• 1
  • 2
2023-09-17, 21:27
Medlem
Minns att jag tjatade till mig en bilbana som små bilar kör runt på ström i en cirkel eller en åtta...

Tror jag monterade upp den och körde i 3 dagar sen var den bara ivägen och packades ner...tror aldrig jag packade upp den mer...

Minns ni äldre denna bilbana och använde ni den ofta och var den inte bara ivögen ?
Citera
2023-09-17, 21:38
Medlem
Snaidistens avatar
Hade en Scalextric bana med två bilar i en åtta. Vi körde den ganska mycket och den stod uppmonterad i mitt rum flera år.
Märklin tågbana var ju också kul. Vi spelade även mycket brädspel typ Monopol, Nya Finans och Afrikas Stjärna.
Brio Labyrintspel var också kul.

Detta var ju före videospel.
Citera
2023-09-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Minns att jag tjatade till mig en bilbana som små bilar kör runt på ström i en cirkel eller en åtta...

Tror jag monterade upp den och körde i 3 dagar sen var den bara ivägen och packades ner...tror aldrig jag packade upp den mer...

Minns ni äldre denna bilbana och använde ni den ofta och var den inte bara ivögen ?

Använde den riktigt mkt, men så hade jag också väldigt få leksaker men den körde jag och en nära vän med massor. Ren nostalgi
Citera
2023-09-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Hade en Scalextric bana med två bilar i en åtta. Vi körde den ganska mycket och den stod uppmonterad i mitt rum flera år.
Märklin tågbana var ju också kul. Vi spelade även mycket brädspel typ Monopol, Nya Finans och Afrikas Stjärna.

Vi körde med en Scalextric-bana som bestod av grundsatsen (åttan med en bro) plus ett antal extra delar så banan blev lite större. Dock långt ifrån 46 meter som i Motornörds repotage för två år sedan:

https://www.youtube.com/watch?v=aAPS...Motorn%C3%B6rd
Senast redigerad av Hominem 2023-09-17 kl. 21:58.
Citera
2023-09-17, 22:14
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vi körde med en Scalextric-bana som bestod av grundsatsen (åttan med en bro) plus ett antal extra delar så banan blev lite större. Dock långt ifrån 46 meter som i Motornörds repotage för två år sedan:

https://www.youtube.com/watch?v=aAPS...Motorn%C3%B6rd

Vilket bra reportage, kollade hela med behållning. Tack för det!

Flera år sedan var vi ett gäng på Ballbreaker på Kungsholmen. Där har dom en ganska stor bana också och det var jävligt kul att köra. Vi hade ett antal öl under västen redan så många flög av ganska frekvent.
Citera
2023-09-17, 22:17
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:

TS skriver om en bana med SMÅ bilar. Scalextrics bilar var lite större än de flesta andra banor.
Citera
2023-09-17, 22:24
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
TS skriver om en bana med SMÅ bilar. Scalextrics bilar var lite större än de flesta andra banor.

Vi snackar dock om samma sak här. Scalextric finns i två storlekar, 1:64 samt den större och klassiska storleken skala 1:32.
Till skala 1:32 finns oändligt med banor, tillbehör och olika bilar.

Min bana på sjuttiotalet var ju 1:64 med de mindre bilarna.
Citera
2023-09-17, 22:28
Avstängd
proconsuls avatar
Scalextric, vilka tider. Alla kompisar samlade ihop sina banor och riggade en fyrfilig jättebana i Folkets hus källare och så körde vi Le Mans 24-timmarslopp.
Citera
2023-09-17, 22:34
Medlem
Citat:
Vi snackar dock om samma sak här. Scalextric finns i två storlekar, 1:64 samt den större och klassiska storleken skala 1:32.
Till skala 1:32 finns oändligt med banor, tillbehör och olika bilar.

Min bana på sjuttiotalet var ju 1:64 med de mindre bilarna.

Om du hade bilbana i skala 1:64 på 70-talet så kan det inte varit Scalextric då Micro Scalextric i skala 1:64 kom 1994. Det kanske var Tyco som verkar kallat det H0-skala, som dock inte var exakt HO (1:87) utan skalan på bilarna kunde variera från 1:87 (HO) till ca 1:64.

https://en.wikipedia.org/wiki/HO_scale
Senast redigerad av Hominem 2023-09-17 kl. 22:41.
Citera
2023-09-17, 22:41
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om du hade bilbana i skala 1:64 på 70-talet så kan det inte varit Scalextric då Micro Scalextric i skala 1:64 kom 1994.

Se där! Då var det nog en TYCO jag hade kanske. Bilarna var iaf av gammal formel 1 modell.
Citera
2023-09-17, 22:43
Medlem
oväns avatar
https://duckduckgo.com/?q=bilbana+ty...ages&ia=images ?
Citera
2023-09-17, 22:49
Medlem
daskapitans avatar
Hade en bilbana som jag fick i julklapp. Vill minnas att den hette Aurora. Det var verkligen små bilar med jättefina detaljer och dekalerna. Motorn var av modell "pannkaka" dvs platt. Fina mjuka däck hade bilarna också. Nu blev man ju alldeles nostalgisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in