 10 mg/L

Jag fattar att det är svårt att uttala sig, men blir nojig. Min morfar dog i min ålder av njursvikt, dock som jag förstår det pga tunga medeciner på 70-talet, men ändå, man tänker ju att det finns nån genetisk svaghet. När jag pussade hade jag druckit ganska mycket vatten och kaffe, det skummade mindre än vanligt, kan det påverka resultatet?
Senast redigerad av TrueC 2024-09-26 kl. 20:39.
Citera
2024-09-26, 21:15
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Gammal tråd, men när jag läste runt verkar du ha koll. Får väl svar snart, men är överanalytisk och sitter hemma och ältar

Hade en hälsokoll där jag bland annat nämnde att jag har fått skummande urin, rätt mycket emellanåt och något varje gång jag pissar.

De värden jag fick först som jag fattar hör till den delen av proven:

Pt—eGFR(Krea)relativ
Graf
Resultat 68 mL/min *
Referensintervall: >80
Relaterat till 1,73 m² kroppsyta

P—Kreatinin
Graf
Resultat 112 µmol/L *
Referensintervall: 60 - 105

Pga det ville han ha fler test. Dessa värden vet jag har varierat genom åren, kanske har att göra med relativt hög muskelmassa, man 36 år, 110 kg men lite mullig. Bänkar 150kg otränad, om det hade med saken att göra 😂

Såg att jag fått svar på ett av de kompletterande proven hittills:

U-Mikroalbumin, PNA
Graf
Metod: patientnära analys
Resultat 10 mg/L

Jag fattar att det är svårt att uttala sig, men blir nojig. Min morfar dog i min ålder av njursvikt, dock som jag förstår det pga tunga medeciner på 70-talet, men ändå, man tänker ju att det finns nån genetisk svaghet. När jag pussade hade jag druckit ganska mycket vatten och kaffe, det skummade mindre än vanligt, kan det påverka resultatet?
Nej, det påverkar inte svaret att du druckit vatten. Man korrelerar proteinen i urinen med ett annat värde som gör att det inte spelar någon roll hur mycket vatten man dricker.

Kreatinin är lätt förhöjt, men det kan bero på hög muskelmassa. Man behöver ta fler blodprov, i första hand cystatin C för att se hur njurfunktion ligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in