2023-09-17, 20:29
Moderator
Allaballawallas avatar
Till matlagning och drinkblandning används vanligtvis en enklare VS för att konjakskaraktären ska framträda. Om man tar elegantare är risken stor att komplexiteten ändå försvinner och då är det hela liksom lite som att kasta pärlor för svin.

På restaurang används ofta Eau-de-Vie på druva för att ytterligare lyfta fram en tydlig karaktär av druvsprit.
Citera
2023-09-17, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Till matlagning och drinkblandning används vanligtvis en enklare VS för att konjakskaraktären ska framträda. Om man tar elegantare är risken stor att komplexiteten ändå försvinner och då är det hela liksom lite som att kasta pärlor för svin.

På restaurang används ofta Eau-de-Vie på druva för att ytterligare lyfta fram en tydlig karaktär av druvsprit.

Det är en myt att alkoholer som vin och konjak framhäver matens smak och gör den tydligare och godare. Trams.
Citera
2023-09-17, 20:50
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
Det är en myt att alkoholer som vin och konjak framhäver matens smak och gör den tydligare och godare. Trams.

Du har ingen aning om vad du skriver. Du har uppenbarligen inte en antydan till koll över huvud taget. Idiot...

Jag har hållt på med mat, dryck och sensorik sedan tidigt 90-tal (nu mest vid sidan av mitt ordinarie arbete) och håller regelbundet utbildningar och föreläsningar om ämnet likväl som provningar.

Alkohol är en extremt bra smakbärare och används därför även för att göra essenser.

I det här fallet är det dock oväsentligt och inte relevant för diskussionen då man använder konjak i sås i första hand för att lyfta fram konjakskaraktären, men på köpet lyfter man även fram det övriga.

Edit:
Så det är kanske bättre att du håller dig till ämnet för tråden än försöker dra det hela OT.
Citera
2023-09-17, 21:03
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Varför köper du en så liten dock?

Ingen speciell orsak, antagligen ont om plats, prioriterar plats för mina whiskyflaskor, har väldigt många goda whiskyflaskor…..
Citera
2023-09-17, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du har ingen aning om vad du skriver. Du har uppenbarligen inte en antydan till koll över huvud taget. Idiot...

Jag har hållt på med mat, dryck och sensorik sedan tidigt 90-tal (nu mest vid sidan av mitt ordinarie arbete) och håller regelbundet utbildningar och föreläsningar om ämnet likväl som provningar.

Alkohol är en extremt bra smakbärare och används därför även för att göra essenser.

I det här fallet är det dock oväsentligt och inte relevant för diskussionen då man använder konjak i sås i första hand för att lyfta fram konjakskaraktären, men på köpet lyfter man även fram det övriga.

Edit:
Så det är kanske bättre att du håller dig till ämnet för tråden än försöker dra det hela OT.

Äää, tror du att du är den enda människa med smaklökar som har ätit mat med alkohol?

Jag har ätit mat med alkohol, jag har ätit mat utan alkohol och jag har druckit alkohol utan att äta mat och låt mig säga detta till dig.

Alkohol gör inget för maten, om något så gör det så att det smakar sämre med eftersmaken när man har druckit.

Jag har ätit samma mat med och utan alkohol och smakändringen har varit 0 ibland - för alkoholens räkning.

Det kallas placeboeffekt det du går igenom. Du vill att smaken ska förändras också. Men det gör den inte.

Jag har gått igenom ögonblindstest på mig, om 3 av mina KKs. Ingen kände skillnad och när de gjorde de var det godare utan.

Jag gillar mat så det är i mitt intresse att det ska vara godare. Du är partisk, jag är opartisk. Det är ju också tydligen ditt jobb att smaka på saker så du vill väl tro att det du gör faktiskt stämmer.

Vem är det som är en idiot egentligen din apa. Företagen lurar dig. Lol.

Att det framhäver smaken är också något som pushas av alkoholbolagen, undra varför

Ä? Vi är definitivt inom trådens ramar. Vi diskuterar ju alkoholen och TS ville prata om alkohol och mat.
Citera
2023-09-17, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Ingen speciell orsak, antagligen ont om plats, prioriterar plats för mina whiskyflaskor, har väldigt många goda whiskyflaskor…..

Halvlegitimt, undrar dock varför du inte bara kan lägga konjaken på bordet i källaren? Tillräckligt mörk och svalt ju.
Citera
2023-09-17, 21:44
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalleKuling32
Det räcker med en Grönstedts VS, jobbad på restaurang tidigare och det var den vi körde.

Detta är rätt svar. VS Konjak är främst till för matlagning och inte förtäring.
Citera
2023-09-17, 21:44
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Äää, tror du att du är den enda människa med smaklökar som har ätit mat med alkohol?

Jag har ätit mat med alkohol, jag har ätit mat utan alkohol och jag har druckit alkohol utan att äta mat och låt mig säga detta till dig.

Alkohol gör inget för maten, om något så gör det så att det smakar sämre med eftersmaken när man har druckit.

Jag har ätit samma mat med och utan alkohol och smakändringen har varit 0 ibland - för alkoholens räkning.

Det kallas placeboeffekt det du går igenom. Du vill att smaken ska förändras också. Men det gör den inte.

Jag har gått igenom ögonblindstest på mig, om 3 av mina KKs. Ingen kände skillnad och när de gjorde de var det godare utan.

Jag gillar mat så det är i mitt intresse att det ska vara godare. Du är partisk, jag är opartisk. Det är ju också tydligen ditt jobb att smaka på saker så du vill väl tro att det du gör faktiskt stämmer.

Vem är det som är en idiot egentligen din apa. Företagen lurar dig. Lol.

Att det framhäver smaken är också något som pushas av alkoholbolagen, undra varför

Ä? Vi är definitivt inom trådens ramar. Vi diskuterar ju alkoholen och TS ville prata om alkohol och mat.

Jag vet inte om dina KKs utgör nån speciellt intressant grupp för att prata om hur mat och sås påverkas av alkohol.
Eller betyder KK kökskompisar?

Det går utmärkt bra att använda Grönstedts enklaste cognac till grönpepparsås.
Jag tror att den spanska Veterano skull funkat helt OK.

Häll inte Martell i såsen, det är synd på ädla droppar
Citera
2023-09-17, 21:46
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Halvlegitimt, undrar dock varför du inte bara kan lägga konjaken på bordet i källaren? Tillräckligt mörk och svalt ju.

Källare?
-Vill ju ha spriten tillgänglig, bor i lght, inte ska väl en gammal man som jag behöva springa ner i förrådet för lite gott, dessutom är det alltid mörkt och svalt uppe i min lägenhet.
Dricker mest whisky, konjak är mitt nästa projekt att fördjupa min inom kanske, eller nåt annat gott.

För att återgå lite till temat kan jag tycka det onödigt att punga ut med onödigt dyra pengar på en fin konjak där mkt dunstar bort när man använder det i maten, kör eau de vie i maten och köp en dyrare och godare att bjuda på efter man käkat.

Eau de vie är en billig klassiker, har för mig att den börjades säljas på 1920-talet av vin o sprit, förvånansvärt god till det mesta.
Citera
2023-09-17, 21:54
Medlem
Min favorit är Remy Martin vsop oerhört bra i matlagning och absolut inte sämre att dricka.
Rekomenderar starkt.
Citera
2023-09-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag kör alltid Eau de vie, 135kr på bolaget för en liten flaska, gott till matlagning och gott att dricka.

Eau de vie är väl brandy och inte konjak?
Citera
2023-09-17, 22:06
Medlem
MatuldaochMegasens avatar
Ska den enbart användas för matlagning så duger den billigaste. Men jag är av åsikten att det är kockens rättighet att provsmaka alla dryckesvaror som kommer in i köket, så det är motiverat att gå upp lite i pris.
Konjak eller cognac?
Jag umgås mycket med kineser, de kallar all konjak/cognac för XO. Spelar ingen roll om det är VO,VSOP eller XO. Allt kallas för XO i Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in