• 2
  • 3
2023-09-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Du snackar bullshit. Jag har både referens spelare samt högtalare o reciver i samma klass, ja det är STOR skillnad även med 1 m kabel på kvaliten i överföringen o delay..

Vi pratar dator till tv här...

Du pratar ju om nåt annat än vad ts efterfrågar.
Citera
2023-09-23, 17:42
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vi pratar dator till tv här...

Du pratar ju om nåt annat än vad ts efterfrågar.
Nej du, där är det samma lika om än inte än viktigare. Du har betydligt mer signaler som skall samsas o komma i rätt delay. Kör kvalitet.
Citera
2023-09-23, 17:44
Medlem
Citat:
Det handlar ju om att kablar hela tiden når nya standarder.
Så tar du den 1a generationens hdmi-kabel så klarar den inte av allt som en ny hdmi-kabel klarar.

Ungefär som att en gammal USB-kabel inte är lika snabb som en ny USB-kabel.

Men om du går till Biltema idag och köper den billigaste kabeln de har, så håller den dagens standard för en enkel hdmi-kabel, och visst finns det dyrare och bättre, men det ska samtidigt lura med både dator och tv, så en enkel går bra i 9 fall av 10.

Allt handlar om bandbredd

USB 1.0 12 Mbps
USB 2.0 480 Mbps
USB 3.0 5 Gbps
USB 3.1 Gen 1 Gen 2, 5 Gbps VS 10 Gbps
Citera
2023-09-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Nej du, där är det samma lika om än inte än viktigare. Du har betydligt mer signaler som skall samsas o komma i rätt delay. Kör kvalitet.

Skitsnack.
Om din tv inte klarar 2.1 så behöver du verkligen inte köpa den typen av kabel.

Detsamma gäller datorn.

Har oxå varit ljudnörd en gång i tiden, så jag vet precis vad jag pratar om.
Citera
2023-09-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Allt handlar om bandbredd

USB 1.0 12 Mbps
USB 2.0 480 Mbps
USB 3.0 5 Gbps
USB 3.1 Gen 1 Gen 2, 5 Gbps VS 10 Gbps

Exakt.

Så en hdmi-kabel som har samma standard från Biltema, teknikdelar, super eller nåt fancy shit som Phoenix Gold eller vad de nu heter idag, är lika snabba. Möjligen så kan kvaliteten skilja lite men inte det andra.
Citera
2023-09-23, 18:00
Medlem
Citat:
Exakt.

Så en hdmi-kabel som har samma standard från Biltema, teknikdelar, super eller nåt fancy shit som Phoenix Gold eller vad de nu heter idag, är lika snabba. Möjligen så kan kvaliteten skilja lite men inte det andra.

Problemet är att tar du 5 olika HDMIkablar som är klassade lika så är det ingen garanti att alla dom uppfyller kraven på bandbredd, lika som mina tidigare problem med Dolby Atmos, alla kablarna var klassade 2.1 Ultra high speed 48Gbits, men endast 3 klarade av att leverera.

De dyrare kablarna i bättre kvalitet än de billigare klarar nog också av att att hantera digitalt brus bättre.
Senast redigerad av peckapecan 2023-09-23 kl. 18:08.
Citera
2023-09-23, 19:01
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Det står ju Upplösning: 4K @ 60Hz & 2K @ 165Hz / 60Hz.

Borde räcka för mig som mest vill koppla datorn till tvn för att kunna kolla på Discoveryplus? Tvn stödjer inte den appen längre.
Goobay klarar också 4K @ 60Hz och har bra omdöme för 26kr på 1,5m https://www.amazon.se/goobay-51819-G...ct_top?ie=UTF8
Citera
2023-09-23, 19:35
Medlem
RoofleTrains avatar
Nästan skrämmande vilka svar som ges i tråden. Det enda du behöver ta hänsyn till är att kabeln har rätt standard beroende på vad det är du har tänkt att streama och att kontakten passar i båda enheterna. Har du inte tänkt att streama i 4k över 60hz (vilket du inte kommer att göra via Discovery) så fungerar din föreslagna HDMI 2.0-kabel bra.

Har du tänkt att flytta kabeln ofta så kanske det kan vara värt att betala några kronor extra för att ha större chans att få en kabel med bättre fysisk kvalitet, d.v.s att kontakten eller innehållet i kabeln inte går sönder så lätt. Eventuellt att vissa återförsäljare på typ Alibaba utger sig för att sälja nya ultra high speed-kablar när det är någon gammal standard i ny förpackning. Kanske det som hänt några av personerna i denna tråd om de inte bara ljuger om sina erfarenheter.

Om du är intresserad så länkar jag första bästa resultatet på google som beskriver varför du inte behöver att bry dig om priset. https://www.expertreviews.co.uk/tvs-...-and-heres-why
Citera
2023-09-24, 09:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Är detta en vanlig hdmi-kabel som jag kan koppla mellan t ex tv:n och datorn? Fattar inte sista bilden på den när ena sidan på den är svart bara.

https://www.teknikdelar.se/produkt/s...MaAi8QEALw_wcB
Du kan ju läsa beskrivningen av kabeln.
Kontakt 1: HDMI 2.0
Kontakt 2: HDMI 2.0

Så bilden är lite dålig men enligt texten är det en alldeles vanlig HDMI-kabel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in