2024-09-26, 21:26
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Nej, det påverkar inte svaret att du druckit vatten. Man korrelerar proteinen i urinen med ett annat värde som gör att det inte spelar någon roll hur mycket vatten man dricker.

Kreatinin är lätt förhöjt, men det kan bero på hög muskelmassa. Man behöver ta fler blodprov, i första hand cystatin C för att se hur njurfunktion ligger.

Tack så mycket för svar. Så 10 mg/l säger ingenting åt något håll?

Ja, jag hörde att cystatin c var med, det är väl bara att det provsvaret inte kommit..
Citera
2024-09-26, 21:32
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Tack så mycket för svar. Så 10 mg/l säger ingenting åt något håll?

Ja, jag hörde att cystatin c var med, det är väl bara att det provsvaret inte kommit..
Man brukar beräkna kvoten albumin/kreatinin i urin egentligen. Men om inte urinen var väldigt utspädd borde det vara normalt. Mindre än 20 mg/L är ok. Men som sagt helst albumin/kreatinin-kvot.
Citera
2024-09-26, 21:39
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Man brukar beräkna kvoten albumin/kreatinin i urin egentligen. Men om inte urinen var väldigt utspädd borde det vara normalt. Mindre än 20 mg/L är ok. Men som sagt helst albumin/kreatinin-kvot.

Toppen, tack, då släpper jag det här just nu och inväntar resten av provsvaren..
Citera
2024-09-28, 11:44
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Nu är jag här och ältar igen ..

Nya svar på blodprov igår,

P—Cystatin C
Resultat 0,86 mg/L
Referensintervall: mg/L

Pt—eGFR(CysC)relativ
Resultat >90 mL/min
Referensintervall: >80
Relaterat till 1,73 m² kroppsyta

Pt—eGFR(Krea)relativ
Resultat 61 mL/min *

P—Kreatinin
Graf
Resultat 123 µmol/L *
Referensintervall: 60 - 105

Jag måste ju invänta urin, vilket bör ge utslag för proteinlekage med tanke på skummandet. Jag vet att jag kanske ska prata med min läkare om det här, men jag frågar här för att jag funderar om jag ska sparka igång ett ärende hos sjukvårdsförsäkringen istället, det går ju inte om de påbörjat nån form av utredning på vc..

Vad kan de här provevaren indikera på?
Citera
2024-09-28, 15:16
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Nu är jag här och ältar igen ..

Nya svar på blodprov igår,

P—Cystatin C
Resultat 0,86 mg/L
Referensintervall: mg/L

Pt—eGFR(CysC)relativ
Resultat >90 mL/min

Pt—eGFR(Krea)relativ
Resultat 61 mL/min *

P—Kreatinin
Graf
Resultat 123 µmol/L *
Referensintervall: 60 - 105

Jag måste ju invänta urin, vilket bör ge utslag för proteinlekage med tanke på skummandet. Jag vet att jag kanske ska prata med min läkare om det här, men jag frågar här för att jag funderar om jag ska sparka igång ett ärende hos sjukvårdsförsäkringen istället, det går ju inte om de påbörjat nån form av utredning på vc..

Vad kan de här provevaren indikera på?
Det finns en stor diskrepans mellan cystatin C och kreatinin. Kreatininbaserad eGFR är sänkt medan cystatin C-baserad är normal. Jag tolkar detta som att du sannolikt är njurfrisk men har hög muskelmassa. Om det inte är någon fel på urinproven hade jag själv känt mig helt lugn. Omkontroll om något år eller så Så hade jag tänkt.
Citera
2024-09-28, 16:58
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Det finns en stor diskrepans mellan cystatin C och kreatinin. Kreatininbaserad eGFR är sänkt medan cystatin C-baserad är normal. Jag tolkar detta som att du sannolikt är njurfrisk men har hög muskelmassa. Om det inte är någon fel på urinproven hade jag själv känt mig helt lugn. Omkontroll om något år eller så Så hade jag tänkt.

Jag är väldigt tacksam att du svarar, det lyfter onödigt ält och lidande från mina axlar över helgen så här

Bara en sista kontrollfråga, skum behöver då inte indikera att det är några problem? Jag har själv funderat om det kan bero på att jag börjat träna kondition egentligen för första gången i mitt liv, med högsta puls 30 minuter varannan dag. Läste att det är ovanligt, men att hårdträning kan utsöndra visst proteinlekage?

Sen ska jag inte belasta dig med mer ält
Citera
2024-09-28, 17:47
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Jag är väldigt tacksam att du svarar, det lyfter onödigt ält och lidande från mina axlar över helgen så här

Bara en sista kontrollfråga, skum behöver då inte indikera att det är några problem? Jag har själv funderat om det kan bero på att jag börjat träna kondition egentligen för första gången i mitt liv, med högsta puls 30 minuter varannan dag. Läste att det är ovanligt, men att hårdträning kan utsöndra visst proteinlekage?

Sen ska jag inte belasta dig med mer ält
Ingen som helst fara

Det är normalt att det skummar lite när man står och kissar. Men om du har märkt en tydlig ökning av skum kan det hända att du har lite mer protein i urinen. Lite har nästan alla, men är det för mycket kan det indikera njurskada. Och när man tränar intensivt kan man helt naturligt också få proteinläckage.
Citera
2024-09-28, 18:05
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ingen som helst fara

Det är normalt att det skummar lite när man står och kissar. Men om du har märkt en tydlig ökning av skum kan det hända att du har lite mer protein i urinen. Lite har nästan alla, men är det för mycket kan det indikera njurskada. Och när man tränar intensivt kan man helt naturligt också få proteinläckage.

👍🏼

Ja det är ett skumbad, så nått skit är det, får se vad urinen säger.
Citera
2024-09-28, 18:52
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ingen som helst fara

Eller så överdriver jag, kanske har det alltid skummat utan att jag märkt det.

https://imgur.com/a/3oQvAiS

Så ser det ut i regel
Citera
2024-09-28, 18:54
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Eller så överdriver jag, kanske har det alltid skummat utan att jag märkt det.

https://imgur.com/a/3oQvAiS

Så ser det ut i regel
Så ser det alltid ut för mig. Men urinprov är så klart bättre än visuell bedömning av skum
Citera
2024-09-28, 19:23
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Så ser det alltid ut för mig. Men urinprov är så klart bättre än visuell bedömning av skum
Ja du ser. Du är en stjärna.
Jag har de senaste dagarna haft en nedåtgående spiral, där jag hamnat i samma grop jag var som ung man med hälsoångest. Har inte lidit av det på många år nu, men att vara i samma ålder som min nära släkting som dog av njursvikt och en kombination av smärre symtom har blivit en perfekt storm kastat mig tio år bakåt i tiden, och helt plötsligt kan jag åter igen inte hantera mina tankar och känslor.

Helt plötsligt sitter jag i mina Spotifylistor och letar låtar till min begravning 😂 Lär få mitt shit together igen, tack för puffen.
Citera
2025-02-12, 18:10
Medlem
Phass avatar
Dags att skeppa upp denna då! Nu min tur att vara lite orolig.

Kreatinin värden på 100-110 senaste åren. Gick från 85 > 100+ ett par år tillbaks. Men ökade också kraftigt i muskelmassa under den perioden. Legat kring 100-110 3-4 år nu. Någon nämnde 100kg+ i bänk i tråden. Definitivt på den nivån. Men inte något galet. Hade även tränat på riktigt bra dagarna innan, inför mitt senaste test med krea på 110.

eGFR(krea) på 70 och eGFR(CystC) på 79. Hade CystC varit lite högre hade jag inte varit orolig, men nu är den ju precis under referensvärdet. Resterande prover från urin och blod var finfina. Typ Albumin, natrium, kalium och några andra smågrejer. Läkaren diagnostiserade detta som kronisk njursvikt stadium 2. Men vad jag förstått så ska man antingen ha ett eGFR < 60, eller 60-90 samt någon annan markör för njurskada för att få diagnosen. Det stämmer ju inte in på mig. Då det saknas annan markör än eGFR, och den är inte under 60.

Så hur orolig bör man vara här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in