Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Du har ingen aning om vad du skriver. Du har uppenbarligen inte en antydan till koll över huvud taget. Idiot...
Jag har hållt på med mat, dryck och sensorik sedan tidigt 90-tal (nu mest vid sidan av mitt ordinarie arbete) och håller regelbundet utbildningar och föreläsningar om ämnet likväl som provningar.
Alkohol är en extremt bra smakbärare och används därför även för att göra essenser.
I det här fallet är det dock oväsentligt och inte relevant för diskussionen då man använder konjak i sås i första hand för att lyfta fram konjakskaraktären, men på köpet lyfter man även fram det övriga.
Edit:
Så det är kanske bättre att du håller dig till ämnet för tråden än försöker dra det hela OT.
Äää, tror du att du är den enda människa med smaklökar som har ätit mat med alkohol?
Jag har ätit mat med alkohol, jag har ätit mat utan alkohol och jag har druckit alkohol utan att äta mat och låt mig säga detta till dig.
Alkohol gör inget för maten, om något så gör det så att det smakar sämre med eftersmaken när man har druckit.
Jag har ätit samma mat med och utan alkohol och smakändringen har varit 0 ibland - för alkoholens räkning.
Det kallas placeboeffekt det du går igenom. Du vill att smaken ska förändras också. Men det gör den inte.
Jag har gått igenom ögonblindstest på mig, om 3 av mina KKs. Ingen kände skillnad och när de gjorde de var det godare utan.
Jag gillar mat så det är i mitt intresse att det ska vara godare. Du är partisk, jag är opartisk. Det är ju också tydligen ditt jobb att smaka på saker så du vill väl tro att det du gör faktiskt stämmer.
Vem är det som är en idiot egentligen din apa. Företagen lurar dig. Lol.
Att det framhäver smaken är också något som pushas av alkoholbolagen, undra varför
Ä? Vi är definitivt inom trådens ramar. Vi diskuterar ju alkoholen och TS ville prata om alkohol och mat.