2006-08-02, 16:52
Moderator
Ruskigbusss avatar
Potatis i form av mos eller frittes, helt klart en del av måltiden, även om jag nog lika ofta äter ris eller spagetti.

Vanliga kokta - njae - inget fel, men blir liksom aldrig av. Bakade går an, men ganska sällan.
Citera
2006-08-02, 16:56
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Jag tillhör nog en av de få som föredrar vinterpotatisen, allra helst ska det vara King Edward.

Jag tillhör också den skaran. Gillar helt enkelt inte färskpotatis. Ingen smak...I alla fall ingen som jag kan hitta.

Annars är jag en gratängfantast. Då är ju färskpotatis bara av ondo.
Men som någon tidigare nämnt så gillar jag också en lätt kokt potatis, som är klyftad, men sedan avslutad i ugnen.
Citera
2006-08-02, 17:07
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Äter ni potatis tillsammans med paj?
Jag anser potatisen och pajen vara oskiljbara, men folk verkar i allmänhet tycka att det är konstigt.
Använder du då potatisen "vid sidan" av pajen eller ingår den i alla pajer du gör?
Citera
2006-08-02, 17:34
Medlem
Jag hatade potais och potatis skalning så jäkla mkt att när jag hade avslutat högstadiet så bojkotade jag det mer eller mindre under en massa år, men under restaurang skolan så insåg jag vilka möjligheter potatis hade förutom kokt äcklig skolpotatis, så jag började skriva en bok som jag till och med hade tänkt att ge ut, men då jag var på en middag en trettondag för ett par år sedan hos Steffo Thörnqvist och han berättade att han och en vän hade gett ut en bok om just potais så sket jag idet.....
Dumt med tanke på att hatet till potatis troligtvis hade gjort min bok bättre....
Citera
2006-08-02, 17:36
Medlem
Sun Rulers avatar
Väldigt sällan, äter mest quinoa och bulgur. Bulgur har lägre GI och innehåller mer mineraler och vitaminer.
Citera
2006-08-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Väldigt sällan, äter mest quinoa och bulgur. Bulgur har lägre GI och innehåller mer mineraler och vitaminer.
Apropå GI så tror jag faktiskt det är en av poängerna med potatis för mig. Den höjer blodsockret så man blir varm och pigg, men inte så mycket att man får insulinsvar och lagrar in fett. Men det här vet jag är ett minerat område så det är nog inte värt att dra upp den diskussionen. GI-förespråkarna verkar ju så lyckliga... (om än något fylliga :evil: )

Angående potatissorter så kostar jag oftast på att köpa de där förpackningar "smått&gott", utan skärskador och lagringsskador. Faktiskt.
Citera
2006-08-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Använder du då potatisen "vid sidan" av pajen eller ingår den i alla pajer du gör?
Vid sidan av, givetvis.
Citera
2006-08-02, 19:52
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
Potatis är ett nödvändigt - dock mkt praktiskt - ont. Det är bra basföda som passar till mycket, men inget som i sig självt är särskillt upphetsande. Fast det finns såklart undantag från regeln. Mandelpotatis! Tyvär bor jag inte tillräckligt långt norrut för att ha tillgång till dessa guldklimpar. Och undandtag två är hemgjord potatismos. Tyvär blir den inte så nyttig (en klick smör, grädde, salt, peppar och muskotnöt).

Men som sagt, många rätter gör sig bäst med pärer till.

Och förresten, ett tipps; potatis, morötter, squash, rödlök samt olivolja och salt gör sig kalasbra att steka i ugnen.
Citera
2006-08-02, 21:43
Medlem
Squalos avatar
Äter väldigt lite potatis. Förra veckan köpte jag trevlig färskotatis, som jag kokade och åt. Före det har jag inte köpt knöl sedan December(!). Så köpte jag på willy's några potatisar i slutet på veckan, som blev liggande i kylen, och i morse köpte jag lite fin tvättad färskpotatis, för 2.90 kr / kg.

Annars äter jag mest pasta, ris, bulgur, o.s.v.
Citera
2006-08-02, 22:21
Medlem
polyesterpams avatar
kokt potatis är för jävla tråkigt. potatismos är dock en gudadåva.
Citera
2006-08-02, 22:24
Medlem
Kokt potatis går ann till en del saker, köttbullar med sås och potatis exempelvis. Under sommaren äter jag inte alls kokt potatis då jag tycker färskpotatis är bland det hemskaste som finns.

Stekt, ugns-behandlad (bästa ordet på länge) och friterad kan ju vara helt fantastiskt.
Citera
2006-08-03, 20:54
Medlem
Kokt potatis går endast an ifall de badar i sås.
all typ av stekt och friterad och mos älskar jag däremot...
Kan inte äta bara potatis med någon klick sås/dressing, då äter jag bara upp en potatis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in