• 1
  • 2
2023-09-17, 17:31
Medlem
Jag är på jakt efter en Cognac till matlagning, så vilken Cognac passar bra till en grönpeppar sås? Pris 0-600:-
Citera
2023-09-17, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av siz1
Jag är på jakt efter en Cognac till matlagning, så vilken Cognac passar bra till en grönpeppar sås? Pris 0-600:-

Ferrand tror den kostar runt 300kr.

Förresten så heter det konjak på svenska så kan du byta din jävla rubrik eller?
Citera
2023-09-17, 17:59
Medlem
felstavadds avatar
Jag kör alltid Eau de vie, 135kr på bolaget för en liten flaska, gott till matlagning och gott att dricka.
Citera
2023-09-17, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag kör alltid Eau de vie, 135kr på bolaget för en liten flaska, gott till matlagning och gott att dricka.

Varför köper du en så liten dock?
Citera
2023-09-17, 18:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Tänk på vilken smakprofil du vill ha i rätten. En konjak med fruktiga och blommiga toner kan fungera bra i sötare rätter, medan en mer robust konjak kan passa bra i kötträtter.
Ta en som du kan dricka när du använt det du skall till matlagningen.
Citera
2023-09-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tänk på vilken smakprofil du vill ha i rätten. En konjak med fruktiga och blommiga toner kan fungera bra i sötare rätter, medan en mer robust konjak kan passa bra i kötträtter.
Ta en som du kan dricka när du använt det du skall till matlagningen.

Tanken är att göra en grönpeppar sås till en köttbit. Har du några tips. Har aldrig köpt en konjak förut.
Citera
2023-09-17, 19:19
Medlem
Citat:

Det räcker med en Grönstedts VS, jobbad på restaurang tidigare och det var den vi körde.
Citera
2023-09-17, 19:24
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
Ferrand tror den kostar runt 300kr.

Förresten så heter det konjak på svenska så kan du byta din jävla rubrik eller?

För 700cl kostar en flaska 549 kr. Fungerar perfekt till matlagning och går även bra att använda som bas i drinkar med cognac eller att dricka som den är.

Svensk stavning tycker jag personligen att man ska låta bli. Det heter cognac för att drycken kommer kring ett område i Frankrike med en stad med samma namn. Liknande drycker som tillverkas går under namnet brandy.

Skulle inte köra på en allt för dyr cognac om den enbart ska vara till mat men undvik de billiga varianterna för de kommer inte vara goda.
Citera
2023-09-17, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
För 700cl kostar en flaska 549 kr. Fungerar perfekt till matlagning och går även bra att använda som bas i drinkar med cognac eller att dricka som den är.

Svensk stavning tycker jag personligen att man ska låta bli. Det heter cognac för att drycken kommer kring ett område i Frankrike med en stad med samma namn. Liknande drycker som tillverkas går under namnet brandy.

Skulle inte köra på en allt för dyr cognac om den enbart ska vara till mat men undvik de billiga varianterna för de kommer inte vara goda.

Pratar du om Ferrand?

Nej, vi lever i Sverige och skall givetvis prata och skriva på svenska. Jag får blir också ganska arg när folk skriver och säger cognac istället för konjak eftersom det låter så fejk.

Ferrand är inte billig.
Citera
2023-09-17, 19:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Tanken är att göra en grönpeppar sås till en köttbit. Har du några tips. Har aldrig köpt en konjak förut.
Jag har alltid kört Martell för jag gillar att dricka den, men jag kan återkomma.
Citera
2023-09-17, 19:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Asch jag vet inte,men jag tror en Grönstedts *** VS duger.
Citera
2023-09-17, 19:42
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
Pratar du om Ferrand?

Nej, vi lever i Sverige och skall givetvis prata och skriva på svenska. Jag får blir också ganska arg när folk skriver och säger cognac istället för konjak eftersom det låter så fejk.

Ferrand är inte billig.

Nej den är verkligen inte billig. Det är ett mycket bra tipps på en cognac som TS bör använda. Det blir mycket bra i matlagning och även en trevlig cognac att dricka som den är. Citerade dig men varning om att använda en billigare variant var riktad till TS.

Ja vi lever i Sverige men när det kommer till namn på produkter som champagne, whisky och cognac tycker jag att vi ska använda de internationella namnen och inte uppfinna en svensk stavning på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in