2023-10-14, 12:42
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur kan du undgå att se den komma? I en värld som förstör sina egna förutsättningar, med en växande skara helt beroende av elektronik och global handel och med ett allt skarpare kärnvapenhot hängande över sig?
Vad jag talar om är huvudfokus. Det handlar inte om att undgå eller blunda för att se ondskan i världen tillta och hur allt går mot sin upplösning utan att ändå först och främst ha huvudfokuset på Kristus. Att mitt i allt eländet ändå ha glädje i Gud.
Citera
2023-10-14, 14:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Vad jag talar om är huvudfokus. Det handlar inte om att undgå eller blunda för att se ondskan i världen tillta och hur allt går mot sin upplösning utan att ändå först och främst ha huvudfokuset på Kristus. Att mitt i allt eländet ändå ha glädje i Gud.
Döden är bara en katastrof för vissa

Den som älskar sitt liv, han mister det, men den som hatar sitt liv i denna världen, han skall behålla det och skall hava evigt liv. — Johannes 12:25

men en sorg för vissa andra.
Citera
2023-10-14, 14:59
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om det inte är en slump, så är det väl styrt?
Citat:
På sätt och vis kan det sägas. Men vi kan inte med våra begränsade förstånd förstå hur detta fungerar i allt.

Ungefär som med treenighetsläran, den är väl också ett mysterium?

Att något sker slumpmässigt och att något sker genom att styra är två helt motsatta saker.
Det är ologiskt att säga att något sker slumpmässigt och är styrd av någon.

Citat:
Är något inte styrt? Slumpförklaringen lämnar ju en massa följdfrågor.

Som vad?
Citera
2023-10-14, 15:01
Medlem
Citat:
Nej, människor lever i tillfälligheter och slump:

"Vidare såg jag under solen: det är inte de snabba som vinner loppet, det är inte de tappra som vinner striden, det är inte de visa som får bröd, inte de kloka som blir rika, inte de kunniga som har framgång: allt är tillfällighet och slump." (Predikaren 9:11 Bibel2000)

Gud gav människan fri vilja.

Så det är människans göra och inte Guds vilja vad som sker idag.
Citera
2023-10-14, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopper08
Gud gav människan fri vilja.

Så det är människans göra och inte Guds vilja vad som sker idag.

Det har du helt rätt i.

Hur bra tycker du att människan har lyckats att förvalta jorden, djuren och samhällena?

"Gud sade: ”Låt oss göra människor till vår avbild, lika oss. De ska råda över havets fiskar och himlens fåglar, över boskapsdjuren och hela jorden och alla kräldjur som rör sig på jorden.”
Och Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Råd över havets fiskar, himlens fåglar och alla djur som rör sig på jorden.”
" (1 Mose 1:26,28 Folkbibeln)
Citera
2023-10-14, 15:29
Medlem
Citat:
Det har du helt rätt i.

Hur bra tycker du att människan har lyckats att förvalta jorden, djuren och samhällena?

"Gud sade: ”Låt oss göra människor till vår avbild, lika oss. De ska råda över havets fiskar och himlens fåglar, över boskapsdjuren och hela jorden och alla kräldjur som rör sig på jorden.”
Och Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Råd över havets fiskar, himlens fåglar och alla djur som rör sig på jorden.”
" (1 Mose 1:26,28 Folkbibeln)

Så du menar att du är gud och människor är gudar?
Citera
2023-10-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopper08
Så du menar att du är gud och människor är gudar?

Hur menar du?
Citera
2023-10-14, 15:47
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ungefär som med treenighetsläran, den är väl också ett mysterium?
Ja. Det är en del i Bibeln som inte är till för det rationella förståndet eller som kan förklaras med mänsklig logik. Vem har sagt att tron måste bygga på blott rent rationellt förnuftstänk?

Citat:
Att något sker slumpmässigt och att något sker genom att styra är två helt motsatta saker. Det är ologiskt att säga att något sker slumpmässigt och är styrd av någon.
Jag tycker inte att det finns skriftstöd för den s k slumpen öht. Något som skulle ha en slags egenmakt utanför Guds insyn och handlande? Då skulle Gud inte vara ordningens Gud. Och även om Gud lämnade något åt "sitt eget öde", så vore det ändå Gud som avsåg det. Och, ja, somligt är "ologiskt"; men ändå bibliskt.

Ta detta med läran om säkerhet i frälsningen t ex. Det finns skriftställen som talar om detta. Det finns också andra skriftställen som varnar för avfall, även hos de troende. Hur går dessa för förståndet till synes motsägande ting ihop? Ändå skall bägge läras - och tros.

Det är inte för mänskligt förnuft att sätta sig över Guds ord och pressa in sin egen "logiska" uppfattning i det. Det handlar om att av hjärtat tro på vad Guds ord säger. Utmaning stor nog.

Citat:
Som vad?
Som redan sagt ovan, slump är knappast ett bibliskt uttryck. Lotten må kastas men Gud ger hur lotten skall falla! (Ords.16:33). Tur eller otur, är det bibliska uttryck?
Citera
2023-10-14, 16:00
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Döden är bara en katastrof för vissa

Den som älskar sitt liv, han mister det, men den som hatar sitt liv i denna världen, han skall behålla det och skall hava evigt liv. — Johannes 12:25

men en sorg för vissa andra.
Exakt! Och till yttermera visso:
Citat:
»Om någon kommer till mig, och han därvid ej hatar sin fader och sin moder, och sin hustru och sina barn, och sina bröder och systrar, därtill ock sitt eget liv, så kan han icke vara min lärjunge. - Luk.14:26

Citat:
Ty att leva, det är för mig Kristus, och att dö, det är för mig en vinning. - Fil.1:21
Citera
2023-10-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ja. Det är en del i Bibeln som inte är till för det rationella förståndet eller som kan förklaras med mänsklig logik.

Ok, jag är av den motsatta åsikten. Hur kan vi överhuvudtaget förstå något i bibeln om vi inte använder vårt förstånd och vår logik?

Och varför argumenterar du med logik här på FB överhuvudtaget? Det är något som jag aldrig har förstått, jag har debatterat med många treenighetsanhängare, och jag har trott att dom argumenterar för sin sak logiskt, men det slutar alltid med att det är ologiskt. Så varför försöka ens att argumentera för en treenighet, eller som nu icke slumpen?

Citat:
Vem har sagt att tron måste bygga på blott rent rationellt förnuftstänk?

Det finns många skriftställen för det, t.ex. dessa:

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. " (Apg 17:11 Bibel2000)

"Det var denna räddning som profeterna sökte och forskade efter när de profeterade om den nåd som ni skulle få." (1 Petrus 1:10 Bibel2000)

"En klok man söker kunskap, dåren ägnar sig åt dumt prat." (Ord 15:14 Bibel2000)

"Den kloke samlar kunskap, den vise lyssnar och lär." (Ord 18:15 Bibel2000)

Och Jesus argumenterade t.ex. med fariséerna med logik och hänvisning till skriften, och dom häpnade över svaren. Vad finns det för orsak att inte använda sitt förnuft och sin logik?

Varför ska man bara tro på någon eller något utan att själv tänka efter?

Citat:
Jag tycker inte att det finns skriftstöd för den s k slumpen öht. Något som skulle ha en slags egenmakt utanför Guds insyn och handlande? Då skulle Gud inte vara ordningens Gud.

Menar du att det är ordning i skapelsen nu?

Menar du att det är Guds ordning att ett barn blir påkörd av en bil och dör?

Citat:
Och även om Gud lämnade något åt "sitt eget öde", så vore det ändå Gud som avsåg det. Och, ja, somligt är "ologiskt"; men ändå bibliskt.

Ja, Gud avsåg att lämna människorna till sitt öde att bestämma själva hur dom vill ha det, men det betyder inte att det är Gud som ser till att barnet hamnar under bilen och dör.

Citat:
Ta detta med läran om säkerhet i frälsningen t ex. Det finns skriftställen som talar om detta. Det finns också andra skriftställen som varnar för avfall, även hos de troende. Hur går dessa för förståndet till synes motsägande ting ihop? Ändå skall bägge läras - och tros.

Jag tror problemet är att du inte tolkar skriftställena logiskt och förnuftigt. Men det kan vi diskutera i en annan tråd.

Citat:
Det är inte för mänskligt förnuft att sätta sig över Guds ord och pressa in sin egen "logiska" uppfattning i det.

Fast hur ska du förstå något överhuvudtaget i bibeln om du inte använder ditt förnuft och din logik?

Bara det att läsa en text handlar om logik och förnuft. Du kan inte bara bestämma enligt ditt eget hjärta vad en bokstav betyder, och vad en text betyder. Du måste försöka logiskt förstå vad författaren vill ha sagt.

Citat:
Det handlar om att av hjärtat tro på vad Guds ord säger. Utmaning stor nog.

Fast du vet väl att hjärtat är bedrägligt?

"Hjärtat är bedrägligast av allt, det är oförbätterligt – vem kan förstå det?" (Jer 17:9 Bibel2000)

Så man ska inte förlita sig på ditt hjärta, förståndet måste gå före hjärtat.

Citat:
Som redan sagt ovan, slump är knappast ett bibliskt uttryck. Lotten må kastas men Gud ger hur lotten skall falla! (Ords.16:33). Tur eller otur, är det bibliska uttryck?

Det är möjligt att Gud påverkade lotten som kastades för att avgöra Guds vilja, på liknande sätt som han påverkade andra saker. Men det betyder inte att Gud påverkar i allting, han väljer dom tillfällen som han ingriper i, t.ex. med Moses, Farao och dom 10 plågorna. Men då är det uppenbart att Gud griper in och påverkar.
Citera
2023-11-02, 15:18
Medlem
Citat:
Synd är inte ett skapat ting. Syndafallet förde med sig fruktansvärda konsekvenser och det finns endast en kur mot det.
Gud vet allt, inklusive hur man skapar en värld där lidande är omöjligt. Om Gud skapade den här världen så är denne sadist.
Citera
2023-11-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Gud vet allt, inklusive hur man skapar en värld där lidande är omöjligt. Om Gud skapade den här världen så är denne sadist.

Värdesätter du din fria vilja?

Hur menar du att Gud kan skapa människor med en fria vilja, utan att människor har en möjlighet att göra det onda och därmed lidande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in