Citat:
Ursprungligen postat av
Imnsho
Pengar mestadels i bankkonto eller räntebärande (SEK, USD, EUR).
Nej, jag är inte emot ägande. Jag köpte en BRF 1990 och sålde 1996 med 85% förlust. Det är inte därför jag sedan dess alltid hyrt, det är för att jag flyttat runt landet frekvent för att ta bra välbetalda jobb och slita hund. Då är det jobbigt och riskfyllt att köpa bostad.
Mitt sparande beror på inflytande från mina föräldrar och deras föräldrar. Jag är 60+ och kommer från knegarkonservativ och gudfruktig uppväxt.
Att spara och vara ekonomisk finns i mitt DNA. Men gudarna ska veta att jag aldrig snålat på sånt som behövs. Hellre kvalitet än kvantitet. Alltid köpt fabriksny bil, som jag sedan kör ner till 20.000 mil och byter.
Inge illa ment. Men du har förlorat väldigt mycket pengar på din strategi. Faktum att du varit likvid under så lång tid har mest troligt urholkat ditt kapital men hundratusentals kronor. Bara de senaste två åren har du förlorat 15-20% på inflationen genom att vara likvid. Iaf i kronor mätt. Dollar och euro har ju stärkts mot kronan så det är ju bra att du diversifierat valutaexponeringen.
Sen till boende. De senaste 20 åren har bopriserna
hela landet har villapriserna stigit med 249 procent på 20 år medan bostadsrättspriserna ökat med 579 procent. Under denna tid har du betalat hyra som är direkt ned i sjön. Som låntagare får man ränteavdrag på 30% (till100 tkr därefter 22% på överskjutande).
Du är uppvuxen i generation där man sparar först och köper sen, och det är så det ska vara, men tyvärr har du fått betala ordentligt för detta. Borde som sagt inte vara så, men det är verkligheten.
I dagens läge är det även gynnsamt att ha höga lån. Tror det eller ej. Realräntan är negativ (inflationen är högre än boräntan), vilket gör att lånen urholkas.