2023-09-18, 17:57
Medlem
Gromyko-666s avatar
Jag äger ett hus till 100% (även alla lån) och frugan flyttade in hos mig några månader efter köpet men jag står ensam som ägare. Vi har bott här 11 år.

Nu har vi varit gifta 10 år och vi ska skiljas. Vi har ett barn som vi ska ha delad vårdnad om varannan vecka. Jag hade tänkt behålla mitt hus och lösa ut henne i bodelningen.

Jag har några frågor som de som vet får gärna svara på. De som bara tror sig veta, eller vill spekulera behöver inte svara.

Skilsmässa med betänketid är klar 1 december.

Jag vill hon flyttar ut så snart som möjligt. Men troligen blir det ingen utflyttning innan 1 december.

Men Om hon vägrar flytta ut efter skilsmässan är klar, vad gör jag då? Går det att kasta ut henne? Behöver jag beställa handräckning av Kronofogden? Behöver jag formellt sett vräka henne genom skriftlig uppsägning?

Hon ska ju få pengar av mig från bodelningen. Jag är införstådd med detta.
Men har hon rätt att bo kvar efter 1 december även om bodelningen inte är klar och om den drar ut på tiden? Hon verkar ju inte intresserad av prata om bodelning alls och har undvikit ämnet i snart 4 månader. Hon har ju inte bråttom verkar det som. Jag får känslan av att hon vill bo kvar här länge och kanske tror hon att om hon bara undviker skriva under bodelningsavtal så kan hon fortsätta bo kvar. Är det så?

Hon har inte packat något alls utan lever här som vanligt. Jag vet hon har tagit kontakt med advokat, och jag börjar misstänka hon kanske även försöker kuppa huset från mig genom att stämma mig och låta domstol tilldela till henne huset trots jag står som ensam ägare, Kan domstol göra detta trots hennes urusla ekonomi och betalningsanmärkningar? Hon äger ju 0% av huset och har inte råd att bo kvar om inte socialen betalar allt.
Citera
2023-09-18, 18:15
Bannlyst
Du ägde huset själv innan ? Du står som ensam ägare?

Ja då är det hon som får dra. Hoppas du skrev äktenskapsförord, annars måste du betala henne
endel pengar tyvärr.

Bara ringa en jurist nu eller advokat.
Hon blir tvungen flytta ut.
Citera
2023-09-18, 18:17
Medlem
Det är ert gemensamma hus om ni är gifta. Det kan lika gärna bli du som får flytta ut.
Citera
2023-09-18, 18:23
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666
Jag äger ett hus till 100% (även alla lån) och frugan flyttade in hos mig några månader efter köpet men jag står ensam som ägare. Vi har bott här 11 år.

Nu har vi varit gifta 10 år och vi ska skiljas. Vi har ett barn som vi ska ha delad vårdnad om varannan vecka. Jag hade tänkt behålla mitt hus och lösa ut henne i bodelningen.

Jag har några frågor som de som vet får gärna svara på. De som bara tror sig veta, eller vill spekulera behöver inte svara.

Jag vill hon flyttar ut så snart som möjligt. Men troligen blir det ingen utflyttning innan 1 december.

Men Om hon vägrar flytta ut efter skilsmässan är klar, vad gör jag då? Går det att kasta ut henne? Behöver jag beställa handräckning av Kronofogden? Behöver jag formellt sett vräka henne genom skriftlig uppsägning?

Men har hon rätt att bo kvar efter 1 december även om bodelningen inte är klar och om den drar ut på tiden? Hon verkar ju inte intresserad av prata om bodelning alls och har undvikit ämnet i snart 4 månader. Hon har ju inte bråttom verkar det som. Jag får känslan av att hon vill bo kvar här länge och kanske tror hon att om hon bara undviker skriva under bodelningsavtal så kan hon fortsätta bo kvar. Är det så?

Hon har inte packat något alls utan lever här som vanligt. Jag vet hon har tagit kontakt med advokat, och jag börjar misstänka hon kanske även försöker kuppa huset från mig genom att stämma mig och låta domstol tilldela till henne huset trots jag står som ensam ägare, Kan domstol göra detta trots hennes urusla ekonomi och betalningsanmärkningar? Hon äger ju 0% av huset och har inte råd att bo kvar om inte socialen betalar allt.

Det här är så komplicerat att du inte bör fråga Flashback om råd utan snarast se om du har någon kollektivförsäkring/hemförsäkring med advokathjälp och kontakta en advokat.

Ju snabbare du gör det desto bättre.

Sedan ett annat tips. Tänk på att hon kan spela in era samtal med mobilen.
Håll dig lugn och saklig. Blir det advokater inkopplade så kommer det bli allt möjligt fulspel.
Lita på det.

Hennes beteende är som många andra kärringars och inte unikt.

Ett råd till dig och alla andra:

Skriv alltid äktenskapsförord för att säkra dina tillgångar.
Om möjligt, se till att bo i hyreslägenhet/hyresradhus om ni flyttar ihop med någon kvinna.
Idag verkar det som att separation är inte frågan om utan om när.

Många kvinns idag verkar ha som mål att mjölka ur allt de kan ur karln de är ihop med.

Alla män behöver gemensamt börja behandla kvinnor som presumtiva golddiggers.
Hade jag typ en 100 miljoner i tillgångar skulle jag aldrig gifta mig eller flytta ihop med en kvinna.
Inte en chans. Det går en hedersam och ärlig kvinna på miljonen idag.

Det är dags för det manliga könet att vakna upp.

Ser hur kvinnor omkring mig i bekantskapskretsen tar ut skilsmässor och tar till alla fulknep de kan för att sno karlarna på deras hårt ihopkämpade tillgångar.
Senast redigerad av NoraKuzma 2023-09-18 kl. 18:27.
Citera
2023-09-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokyostunnelbana
Du ägde huset själv innan ? Du står som ensam ägare?

Ja då är det hon som får dra. Hoppas du skrev äktenskapsförord, annars måste du betala henne
endel pengar tyvärr.

Bara ringa en jurist nu eller advokat.
Hon blir tvungen flytta ut.

De är gifta, inte sambos. Huset är därmed deras gemensamt om de inte har äktenskapsförord.
TS kommer alltså få köpa ut henne med 50% av husets värde eller vice versa.
Har ingen av dem pengar att köpa ut den andre kommer de få sälja huset och dela på vinsten.
Citera
2023-09-18, 18:42
Medlem
Citat:

Eftersom ni är gifta så är huset gemensamt, dvs ni har rätt till 50% vardera.
Om du vill bo kvar så kommer du alltså bli tvungen att köpa ut henne, alltså betala 50% av värdet på huset.
Har du inte råd med detta kommer huset behöva säljas och hon har rätt till 50% av vinsten.
Eftersom hon inte har råd att köpa ut dig så kan hon inte få huset.

Detta förutsätter att det inte finns något äktenskapsförord.
Citera
2023-09-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Eftersom ni är gifta så är huset gemensamt, dvs ni har rätt till 50% vardera.
Om du vill bo kvar så kommer du alltså bli tvungen att köpa ut henne, alltså betala 50% av värdet på huset.
Har du inte råd med detta kommer huset behöva säljas och hon har rätt till 50% av vinsten.
Eftersom hon inte har råd att köpa ut dig så kan hon inte få huset.

Detta förutsätter att det inte finns något äktenskapsförord.

Teoretiskt kan hon väl bli tilldelad huset om det finns tillräckligt med andra tillgångar i bodelningen?
Citera
2023-09-18, 19:18
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Du kan få domstolen att prova frågan om boendet, risken finns förstås att du kan tvingas att flytta vid en sådan prövning.

Citat:
Citera
2023-09-18, 19:40
Medlem
Gromyko-666s avatar
Alltså frågan var ju kan hon stanna kvar efter skilsmässan är klar, mot min vilja ?

Spelar det nån roll om bodelning är klar eller inte?
Citera
2023-09-18, 19:48
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Alltså frågan var ju kan hon stanna kvar efter skilsmässan är klar, mot min vilja ?

Tycker du har fått bra svar, har ni äktenskapsförord? Annars kan hon stanna kvar då hon äger halva huset.
Citera
2023-09-18, 20:00
Medlem
Citat:

Innan bodelningen är klar är det väl precis lika mycket hennes hus som ditt så vad menar du med mot din vilja?
Citera
2023-09-18, 20:02
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Det är ert gemensamma hus om ni är gifta. Det kan lika gärna bli du som får flytta ut.

Troligtvis kommer de få sälja det och hon får 50%.

Bittert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in