• 1
  • 2
2023-09-18, 16:26
Medlem
Karl970s avatar
Hej! Vilken Linux distro är bäst till en gammal Imac från 2009 som bara används till dagliga saker som film, musik, webbsurfning, etc?

Går inte uppdatera imacen sedan flera år tbx, men vill ändå inte ge upp den så tänkte om det finns någon annat lämpligt system att köra så datan fof kan vara användningsbar.
Citera
2023-09-18, 16:32
Medlem
StonedMonkeys avatar
Puppy skulle jag satsat på.
Citera
2023-09-18, 17:01
Medlem
lalumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl970
Hej! Vilken Linux distro är bäst till en gammal Imac från 2009 som bara används till dagliga saker som film, musik, webbsurfning, etc?

Går inte uppdatera imacen sedan flera år tbx, men vill ändå inte ge upp den så tänkte om det finns någon annat lämpligt system att köra så datan fof kan vara användningsbar.

Mint, skulle det passar bra. Men kör dual istället, då kan du har din gamla Imac kvar.
Citera
2023-09-18, 17:54
Bannlyst
Citat:

Vad sitter det för CPU i den? Satsa på Ubuntu.. Har själv iMac ifrån 2010 som har en i5 i sej, där flyger ubuntu fram, dock är den ombyggd med SSD.
Citera
2023-09-18, 19:59
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Linux Lite.
Citera
2023-09-19, 13:09
Medlem
pwnd88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Vad sitter det för CPU i den? Satsa på Ubuntu.. Har själv iMac ifrån 2010 som har en i5 i sej, där flyger ubuntu fram, dock är den ombyggd med SSD.

Kanske därför den flyger då? Men ja, linux + ssd på en sån gammal dator låter bra.
Citera
2023-09-19, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pwnd88
Kanske därför den flyger då? Men ja, linux + ssd på en sån gammal dator låter bra.

Om det är 2009 kan det vara dual core du har..SSD diskar är billiga. Jobbigast är montera på den datorn, kräver sugproppar .
Citera
2023-09-20, 19:03
Medlem
Prova att installera på en extern SSD. Helst om du kunde hitta en med firewire (gissar att den inte går). Men USB borde fungera, även det på imac från 2009 bara är USB 2.0.
Det brukar gå att sätta upp den externa som boot.
Då slipper du öppna upp burken, vilket inte är helt enkelt.

Linux Mint är ett bra tips. Lätt att komma igång med. Inte den mest resurssnåla distron förstås.
Citera
2023-09-20, 21:59
Medlem
Citat:
Jag kör Windows 10 på en iMac från 2010 utan problem. Ett tips är att välja LTSC 2019, så har du support till 2029!

Vill du fortsätta att köra macOS, så går det även fint genom OpenCore-Patcher:
https://dortania.github.io/OpenCore-...er/MODELS.html

Exempelvis går macOS Sonoma att installera, även om jag själv hade valt att stanna på Big Sur.

GNU/Linux kommer bara att ge dig huvudvärk
Citera
2023-09-20, 22:09
Medlem
TinFoilHats avatar
Har en iMac från 2009 med Intel Core2 Duo i.

Har givetvis bytt ut HDD mot SSD men alla system jag har kastat på den har fungerat över förväntan. Klarar att köra ex win10 hyggligt snabbt när det kommer till web och film m.m.

Har pillat på klart mycket modernare burkar (såväl stationära som bärbara) som har presterat klart mycket sämre än vad denna gamla 2009 gör.

Ett långt sätt att skriva att det borde fungera galant med en Linux-dist även om datorn har en Core 2 duo.....

Edit: Guider för hur man byter ut HDD mot SSD hittas enkelt på Youtube, oavsett modell du har. Behöver små torx-bits men i övrigt inga fler avancerade verktyg. Sen ska man nog planera allt lite då man inte vill få in damm mellan "skärmskyddet) och skärmen.

Kan tillägga att första installationen jag gjorde på SSD:n gjorde jag med en USB-adapter kopplat till min PC där jag i en virtuell maskin klonade en gammal Lion-dist jag har kvar sedan tidigare projekt. Allt hoppade igång direkt efter installation av SSD:n i mac:en.

Övriga experiment jag har gjort har gjorts med USB-minne. Aldrig några problem med själva installationen men att skapa bootbara installations-stickor kan vara lite kinkigt - lösningen för mig har varit att leta upp ett USB2-minne (dvs USB3 gillar inte mac:en att jobba med som regel - som givetvis har undantag).
Senast redigerad av TinFoilHat 2023-09-20 kl. 22:16.
Citera
2023-09-21, 00:50
Medlem
Är inte säker men när det gäller bootning av gamla maskiner
så fungerar inte exFAT på en del USB-minnen.
Medans nästan alla äldre kan läsa FAT32 USB.

Korrekt att en del inte vill boota i USB3 läge, verkar vara mycket oklart vilka
mobos som det gäller på ?
Citera
2023-09-22, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
Är inte säker men när det gäller bootning av gamla maskiner
så fungerar inte exFAT på en del USB-minnen.
Medans nästan alla äldre kan läsa FAT32 USB.

Korrekt att en del inte vill boota i USB3 läge, verkar vara mycket oklart vilka
mobos som det gäller på ?

Filesystemet har inget med media att göra. Bios läser bootsektorn, som boot trapar maskinen och sedan laddas kernell
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in