2023-09-26, 14:46
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Tror du byråerna har kollektivavtal? 😂

Nej men arbetstidslagen gäller.

LL
Citera
2023-09-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du kommer inte få någon källa som stödjer påståendet, då det direkt är felaktigt. Biträdande jurister är inte advokater, och vice versa. Advokater som inte är delägare räknas inte som biträdande jurister.

Ska man tolka Harklanken generöst så kan man säga att han har rätt i att det i allmänhet* inte finns någon strikt skillnad mellan det arbete som biträdande jurister utför precis innan de blir advokater, och vad nyblivna advokater utför. Det är med andra ord inte två helt olika jobb med helt olika arbetsuppgifter.

*Jag talar om affärsjuridiska advokatbyråer. I andra verksamhetsområden kan det finnas tydligare skillnader.

Peka vad som är felaktigt i det jag skrev. Vore kul att se om du löser det!
Citera
2023-09-26, 16:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Peka vad som är felaktigt i det jag skrev. Vore kul att se om du löser det!
Det står i inlägget som du citerade. Jag märker att du blir upprörd när du blir motsagd, men försök åtminstone läsa det du svarar på innan du ber mig om något som redan står i det citerade inlägget...
Citera
2023-09-26, 16:39
Medlem
Citat:
Det står i inlägget som du citerade. Jag märker att du blir upprörd när du blir motsagd, men försök åtminstone läsa det du svarar på innan du ber mig om något som redan står i det citerade inlägget...

Hahah nja jag blir ej upprörd. Har sett många juriststudenter liknande dig genom åren. Det är mkt kul att läsa dina inlägg.

Det jag skrev stämmer bra. Notera att jag skrev i första meningen att de är biträdande jurister med advokattitel. Tror du att den dagen advokattiteln ramlar in, då får man hantera kunder självständigt? Med 3-5 års total erfarenhet?

Det är snarare att de får mer ansvar p.ga. sin advokattitel - får alltså ta ansvar för missar i sin rådgivning som tidigare hade identifierats med ansvarig delägare/ansvarig advokat (om de är seniora nog att leda andra). Många har inte så bråttom med att försöka skaffa sig en advokattitel.
Citera
2023-09-26, 17:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Nej men arbetstidslagen gäller.

LL

För denna typ av jobb står det säkerligen 40 h per vecka i kontraktet, men i praktiken jobbar man betydligt mer än så. Arbetstidslagen gäller ju för övrigt inte arbetstagare som själva disponerar sin arbetstid (2 § 2 p., det borde ju du kunna som jurist ).

Jobbade själv på investmentbank tidigare och det var ungefär samma där, man jobbade i praktiken 70 h per vecka i snitt men det stod självklart inte det i avtalet.
Citera
2023-09-26, 17:31
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
För denna typ av jobb står det säkerligen 40 h per vecka i kontraktet, men i praktiken jobbar man betydligt mer än så. Arbetstidslagen gäller ju för övrigt inte arbetstagare som själva disponerar sin arbetstid (2 § 2 p., det borde ju du kunna som jurist ).

Jobbade själv på investmentbank tidigare och det var ungefär samma där, man jobbade i praktiken 70 h per vecka i snitt men det stod självklart inte det i avtalet.
Varför skulle det stå 40h/vecka om arbetstagaren själv har ansvaret för sin arbetstid?

Lustigt att du inte valde att citera hela punkten. Jag gör det åt dig.
Citat:
2. arbete som utförs av arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor har företagsledande eller därmed jämförlig ställning eller av arbetstagare som med hänsyn till sina arbetsuppgifter har förtroendet att själva disponera sin arbetstid,
Det handlar om hot shots. Absolut inte för en biträdande jurist, en elekttiker eller en vaktmästare som har betrotts med lite extra frihet under ansvar.
Citera
2023-09-26, 17:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Varför skulle det stå 40h/vecka om arbetstagaren själv har ansvaret för sin arbetstid?

Lustigt att du inte valde att citera hela punkten. Jag gör det åt dig.

Det handlar om hot shots. Absolut inte för en biträdande jurist, en elekttiker eller en vaktmästare som har betrotts med lite extra frihet under ansvar.

Att det står 40 h per vecka betyder att man jobbar heltid. Denna typ av arbeten har ingen stämpelklocka på samma sätt som t.ex. ett jobba på ICA (har man 40 h per vecka jobbar man just 40 h).

Är man delaktig i projekt som involverar klienter så har man en flexibilitet i sin arbetstid, men förväntas vara tillgänglig när det behövs. Vilket leder till att man jobbar mer än 40 h per vecka.
Citera
2023-09-26, 17:53
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Att det står 40 h per vecka betyder att man jobbar heltid. Denna typ av arbeten har ingen stämpelklocka på samma sätt som t.ex. ett jobba på ICA (har man 40 h per vecka jobbar man just 40 h).

Är man delaktig i projekt som involverar klienter så har man en flexibilitet i sin arbetstid, men förväntas vara tillgänglig när det behövs. Vilket leder till att man jobbar mer än 40 h per vecka.
Att det står 40h/vecka betyder att arbetstagaren inte disponerar sin arbetstid. Det är det som är själva kärnan i hela punkten.

Bara för att du jobbat 70h/vecka men bara fått betalt för 40 betyder inte att man kan sparka folk som bara jobbar 40h.
Citera
2023-09-26, 18:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Hahah nja jag blir ej upprörd. Har sett många juriststudenter liknande dig genom åren. Det är mkt kul att läsa dina inlägg.

Det jag skrev stämmer bra. Notera att jag skrev i första meningen att de är biträdande jurister med advokattitel. Tror du att den dagen advokattiteln ramlar in, då får man hantera kunder självständigt? Med 3-5 års total erfarenhet?

Det är snarare att de får mer ansvar p.ga. sin advokattitel - får alltså ta ansvar för missar i sin rådgivning som tidigare hade identifierats med ansvarig delägare/ansvarig advokat (om de är seniora nog att leda andra). Många har inte så bråttom med att försöka skaffa sig en advokattitel.
Du skrev att "folk med advokattitel ofta räknas som biträdande jurister," vilket är felaktigt. Sen försöker du hitta på att du sade detta för att du menade att man inte "får hantera kunder självständigt" för att försöka täcka över ditt fel, trots att biträdande jurist vs advokat inte har med detta att göra.

Det är ganska uppenbart att du inte har någon koll på arbetsmarknaden och bara hittar på allt eftersom diskussionen fortsätter.

PS. Ditt "Jag låtsas vara storebror"-spiel är gammal och uttjatat, och har väl inte lurat någon de senaste 10 åren. Skulle rekommendera att du lägger ner det - det får bara dig själv att framstå i sämre dager, och inte de du talar med.
Citera
2023-09-26, 18:26
Medlem
Otrolig clownnivå i den här tråden. Uppenbart att 95% av deltagarna inte har någon reell insikt i branschen och absolut inte är jurister själva.

Avs. ingångslön och löneutveckling på bra byrå uppskattas till cirka:

År 1: 35000
År 2: 45000
År 3: 55000

Med viss differens med några tusenlappar upp/ned beroende på byrå, bonusnivåer osv.
Senast redigerad av CV90 2023-09-26 kl. 18:31.
Citera
2023-09-26, 18:34
Medlem
Citat:
Du skrev att "folk med advokattitel ofta räknas som biträdande jurister," vilket är felaktigt. Sen försöker du hitta på att du sade detta för att du menade att man inte "får hantera kunder självständigt" för att försöka täcka över ditt fel, trots att biträdande jurist vs advokat inte har med detta att göra.

Det är ganska uppenbart att du inte har någon koll på arbetsmarknaden och bara hittar på allt eftersom diskussionen fortsätter.

PS. Ditt "Jag låtsas vara storebror"-spiel är gammal och uttjatat, och har väl inte lurat någon de senaste 10 åren. Skulle rekommendera att du lägger ner det - det får bara dig själv att framstå i sämre dager, och inte de du talar med.

Jag försöker inte hitta på vad jag sagt. Det vore dumt att förneka något som är satt på pränt. Jag har levererat en ganska pricksäker beskrivning av hur det är. Sen varierar det såklart mellan olika arbetslag och olika arbetsplatser. :-)
Citera
2023-09-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jodå. Det finns helt klart osunda tendenser i branschen.

Samtidigt är i snitt 50% personalomsättning över en sexårsperiod samtidigt som 30% av alla på advokatbyråer nyexaminerade de se senaste sex åren(som längst) helt fel.

Tror du behöver inse att många är biträdande år efter år.

Utan att ha sett siffrorna eller kunna dem i detalj så tycker jag inte alls det låter orimligt? Personalomsättning på byrå är mycket hög och det är inte alls ovanligt att bitisarna slutar efter 2-3 år för att 1) de ej håller måttet för att gå långt inom byrån eller 2) tar ett betydligt beskedligare bolagsjuristjobb med bra betalt och rimliga arbetstider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in