2023-09-25, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Om du nu vet att väldigt många får sparken för att inte arbeta 70h/vecka, kan du då redgöra de valigaste oficiella orsakerna som byråerna hävdar när de säger upp personerna pga personliga fel?
Det är ju inte lagligt att sparka någon som vägrar jobba 70h/vecka. Däremot är det olagligt att kräva att någon ska jobba 70h/vecka kontinuerligt.
Läs Maria Persson Giulitos bok, tror den handlade om Mannheimer Swartling. Dubbla slag… ofta så det är
Citera
2023-09-25, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Läs Maria Persson Giulitos bok, tror den handlade om Mannheimer Swartling. Dubbla slag… ofta så det är
Jag vet att det är en dålig källa men aja. Har kontakter inom branschen. De största byråerna samt corporate finance är sjukt hög arbetsbelastning. Sedan finns det dem som klarar det.
Citera
2023-09-25, 08:08
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Tror du byråerna har kollektivavtal? 😂

Citat:

Citat:
Jag vet att det är en dålig källa men aja. Har kontakter inom branschen. De största byråerna samt corporate finance är sjukt hög arbetsbelastning. Sedan finns det dem som klarar det.
Kollektivavtal eller ej. LAS gäller ändå. Tror du det är kollektivavtalen som gör att man inte får sparka folk som inte vill jobba 70h/vecka kontinuerligt? Jävlar…

Igen lyckas du inte skaka fram en källa. Cool story bro.
Citera
2023-09-25, 10:06
Medlem
Citat:
Kollektivavtal eller ej. LAS gäller ändå. Tror du det är kollektivavtalen som gör att man inte får sparka folk som inte vill jobba 70h/vecka kontinuerligt? Jävlar…

Igen lyckas du inte skaka fram en källa. Cool story bro.
Tekniskt sett kan en arbetsgivare sparka vem de vill när de vill. De kan bli stämda över det och tvungna att betala skadestånd men sparken får man ändå.

I praktiken brukar man ju mobba, trakassera och frysa ut folk som man vill göra sig av med. Tex sätter de dig i ett rum ensam där du får sortera papper hela dagarna och dina chanser att avancera är rökta. De tar in dig på möten där de klagar på din prestation och dokumenterar alla snedsteg du gör trots att andra gör likadant men kommer undan med det.

Sen kan man omorganisera och hävda arbetsbrist eller bara köpa ut personen och säga att skriv på hår så får du en kasse pengar och en bra referens. Annars gör vi som ovan.
Senast redigerad av Nyepost 2023-09-25 kl. 10:08.
Citera
2023-09-25, 10:35
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Tekniskt sett kan en arbetsgivare sparka vem de vill när de vill. De kan bli stämda över det och tvungna att betala skadestånd men sparken får man ändå.

I praktiken brukar man ju mobba, trakassera och frysa ut folk som man vill göra sig av med. Tex sätter de dig i ett rum ensam där du får sortera papper hela dagarna och dina chanser att avancera är rökta. De tar in dig på möten där de klagar på din prestation och dokumenterar alla snedsteg du gör trots att andra gör likadant men kommer undan med det.

Sen kan man omorganisera och hävda arbetsbrist eller bara köpa ut personen och säga att skriv på hår så får du en kasse pengar och en bra referens. Annars gör vi som ovan.
Och detta skulle vara vanligt förekommande för alla som inte jobbar 70/vecka? Kan du då skaka fram några exempel? Om detta är legio lär det finnas en hel del rättsfall.
Citera
2023-09-25, 13:05
Medlem
Citat:
Och detta skulle vara vanligt förekommande för alla som inte jobbar 70/vecka? Kan du då skaka fram några exempel? Om detta är legio lär det finnas en hel del rättsfall.
Varför skulle det finnas rättsfall på det? Det är vanligt förekommande generellt på arbetsmarknaden.
Citera
2023-09-25, 13:22
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Varför skulle det finnas rättsfall på det? Det är vanligt förekommande generellt på arbetsmarknaden.
Så nu är det alla på hela arbetsmarknaden som får kicken om de inte jobbar 70h/vecka.

Du vet att det är olagligt. Skulle det vara en utbredd praktik hade det funnits hundratusentals mål.
Citera
2023-09-25, 13:33
Medlem
Citat:
Så nu är det alla på hela arbetsmarknaden som får kicken om de inte jobbar 70h/vecka.

Du vet att det är olagligt. Skulle det vara en utbredd praktik hade det funnits hundratusentals mål.
Kan du citera mig där jag skrivit detta?

Det jag ville föra fram var att det finns vägar för arbetsgivarna att göra sig av med personal även fast de omfattas av anställningsskydd.
Citera
2023-09-25, 13:59
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Kan du citera mig där jag skrivit detta?

Det jag ville föra fram var att det finns vägar för arbetsgivarna att göra sig av med personal även fast de omfattas av anställningsskydd.

Citat:
Varsågod
Citera
2023-09-25, 14:35
Medlem
Citat:
Varsågod

Jäklar vad du var jobbig. Men ska försöka med min egna erfarenhet försöka beskriva vad jag har hört och sett berörande det ni inte verkar kunna komma överens om.

1) Ja, byråerna har en bestämd stigande lönetrappa, den kan se lite olika ut, men innebär ofta en runt 6 k löneökning per år. Vilken ingångslön som råder skiljer sig från byrå till byrå, men man kan säga att de som kräver mer arbete ger också en högre lön. Det är väl mellan 33 - 40 k som är normalt som ingångslön just nu.

2) Att byråerna skulle kräva 70 h veckor hela tiden är inte sant någonstans. Sen finns det krav på att man ska kunna leverera det som krävs. Innebär det att det krävs mycket arbete kommer inte förväntas att man löser det. Man ska komma ihåg att arbetar man som jurist på advokatbyrå handlar det om att leverera till sina klienter. Behöver de fått något snabbt så är det de som gäller. Om man bara jobbar 40 h fast det krävs mer kommer folk till slut bli irriterade. Sen skiljer sig det såklart från arbetsgrupp och byrå.

3) Ni verkar glömma bort att det är jurister som är cheferna på byråerna. Man säger inte upp någon eller avskedar någon, utan man kommer överens med den anställda om att gå skilda vägar. Detta följer såklart reglerna i LAS

4) Anledningen till att det finns mer jurister än advokater är såklart för att det finns massa jurister som inte uppfyller samfundets krav på inträde, mest redighetskravet eftersom jurister på myndigheter m.m. har en svårighet att visa detta.
Citera
2023-09-25, 21:51
Medlem
Citat:
Jag bad om en källa. Att du fortsätter ordbajsa dina lögner bevisar inget.

Ring och fråga. Det är du som söker en källa. Jag bara berättar hur det är.
Citera
2023-09-26, 14:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
En kul miss i diskussionen är att ni ej verkar veta att även folk med advokattitel ofta räknas som biträdande jurister.
Citat:
Ja det har jag missat! Du råkar inte ha en källa som stödjer det uttalandet?
Citat:
En advokat som jobbar under en delägare utan att ha egna kunder eller gruppledande funktion är en biträdande jurist med advokattitel.

De brukar inom byråsvängen kallas associate eller senior associate. Advokater med egna ärenden brukar kallas saker i stuk med counsel, managing associate, senior associate (dubbelt nämnt, ja), eller attorney.

Så när ni sitter och masturberar på byråernas hemsidor är det kanske bra att veta att många som är advokater ändå gör samma jobb (och för den delen, har samma eller ibland lägre lön) som de biträdande juristerna som inte kallas advokater.

En del av de bästa blir advokater rätt sent då de jobbar för bra för att sändas på ganska meningslösa advokatkurser i onödan(!).
Citat:
Jag bad om en källa. Att du fortsätter ordbajsa dina lögner bevisar inget.
Citat:
Ring och fråga. Det är du som söker en källa. Jag bara berättar hur det är.
Du kommer inte få någon källa som stödjer påståendet, då det direkt är felaktigt. Biträdande jurister är inte advokater, och vice versa. Advokater som inte är delägare räknas inte som biträdande jurister.

Ska man tolka Harklanken generöst så kan man säga att han har rätt i att det i allmänhet* inte finns någon strikt skillnad mellan det arbete som biträdande jurister utför precis innan de blir advokater, och vad nyblivna advokater utför. Det är med andra ord inte två helt olika jobb med helt olika arbetsuppgifter.

*Jag talar om affärsjuridiska advokatbyråer. I andra verksamhetsområden kan det finnas tydligare skillnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in