Citat:
Ursprungligen postat av
alleyezonme
Aktuellt
eGFR 77 (*)
Kret 109 (*)
Ca 1,24
U kreat 16,9
U alb/kreat Neg
Urea 5,2
Urat 433
Normal elstatus.
Jag rekommenderar till pat att bokar en tid hos oss för bedömning av nedsätt njurfunktion
Jag har slutat ta kreatin sen 8 dagar tillbaka.
Tar ca en månad innan det lämnar kroppen.
Bör jag va orolig eller tror du det blir normalt sen?
Jag bänkar 100kg
Utifrån det du berättar låter det verkligen som att det har med dina kosttillskott/muskelmassa att göra och inte en sann njurfunktionsnedsättning. Det enda som förbryllar mig lite är ditt eGFR. Liksom redan påpekat är eGFR en uppskattad njurfunktion baserat på blodprov. Man kan göra en uppskattning av eGFR från bara kreatinin, men när det står eGFR i lablistan brukar det innebära att den baseras på både kreatinin och cystatin C. Ofta får man inte ut cystatin C som ett eget blodprov, det står som en kommentar till eGFR. Därför kan du nog själv inte se det i din 1177-lablista.
Kreatinin kan bli falskt för högt av t ex hög muskelmassa, men det bör inte påverka cystatin C. Jag hade väntat mig att din kreatinin-baserade eGFR skulle vara låg, men att din kreatinin/cystatin-baserade eGFR skulle vara högre. Men så verkar det inte vara när jag kollar upp din kreatinin-baserade eGFR ser det ut som att den stämmer ganska bra överens eGFR i din lablista. Mycket text, men med ovanstående resonemang tolkar jag det som att även ditt cystatin C borde ligga för högt.
Om jag var du hade jag inte oroat mig så mycket. Dina njurar läcker inte protein (U alb/kreakvot), och i princip alla njursjukdomar i din ålderskategori går med proteinuri. Ta om provet om ett halvår och se hur det går?