2023-10-14, 11:03
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilken översättning använder du?
1917 immer.

Citat:
Så här står det i Bibel2000:

"Säljs inte två sparvar för en kopparslant? Men ingen av dem faller till marken utan att er fader vet om det. " (Matt.10:29 Bibel2000)
Kontexten är att Gud överser det hela, våra huvudhår är räknade, dvs givetvis vet allt och styr upp saker och ting enligt sin vilja.

Citat:
"Vidare såg jag under solen: det är inte de snabba som vinner loppet, det är inte de tappra som vinner striden, det är inte de visa som får bröd, inte de kloka som blir rika, inte de kunniga som har framgång: allt är tillfällighet och slump." (Predikaren 9:11 Bibel2000)
Ordet slump där, "tid och lägenhet" (1917), "time and chance" (KJV) tål att granska närmare. Vid en snabbtitt så ser man att grundtexten har pega qarah samt eth, de indikerar inte precis något av random händelser som kan kallas för "slump", lycka eller olycka, utan tvärtom, de förutsätter (Guds) orkestrerande av dem.

Annars har vi ju en ganska tydlig passage här som inte precis talar för "slumpen":

Citat:
Romarbrevet 9: »13 Så är ock skrivet: »Jakob älskade jag, men Esau hatade jag. »14 Vad skola vi då säga? Kan väl orättfärdighet finnas hos Gud? Bort det! 15 Han säger ju till Moses: »Jag skall vara barmhärtig mot den jag vill vara barmhärtig emot, och jag skall förbarma mig över den jag vill förbarma mig över. »16 Alltså beror det icke på någon människas vilja eller strävan, utan på Guds barmhärtighet. 17 Ty skriften säger till Farao: »Just därtill har jag låtit dig uppstå, att jag skall visa min makt på dig, och att mitt namn skall varda förkunnat på hela jorden. »18 Alltså är han barmhärtig mot vem han vill, och vem han vill förhärdar han. 19 Nu torde du säga till mig: »Vad har han då att förebrå oss? Kan väl någon stå emot hans vilja?
Citera
2023-10-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
1917 immer.

Kontexten är att Gud överser det hela, våra huvudhår är räknade, dvs givetvis vet allt och styr upp saker och ting enligt sin vilja.

Ordet slump där, "tid och lägenhet" (1917), "time and chance" (KJV) tål att granska närmare. Vid en snabbtitt så ser man att grundtexten har pega qarah samt eth, de indikerar inte precis något av random händelser som kan kallas för "slump", lycka eller olycka, utan tvärtom, de förutsätter (Guds) orkestrerande av dem.

Annars har vi ju en ganska tydlig passage här som inte precis talar för "slumpen":

Ok, jag håller inte med, men då vet jag.

Du menar alltså "det är inte de visa som får bröd, inte de kloka som blir rika" på grund av att Gud vill att vissa ska svälta, och vissa ska inte bli rika?

Menar du också att det var Guds orkestrerande att Hamas halshögg barn i Israel?

Tillhör du Svenska Kyrkan eller en frikyrka? Vilka andra tycker som du?
Citera
2023-10-14, 11:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Inte? "...icke en av dem faller till jorden utan eder Faders vilja.", enligt Jesus. Matt.10:29.

Behöver Gud lära sig någonting?

Var någonstans i Bibeln hittar vi motsvarigheten till ordet "slump"? Jag ser den där slumpförklaringen som ett filosofiskt argument mot Guds suveräna allsmakt.
Jag tror att världen är självgående, att vi människor och Satan avgör fortsättningen. Matteus 10:29

Säljas icke två sparvar för en skärv? Och icke en av dem faller till jorden utan eder Faders vilja.

tolkar jag som att Gud hjälper den fågel som inte ska dö ännu och inte som att Gud låter fälla fåglar.

Frågan om Guds makt är alltid för stor för människan. Allt är möjligt för Gud men han gör det han vill göra.
Citera
2023-10-14, 11:51
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ok, jag håller inte med, men då vet jag.

Du menar alltså "det är inte de visa som får bröd, inte de kloka som blir rika" på grund av att Gud vill att vissa ska svälta, och vissa ska inte bli rika?
Nej. Men vad som sker sker inte av en slump och vi kan inte skylla Gud för det som sker som vi kan uppfatta som dåligt och ont. Jag har ingen annan uppfattning i detta än vad Paulus gav uttryck för. Jag tror inte heller att våra egna förstånd räcker till för att förstå alltför mycket av hur detta hänger ihop.

Citat:
Menar du också att det var Guds orkestrerande att Hamas halshögg barn i Israel?
Nej. Men det skedde inte av en slump. För övrigt så fördömer jag alla övertramp från bägge sidor i nuvarande konflikt Israel-Hamas.

Citat:
Tillhör du Svenska Kyrkan eller en frikyrka? Vilka andra tycker som du?
Jag går sedan många år tillbaka till MPr, vars förhållande till Svenska kyrkan är milt sagt ansträngt.

De uppfattningar jag ger uttryck för här på flashback är huvudsakligen mina egna. Jag är givetvis glad över att så många som möjligt "tycker som" jag.
Senast redigerad av den-kristne 2023-10-14 kl. 12:18.
Citera
2023-10-14, 11:56
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror att världen är självgående, att vi människor och Satan avgör fortsättningen. Matteus 10:29

Säljas icke två sparvar för en skärv? Och icke en av dem faller till jorden utan eder Faders vilja.

tolkar jag som att Gud hjälper den fågel som inte ska dö ännu och inte som att Gud låter fälla fåglar.
Jag kan inte tro att Gud skulle släppa såpass stora saker som mänskliga förhållanden och vad som sker här på jorden. I Jesu egen undervisning så tycker jag att det finns klara hänvisningar till hur Gud bryr sig om även den lilla människan och griper in i hennes situation. Det är enormt stort.

Citat:
Frågan om Guds makt är alltid för stor för människan. Allt är möjligt för Gud men han gör det han vill göra.
Överens här. Vi är väldigt begränsade i dessa områden och det är vad som kallas för förborgat för våra mänskliga förstånd.
Citera
2023-10-14, 12:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag kan inte tro att Gud skulle släppa såpass stora saker som mänskliga förhållanden och vad som sker här på jorden. I Jesu egen undervisning så tycker jag att det finns klara hänvisningar till hur Gud bryr sig om även den lilla människan och griper in i hennes situation. Det är enormt stort.

Överens här. Vi är väldigt begränsade i dessa områden och det är vad som kallas för förborgat för våra mänskliga förstånd.
Men detta liv är nu mest en väntan på en stor vedermöda. Det är inte så självklart att han vill hålla någon vid liv. Och han har det sista ordet i allt.
Citera
2023-10-14, 12:04
Medlem
Citat:
Nej. Men vad som sker sker inte av en slump och vi kan inte skylla Gud för det som sker som vi kan uppfatta som dåligt och ont. Jag har ingen annan uppfattning i detta än vad Paulus gav uttryck för.

Om det inte är en slump, så är det väl styrt?

Citat:
Nej. Men det skedde inte av en slump. För övrigt så fördömer jag alla övertramp från bägge sidor i nuvarande konflikt Israel-PA.

Jag går sedan många år tillbaka till MPr, vars förhållande till Svenska kyrkan är milt sagt ansträngt.

Med MPr menar du missionsprovinsen?

Citat:
De uppfattningar jag ger uttryck för här på flashback är huvudsakligen mina egna. Jag är givetvis glad över att så många som möjligt "tycker som" jag.

Självklart ska man ha sin egen uppfattning, men bibeln är tydlig med att man ska församlas med andra kristna:

"Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar." (Matt 12:30 Bibel2000)

"Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig." (Hebr 10:24-25 Bibel2000)

Och Gud har utvalt sanna kristna som sitt folk:

"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet." (1 Petrus 2:9-10 Bibel2000)

Frågan är bara vilket folk detta är, som följer Gud och bibeln.
Citera
2023-10-14, 12:12
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Om det inte är en slump, så är det väl styrt?
På sätt och vis kan det sägas. Men vi kan inte med våra begränsade förstånd förstå hur detta fungerar i allt. Jag hänvisar till mitt första inlägg i denna tråd (#37).

Är något inte styrt? Slumpförklaringen lämnar ju en massa följdfrågor.

Citat:
Med MPr menar du missionsprovinsen?
Ja.

Citat:
Självklart ska man ha sin egen uppfattning, men bibeln är tydlig med att man ska församlas med andra kristna:

"Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar." (Matt 12:30 Bibel2000)

"Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig." (Hebr 10:24-25 Bibel2000)

Och Gud har utvalt sanna kristna som sitt folk:

"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet." (1 Petrus 2:9-10 Bibel2000)
Instämmer i detta.

Citat:
Frågan är bara vilket folk detta är, som följer Gud och bibeln.
Jo. Fast det blir en annan diskussion.
Citera
2023-10-14, 12:15
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Men detta liv är nu mest en väntan på en stor vedermöda. Det är inte så självklart att han vill hålla någon vid liv. Och han har det sista ordet i allt.
Vedermödor har det varit sedan länge, även på biblisk tid. Väntan borde i stället riktas mot Jesu snara återkomst och vara redo inför denna. Men jag håller helt med om att Gud har sista ordet i allt.
Citera
2023-10-14, 12:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vedermödor har det varit sedan länge, även på biblisk tid. Väntan borde i stället riktas mot Jesu snara återkomst och vara redo inför denna. Men jag håller helt med om att Gud har sista ordet i allt.
Inte denna vedermöda

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22
Citera
2023-10-14, 12:24
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Inte denna vedermöda

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22
Ja. Du vet att det finns olika tolkningar på det skriftstället? Alla av dem inte bokstavliga. Preterism t ex.

Oaktat vilket, även om detta skulle vara något som ligger framför mänskligheten, bokstavligen talat, så borde fokuset ändå vara på Guds Son, Jesus Kristus. Att leva i skräck för enorma umbäranden uppbygger inte själen.
Citera
2023-10-14, 12:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja. Du vet att det finns olika tolkningar på det skriftstället? Alla av dem inte bokstavliga. Preterism t ex.

Oaktat vilket, även om detta skulle vara något som ligger framför mänskligheten, bokstavligen talat, så borde fokuset ändå vara på Guds Son, Jesus Kristus. Att leva i skräck för enorma umbäranden uppbygger inte själen.
Hur kan du undgå att se den komma? I en värld som förstör sina egna förutsättningar, med en växande skara helt beroende av elektronik och global handel och med ett allt skarpare kärnvapenhot hängande över sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in