2023-09-23, 09:32
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Jo säkert, jag hade nog fel. Men skall du verkligen köpa en sådan dålig kabel, den gör inte ngt bra alls.
Det står ju Upplösning: 4K @ 60Hz & 2K @ 165Hz / 60Hz.

Borde räcka för mig som mest vill koppla datorn till tvn för att kunna kolla på Discoveryplus? Tvn stödjer inte den appen längre.
Citera
2023-09-23, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av compare
Öppnar du bilden i ny flik och förstorar upp den ser det ut som en plastplutt, "transportskydd"
Som brukar finnas ibland i ändarna.

https://assets.spares.nu/products/ga...T8qpOWQiU5.png
Precis, sitter bara ett plast skydd på en enden. Sen att det är en skitkabel det är en annan sak
Citera
2023-09-23, 10:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Du får vad du betalar för med ljud o bild, allt under hundralappen är inget o ha.
Fast det gäller bara analogt och bara till en viss gräns. När det kommer till digital data så räcker det att kabeln fungerar. Typ. Du får inte bättre bild med en dyr HDMI-kabel.

Ja, givet att kabeln följer specsen så klart. En dyrare kabel kan som bäst vara bättre tillverkad, av bättre material. Men en Supra-kabel är inte bättre än Kjells egna märke.
Citera
2023-09-23, 10:45
Medlem
En HDMIkabel, är inte bara en HDMIkabel, även om man kan tro det.

HDMI 2, ska klara 18Gbit, och 4K i 60Hz
HDMI 2.1 ska klara 48Gbit, och 4K i 120Hz

Alla dessa kablar finns i olika prisklasser och det är inte hugget i sten att en billig på något sätt skulle prestera sämre än en dyrare, däremot så är de dyrare oftast gjorda av bättre material.

Det som också kan skilja mellan kablar är ljudkvalitén och delay.

När jag skulle ha en kabel till mitt system, dator och en JBLbar kopplad till en 65"OLED CX, så provade jag en uppsjö med kablar för att få igång Dolby Atmos tex, av 7-8 provade så fungerade 3st till mitt ändamål och 2st av dessa var kablar under 250:-, den 3:e kostade en bit över 500:-.

Har tv stöd för 2.0 eller 2.1 ?
Citera
2023-09-23, 12:13
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hemelektronik, ljud och bild
/Moderator
Citera
2023-09-23, 13:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
En HDMIkabel, är inte bara en HDMIkabel, även om man kan tro det.

HDMI 2, ska klara 18Gbit, och 4K i 60Hz
HDMI 2.1 ska klara 48Gbit, och 4K i 120Hz

Alla dessa kablar finns i olika prisklasser och det är inte hugget i sten att en billig på något sätt skulle prestera sämre än en dyrare, däremot så är de dyrare oftast gjorda av bättre material.

Det som också kan skilja mellan kablar är ljudkvalitén och delay.

När jag skulle ha en kabel till mitt system, dator och en JBLbar kopplad till en 65"OLED CX, så provade jag en uppsjö med kablar för att få igång Dolby Atmos tex, av 7-8 provade så fungerade 3st till mitt ändamål och 2st av dessa var kablar under 250:-, den 3:e kostade en bit över 500:-.

Har tv stöd för 2.0 eller 2.1 ?
Visst finns det olika versioner av HDMI, och nu för tiden så vill man ofta ha mer än 1080 och ljud. Det enda jag säger, och du med, är att det är byggjkvaliteten som skiljer.

Och digital ljud och bild får inte delay av billiga kablar. För i så fall följer dom inte specsen.
Citera
2023-09-23, 15:34
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Och digital ljud och bild får inte delay av billiga kablar. För i så fall följer dom inte specsen.
Det skulle väl krävas ganska dyr konstruktion och ganska dyra matrial för att bromsa upp signalen till den grad att det mänskliga örat kan uppfatta fördröjning jämfört med andra kablar.

Den största skillnaden vad gäller kvalitet (givet att de uppfyller angiven standard) är hur långa kablar man kan ha. Nöjer man sig med 1m kabel och den uppfyller standard så lär det funka.
Citera
2023-09-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Visst finns det olika versioner av HDMI, och nu för tiden så vill man ofta ha mer än 1080 och ljud. Det enda jag säger, och du med, är att det är byggjkvaliteten som skiljer.

Min Dolby Atmos fungerade helt enkelt inte med vissa kablar och det blev delay, även fast dom var specade rätt
Citera
2023-09-23, 17:03
Medlem
Ja
Citera
2023-09-23, 17:31
Medlem
Citat:

här är en bra:

https://www.webhallen.com/se/product...-v2-1-1m-Svart

Du får vad du betalar för med ljud o bild, allt under hundralappen är inget o ha.

Bullshit.

Den där sladden funkar mellan typ ett nytt Ps5 och en ny tv som klarar den standarden, den är inte ett dugg bättre för en gammal tv och dator.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-09-23 kl. 17:37.
Citera
2023-09-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Min Dolby Atmos fungerade helt enkelt inte med vissa kablar och det blev delay, även fast dom var specade rätt

Det handlar ju om att kablar hela tiden når nya standarder.
Så tar du den 1a generationens hdmi-kabel så klarar den inte av allt som en ny hdmi-kabel klarar.

Ungefär som att en gammal USB-kabel inte är lika snabb som en ny USB-kabel.

Men om du går till Biltema idag och köper den billigaste kabeln de har, så håller den dagens standard för en enkel hdmi-kabel, och visst finns det dyrare och bättre, men det ska samtidigt lura med både dator och tv, så en enkel går bra i 9 fall av 10.
Citera
2023-09-23, 17:36
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Bullshit.
Du snackar bullshit. Jag har både referens spelare samt högtalare o reciver i samma klass, ja det är STOR skillnad även med 1 m kabel på kvaliten i överföringen o delay..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in