• 1
  • 2
2023-09-15, 18:40
Medlem
Gingers avatar
Jag önskar diskutera följa AI tjänst som är ett verktyg för Arbetsköparen att Screena arbetssökande så att rätt person anställs.
Med hjälp av algoritmer ska AI-programmet analysera ens personlighet för att förenkla processen för rekryteraren i företaget

Är det Cyniskt?
Borde fler AI verktyg tillverkas i den fria marknaden för att analysera människor på detta sätt?
Och är detta den slutliga punkten för mänskligheten när AI analyserna är mer värda än personliga möten?

https://www.hubert.ai/
Citera
2023-09-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Jag önskar diskutera följa AI tjänst som är ett verktyg för Arbetsköparen att Screena arbetssökande så att rätt person anställs.
Med hjälp av algoritmer ska AI-programmet analysera ens personlighet för att förenkla processen för rekryteraren i företaget

Är det Cyniskt?
Borde fler AI verktyg tillverkas i den fria marknaden för att analysera människor på detta sätt?
Och är detta den slutliga punkten för mänskligheten när AI analyserna är mer värda än personliga möten?

Hur många utlysta tjänster har tusentals sökande?
Citera
2023-09-15, 19:00
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Är det Cyniskt?

Vet inte vad du menar med cyniskt, men använder man betydelsen känslokall är svaret ja.
Tre frågor:
Behövs känslor när man kollar data bara?
Är det till nytta kommer det fler?
Analyserna ersätter inte personliga möten?
Citera
2023-09-15, 19:02
Medlem
Rekryterare är ett yrke som inom kort kommer försvinna för evigt.
Det förtjänar dem. HR har inte gjort någonting vettigt på något bolag senaste 20 åren.
Hade aldrig någon rekryterare på mitt företag. Jag höll i intervjuerna själv.
Det blev bäst så. Hade mycket bättre relation med mina anställda än de flesta företag.
Kanske blir det jobbigt när man har tusentals anställda. Men de flesta bolag har inte i närheten av det.
Jag hade 82st anställda och kände varenda en. Känner dem fortfarande.
Jag kommer aldrig förstå företagare som anlitar bemanningsföretag.
Du har noll kontroll över vilka de faktiskt väljer att ta vidare.
Det kan vara inkompetent personal på sånna bolag som inte ens själva förstår intervjufrågorna.

Fuck alla bemanningsföretag, HR, rekryterare, "talent acquisition finder", m.fl.
De kan ruttna i soptippen.
Senast redigerad av Holzman 2023-09-15 kl. 19:05.
Citera
2023-09-15, 19:07
Medlem
SnutteFia03s avatar
Är ju bara ett steg i rekryteringsprocessen, det ersätter inte de fysiska intervjuerna med en rekryterare.
Citera
2023-09-15, 19:22
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holzman
Det förtjänar dem. HR har inte gjort någonting vettigt på något bolag senaste 20 åren.
Det blev bäst så. Hade mycket bättre relation med mina anställda än de flesta företag.
Kanske blir det jobbigt när man har tusentals anställda. Men de flesta bolag har inte i närheten av det.
Det kan vara inkompetent personal på sånna bolag som inte ens själva förstår intervjufrågorna.

Fuck alla bemanningsföretag, HR, rekryterare, "talent acquisition finder", m.fl.

Blir lite nyfiken, varför så starka känslor av motvilja mot en yrkesgrupp du inte anlitat själv? Har du några negativa erfarenheter från dom på annat håll?

Vi arbetssökande däremot hatar ju dom av självklara skäl eftersom vi tvingas ha med dom att göra....
Citera
2023-09-15, 19:48
Medlem
"Risken" är att man lär sig vad Hugo "tycker om" för svar och anpassar sig efter det.
Det kanske kan fungera bra i början till folk börjar förstå vad för frågor och vad för svar som gör att man går vidare dvs man ljuger ?
Citera
2023-09-15, 21:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Är det Cyniskt?

Vad gör den här tjänsten bättre än de personlighetstest som redan finns?
Citera
2023-09-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holzman

Man kan inte känna 82 personer. Du vet vilka de är på deras personnummer men du känner inte 82 personer. Ingen människa gör det. De flesta delar inte med sig mycket med chefen än rätt mycket lögner.
Citera
2023-09-15, 22:03
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad gör den här tjänsten bättre än de personlighetstest som redan finns?

Den flyttar pengar från kunderna till den här tjänstens ägares bankkonto. Dom andra tjänasterna gör inte det.

I sak är det inget nytt. Företag har användt script och program av olika slag för att sålla ut sökanden i decenier. Men om man har AI i produktnamnet blir tjänsten mer lättsåld och man kan ta mer betalt.
Citera
2023-09-15, 22:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Den flyttar pengar från kunderna till den här tjänstens ägares bankkonto. Dom andra tjänasterna gör inte det.

I sak är det inget nytt. Företag har användt script och program av olika slag för att sålla ut sökanden i decenier. Men om man har AI i produktnamnet blir tjänsten mer lättsåld och man kan ta mer betalt.
Jo, det var lite den misstanken jag fick också. Sållning har gjorts hur länge som helst, precis som du säger. Och i och med digitaliseringen så har ju även personlighetstester och sånt blivit vanligare, så det nu är mycket billigare och snabbare än på den tiden man var tvungen att kalla in sökande, ge dem tester, be dem fylla ut dem för hand, skicka in dem för rättning och bedömning, o.s.v.

Får väl säga att jag instämmer med dig. Låter som samma gamla vanliga tjänster, med "OBS! Det här är AI!" påklistrat.
Citera
2023-09-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

I dicenier? Menar du sen typ 80-talet? Det kräver inte jättemycket att inse vissa sökande går i korgen utan lägga ner mer än en halvtimma på kanske 10 sökande? Borde man inte lägga mer fokus på tester som visar man överhuvudtaget är aktuell för tjänsten? Har Hubert gjort resultat på bättre vinst för företag än så länge? Mer än sålla bort uppenbart skräp?
Senast redigerad av GunnarSvantesson 2023-09-16 kl. 00:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in