2023-09-17, 22:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En kompis hade en rätt stor bana av ett lite ovanligt märke, Revell.
Skalan var 1:24.

Vi körde dom bilar vi hade, scalextricbilarna kom på efterkälken.

Fick hjälp av kompisens storebror att bygga en vass bil.
Det här var åren 1970-73.

Kul hade vi, det minns jag.
Citera
2023-09-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Se där! Då var det nog en TYCO jag hade kanske. Bilarna var iaf av gammal formel 1 modell.
Ja. Högst sannolikt att det var en Tyco.
Citera
2023-09-17, 23:15
Medlem
sommarlovs avatar
Testade en bilbana från 1960-talet, inte de där lättkörda som kom senare.
Om man inte släppte på gasen i kurvorna, sladdade bilen av banan!
Skitsvårt och frustrerande för en tioåring!
Citera
2023-09-17, 23:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Minns att jag tjatade till mig en bilbana som små bilar kör runt på ström i en cirkel eller en åtta...

Tror jag monterade upp den och körde i 3 dagar sen var den bara ivägen och packades ner...tror aldrig jag packade upp den mer...

Minns ni äldre denna bilbana och använde ni den ofta och var den inte bara ivögen ?

Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Hade en Scalextric bana med två bilar i en åtta. Vi körde den ganska mycket och den stod uppmonterad i mitt rum flera år.
Märklin tågbana var ju också kul. Vi spelade även mycket brädspel typ Monopol, Nya Finans och Afrikas Stjärna.
Brio Labyrintspel var också kul.

Detta var ju före videospel.
Vi lekte ganska mycket med bilbana och tågbanor som barn på 80-talet. Även andra mekaniska leksaker som hockeyspel, fotbollsspel, labyrintspel m.m.

Detta blev väl sen mindre populärt när alla dataspel kom som kunde emulera detta bättre och var mer utmanande än att bara trycka på gasen.
Citera
2023-09-17, 23:41
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Testade en bilbana från 1960-talet, inte de där lättkörda som kom senare.
Om man inte släppte på gasen i kurvorna, sladdade bilen av banan!
Skitsvårt och frustrerande för en tioåring!

Låter som en Märklinbana med Scalextic bilar. Hade själv en Märklinbana och när kompisarna kom med sina Scalextric bilar flög de alltid av i kurvorna. Märklins kurvor va snävare och bilarna hade styrning på framhjulen till skillnad från Scalextric.

Edit. Släppa på gasen va man så klart tvungen att göra även med Märklin bil.
Senast redigerad av Noxyl 2023-09-18 kl. 00:02.
Citera
2023-09-17, 23:59
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Låter som en Märklinbana med Scalextic bilar. Hade själv en Märklinbana och när kompisarna kom med sina Scalextric bilar flög de alltid av i kurvorna. Märklins kurvor va snävare och bilarna hade styrning på framhjulen till skillnad från Scalextric.
Okej, jag har ingen aning, tyckte det var så kul bara med en antik bilbana!
Citera
2023-09-18, 04:24
Medlem
orrtupps avatar
Vi hade en polistil på sjuttiotalet med formel 1 bilar, körde väldigt mycket och vi hade riktigt kul.

Köpte en sån eller möjligtvis en scalectric till våra egna barn på 00-talet men den var inte lika bra, mycket rappel och glapp som gav mycket avbrott och barnen tröttnade.
Citera
2023-09-18, 06:28
Medlem
pn222jws avatar
En del bilar hade koppar-tofsar under till strömmen.
Senast redigerad av pn222jw 2023-09-18 kl. 07:14.
Citera
2023-09-18, 08:20
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Hade en bilbana som jag fick i julklapp. Vill minnas att den hette Aurora. Det var verkligen små bilar med jättefina detaljer och dekalerna. Motorn var av modell "pannkaka" dvs platt. Fina mjuka däck hade bilarna också. Nu blev man ju alldeles nostalgisk.
En kompis hade en sån medan jag hade en scalectric, jag var avundsjuk ända till vi hade kört med hans bana ett tag. Visst var bilarna sjukt fina och grymt snabba men att dom hade magneter som gjorde att man kunde köra snabbt tills man plötsligt åkte av gjorde att det blev tråkigt.

Jag gjorde egna bilar till min bana av de gamla bilarna i halvhård plast, det gick utmärkt att flytta över motor och hjul och sen köra med amazon och andra roliga bilar.
Citera
2023-09-18, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
En del bilar hade koppar-tofsar under till strömmen.

Det minns man, alla äldre banor hade väl det? De som va riktiga dvs.
Citera
2023-09-18, 09:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Det minns man, alla äldre banor hade väl det? De som va riktiga dvs.

Märklin hade fjädrande metallbleck på bilarna, precis som på tågen.
Citera
2023-09-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Hade en bilbana som jag fick i julklapp. Vill minnas att den hette Aurora. Det var verkligen små bilar med jättefina detaljer och dekalerna. Motorn var av modell "pannkaka" dvs platt. Fina mjuka däck hade bilarna också. Nu blev man ju alldeles nostalgisk.

Hade också en Aurora-bilbana med mycket delar och fina små bilar som gick jäkligt fort. Hade även en Scalectrix men Auroran var favoriten. Det fanns även någon som hette Polistil men den var inte lika cool, tyckte i alla fall jag. Tyvär sprack bandelarna ganska lätt på Auroran, så kvaliteten var inte den bästa. Faktum är att jag har kvar alla Scalectrixdelarna i en kartong i ett förråd, men Auroran är slängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in