• 1
  • 2
2023-09-23, 22:47
Medlem
Lämnade blodprov och urinprov nån dag sen
Fick svar att värden njurar var lite förhöjda och behöver lämna nya prover

Blir lite orolig över om jag drabbats av njursvikt eller nåt

Jag tränar och tar Kreatin samt whey80 om det har nån betydelse

Har slutat ta Kreatin nu efter blodprovet
Citera
2023-09-24, 02:56
Moderator
Kraftkarls avatar
Med förhöjda njurvärden förmodar jag att du syftar på kreatinin, är kreatintin över referensvärdet kommer det följas upp. Det är vid upprepande kreatintinstegring under en längre tid som det kan vara ett tecken på njurpåverkan. Kreatintin är stående i proportion till muskelmassan och kan vara förhöjt hos personer med mycket muskelmassa.

Ett högt proteinintag, kreatintillskott, och hård träning kan orsaka ett högt kreatininvärde. Akut njursvikt brukar ge ett mycket försämrat allmänmående till skillnad ifrån kronisk njursvikt som knappt är märkbart förens det är långt framskridet, togs HB-värde så kan det vara en fingervisning, vid akut njursvikt påverkas inte HB-värdet som det gör vid kronisk njursvikt.
Citera
2023-09-27, 21:38
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme

Nu skriver du ju inte vilka prover och inte heller vilken nivå proverna är på så svårt att ge något bra svar då. Men antagligen är det kreatinin som är taget och att det är lätt förhöjt vilket mycket väl skulle kunna förklaras av ökad muskelmassa och dina tillskott för träningen. Även ålder och andra sjukdomar är såklart viktiga här.

Man kan ju testa Cystatin C som alternativt blodprov på njurarna om man vill komma runt vissa av felkällorna med kreatinin.
Citera
2023-09-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Nu skriver du ju inte vilka prover och inte heller vilken nivå proverna är på så svårt att ge något bra svar då. Men antagligen är det kreatinin som är taget och att det är lätt förhöjt vilket mycket väl skulle kunna förklaras av ökad muskelmassa och dina tillskott för träningen. Även ålder och andra sjukdomar är såklart viktiga här.

Man kan ju testa Cystatin C som alternativt blodprov på njurarna om man vill komma runt vissa av felkällorna med kreatinin.
Förra blodprovet (ca 10 dagar sen) var kreatinin 120

Nu lämnade jag nya prover igår och fick dessa resultat
P—Kreatinin (enz)
Resultat: 109 µmol/L *
Graf
Referensintervall: 60-105

Pt-eGFRmedel,relativ
Resultat: 77 *
Graf
Referensintervall: 80-125 (lite under Minimum)

..

Det jag gjort sen förra blodprovet är att jag druckit mycket vatten samt slutat helt med o ta kreatin pulver

Ser lite bättre ut nu? Men vad är den som
Visar 77? Den e lite under normal (80)
Citera
2023-09-28, 22:32
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Förra blodprovet (ca 10 dagar sen) var kreatinin 120

Nu lämnade jag nya prover igår och fick dessa resultat
P—Kreatinin (enz)
Resultat: 109 µmol/L *
Graf
Referensintervall: 60-105

Pt-eGFRmedel,relativ
Resultat: 77 *
Graf
Referensintervall: 80-125 (lite under Minimum)

..

Det jag gjort sen förra blodprovet är att jag druckit mycket vatten samt slutat helt med o ta kreatin pulver

Ser lite bättre ut nu? Men vad är den som
Visar 77? Den e lite under normal (80)

eGFR står för glomerulär filtrationshastighet dvs en uppskattning på hur mycket njurfunktion du har. Högre kreatintin=lägre eGFR denna beräkning är inte exakt.
Citera
2023-09-29, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
eGFR står för glomerulär filtrationshastighet dvs en uppskattning på hur mycket njurfunktion du har. Högre kreatintin=lägre eGFR denna beräkning är inte exakt.
Ser mina värden normala ut?
Väger 93
185cm
Citera
2023-09-29, 07:46
Medlem
Hej! Jag är läkare. Tar du kreatintillskott blir njurvärdet falskt förhöjt pga tillskottet. Det kan bli uppåt 130 eller ännu mer fastän man egentligen har normalt värde. Ser att du slutat ta tillskottet, jag vet inte hur länge det finns kvar i urinen men efter några veckor tror jag ändå att det borde normaliserats. Berätta för din läkare att du tagit kreatin!

Kreatininvärde på 109 är något högt, men kan vara normalt om du har betydligt större muskelmassa än gemene man, och då menar jag i nivå med att du tex bänkpressar antagligen en bra bit över 100kg.
Citera
2023-09-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modre
Hej! Jag är läkare. Tar du kreatintillskott blir njurvärdet falskt förhöjt pga tillskottet. Det kan bli uppåt 130 eller ännu mer fastän man egentligen har normalt värde. Ser att du slutat ta tillskottet, jag vet inte hur länge det finns kvar i urinen men efter några veckor tror jag ändå att det borde normaliserats. Berätta för din läkare att du tagit kreatin!

Kreatininvärde på 109 är något högt, men kan vara normalt om du har betydligt större muskelmassa än gemene man, och då menar jag i nivå med att du tex bänkpressar antagligen en bra bit över 100kg.
Aktuellt
eGFR 77 (*)
Kret 109 (*)
Ca 1,24
U kreat 16,9
U alb/kreat Neg
Urea 5,2
Urat 433
Normal elstatus.

Jag rekommenderar till pat att bokar en tid hos oss för bedömning av nedsätt njurfunktion

Jag har slutat ta kreatin sen 8 dagar tillbaka.
Tar ca en månad innan det lämnar kroppen.
Bör jag va orolig eller tror du det blir normalt sen?

Jag bänkar 100kg
Citera
2023-09-30, 09:44
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Aktuellt
eGFR 77 (*)
Kret 109 (*)
Ca 1,24
U kreat 16,9
U alb/kreat Neg
Urea 5,2
Urat 433
Normal elstatus.

Jag rekommenderar till pat att bokar en tid hos oss för bedömning av nedsätt njurfunktion

Jag har slutat ta kreatin sen 8 dagar tillbaka.
Tar ca en månad innan det lämnar kroppen.
Bör jag va orolig eller tror du det blir normalt sen?

Jag bänkar 100kg
Utifrån det du berättar låter det verkligen som att det har med dina kosttillskott/muskelmassa att göra och inte en sann njurfunktionsnedsättning. Det enda som förbryllar mig lite är ditt eGFR. Liksom redan påpekat är eGFR en uppskattad njurfunktion baserat på blodprov. Man kan göra en uppskattning av eGFR från bara kreatinin, men när det står eGFR i lablistan brukar det innebära att den baseras på både kreatinin och cystatin C. Ofta får man inte ut cystatin C som ett eget blodprov, det står som en kommentar till eGFR. Därför kan du nog själv inte se det i din 1177-lablista.

Kreatinin kan bli falskt för högt av t ex hög muskelmassa, men det bör inte påverka cystatin C. Jag hade väntat mig att din kreatinin-baserade eGFR skulle vara låg, men att din kreatinin/cystatin-baserade eGFR skulle vara högre. Men så verkar det inte vara när jag kollar upp din kreatinin-baserade eGFR ser det ut som att den stämmer ganska bra överens eGFR i din lablista. Mycket text, men med ovanstående resonemang tolkar jag det som att även ditt cystatin C borde ligga för högt.

Om jag var du hade jag inte oroat mig så mycket. Dina njurar läcker inte protein (U alb/kreakvot), och i princip alla njursjukdomar i din ålderskategori går med proteinuri. Ta om provet om ett halvår och se hur det går?
Citera
2023-09-30, 10:02
Medlem
Citat:

Bra du prövar sluta med extra tillskott. Se om det vänder
Citera
2023-10-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Bra du prövar sluta med extra tillskott. Se om det vänder
Läkaren sa jag bör sluta med alla kosttillskott omgående. Även protein / gainer pulver
Och sedan komma in om 2 månader o lämna nya prover för att se om värdena förbättrats.

Jag har slutat med kreatinpulver sen 2v tillbaka helt

Bör jag sluta helt med gainer shakes? Eller kan jag trappa ner det lite. Vill helst inte behöva sluta helt med gainer

Vill gärna få tillbaka mina värden till normala värden
Dvs egfr på minst 80 och krea under 105
Citera
2023-10-03, 19:26
Medlem
Citat:
Läkaren sa jag bör sluta med alla kosttillskott omgående. Även protein / gainer pulver
Och sedan komma in om 2 månader o lämna nya prover för att se om värdena förbättrats.

Jag har slutat med kreatinpulver sen 2v tillbaka helt

Bör jag sluta helt med gainer shakes? Eller kan jag trappa ner det lite. Vill helst inte behöva sluta helt med gainer

Vill gärna få tillbaka mina värden till normala värden
Dvs egfr på minst 80 och krea under 105

Bra
Möjligen är gainer mer okej. Men pröva behåll den. Förmodligen kommer de minska belastningen. Alla reagerar olika på dessa preparat som med allt. Sen är de förmodligen en dosfråga i dom baserat vikt som allt annat. Men jag skulle avstå ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in