• 1
  • 2
2023-10-14, 18:02
Medlem
Kackotopis avatar
Vad är det för specifikationer på den och vart ligger din kunskapsnivå? Annars några bra lightweight distros som du kan testa och se hur de funkar för dig:

Crunchbangplusplus
BunsenLabs
Lilidog
Mabox
Puppy
Q4OS

Eller installera: Arch, Artix, Debian, Slackware eller Void med en fönsterhanterare, fast om du prompt behöver/vill ha en skrivbordsmiljö istället då rekommenderar jag antingen Xfce, LXDE eller MATE.
Senast redigerad av Kackotopi 2023-10-14 kl. 19:00. Anledning: Lade till ytterligare en länk.
Citera
2023-10-15, 01:08
Bannlyst
Varför köra lättvikt för? Pröva nya Ubuntu 23.10 . Är man nybörjade hoppa på en dist som det finns ett stort användar samhälle bakom. Sitter själv i denna stund och skriver på en iMac ifrån 2010 med Intel(R) Core(TM) i5-2400S CPU @ 2.50GHz . Det enda som har ändras är en SSD har stoppas in och den har lite mer intern minne.

Men maskinen uppfattas som snabb. Eftersom imac har den skärm den har, så är det en utmärkt internet terminal dator.

beskrivning: Allt-i-ett
produkt: iMac12,1
tillverkare: Apple Inc.
version: 1.0
serienummer:
bredd: 64 bits
förmågor: smbios-2.4 dmi-2.4 smp vsyscall32
konfiguration: boot=normal chassis=all-in-one family=iMac uuid=d27557d4-9ef8-5793-a820-4c239f0554ce
*-core
beskrivning: Moderkort
produkt: Mac-942B5BF58194151B
physical id: 0
serienummer: C02110704WVDM6613
plats: Part Component

Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Vad är det för specifikationer på den och vart ligger din kunskapsnivå? Annars några bra lightweight distros som du kan testa och se hur de funkar för dig:

Crunchbangplusplus
BunsenLabs
Lilidog
Mabox
Puppy
Q4OS

Eller installera: Arch, Artix, Debian, Slackware eller Void med en fönsterhanterare, fast om du prompt behöver/vill ha en skrivbordsmiljö istället då rekommenderar jag antingen Xfce, LXDE eller MATE.
Citera
2023-10-15, 03:22
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Varför köra lättvikt för? Pröva nya Ubuntu 23.10 . Är man nybörjade hoppa på en dist som det finns ett stort användar samhälle bakom. Sitter själv i denna stund och skriver på en iMac ifrån 2010 med Intel(R) Core(TM) i5-2400S CPU @ 2.50GHz . Det enda som har ändras är en SSD har stoppas in och den har lite mer intern minne.

Men maskinen uppfattas som snabb. Eftersom imac har den skärm den har, så är det en utmärkt internet terminal dator.

beskrivning: Allt-i-ett
produkt: iMac12,1
version: 1.0
serienummer:
bredd: 64 bits
förmågor: smbios-2.4 dmi-2.4 smp vsyscall32
konfiguration: boot=normal chassis=all-in-one family=iMac uuid=d27557d4-9ef8-5793-a820-4c239f0554ce
*-core
beskrivning: Moderkort
produkt: Mac-942B5BF58194151B
physical id: 0
serienummer: C02110704WVDM6613
plats: Part Component

Den där är från 2010, TS säger att han har en från 2009 och enligt egen beskrivning så vill han göra den "användningsbar", vilket i mina öron låter som att han är i behov av en lättviktare till distro. Kollade upp mer info om den som är från 2010-2011 serien och den kommer som standard med 4GB i RAM-minne? Skulle inte rekommendera senaste Ubuntu om så är fallet, då är det bättre med en lättare distro så han får ut mer kraft.
Senast redigerad av Kackotopi 2023-10-15 kl. 03:46.
Citera
2023-10-15, 05:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Den där är från 2010, TS säger att han har en från 2009 och enligt egen beskrivning så vill han göra den "användningsbar", vilket i mina öron låter som att han är i behov av en lättviktare till distro. Kollade upp mer info om den som är från 2010-2011 serien och den kommer som standard med 4GB i RAM-minne? Skulle inte rekommendera senaste Ubuntu om så är fallet, då är det bättre med en lättare distro så han får ut mer kraft.

Vad är skillnaden då? Möjligen att den har Core2duo istället för i5.. Dvs Ubuntu fungera fint på Core2Duo oxå, det fanns även 4 core versionen av generationen av CPU oxå.
Citera
2023-10-15, 19:12
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Vad är skillnaden då? Möjligen att den har Core2duo istället för i5.. Dvs Ubuntu fungera fint på Core2Duo oxå, det fanns även 4 core versionen av generationen av CPU oxå.

Ingen aning, TS har inte gett tillräckligt med info, har ingen koll på Imac... du har nog mer koll än jag på dom. Jo, funkar gör det säkert... vet bara att jag själv får bättre resultat med en mindre distro som använder en fönsterhanterare eller en lättare skrivbordsmiljö när det kommer till äldre datorer med just 4GB som RAM-minne.

Bara att öppna en webbläsare (LibreWolf/Firefox) och kolla på en video på en streamingsajt i en tyngre skrivbordsmiljö så används minst 2GB i RAM, när jag använder Openbox runt 1.05GB, vilket gör att det går att ha flera fönster öppna i webbläsaren utan några problem och även kunna utföra fler saker samtidigt på datorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in