• 1
  • 2
2023-09-16, 10:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> AI - Artificiell intelligens

/Moderator
Citera
2023-09-16, 11:05
Medlem
Kan säkert göra ett bättre jobb än diverse människopersonal för en första sållning. Risken jag ser är att det blir precis som med manuella intervjuer: sökande lär sig hur frågorna ska besvaras. Eventuellt hyr de in den nya AI-baserade tjänsten Rebuth som svarar på Hubert:s frågor på ett optimalt sätt, och så är vi tillbaka till ett nollsummespel där ingen tjänar på situationen alls...

Jag är väl inne på att om man som företag är villigt att kapa kostnaderna med hjälp av en AI-sållare, är det bättre att vara ärlig och ersätta människor med AI direkt.
Citera
2023-09-16, 16:26
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
"Risken" är att man lär sig vad Hugo "tycker om" för svar och anpassar sig efter det.
Det kanske kan fungera bra i början till folk börjar förstå vad för frågor och vad för svar som gör att man går vidare dvs man ljuger ?
Jag ser en svart marknad där man säljer data som man ska mata hugo med för garanti till att gå vidare i processen. Samma princip som högskoleprovet och trafik proven kan tillämpas här. Man gör det bara 100ggr och testar olika saker så lär man sig.
Citera
2023-09-16, 16:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Jag önskar diskutera följa AI tjänst som är ett verktyg för Arbetsköparen att Screena arbetssökande så att rätt person anställs.
Med hjälp av algoritmer ska AI-programmet analysera ens personlighet för att förenkla processen för rekryteraren i företaget

Är det Cyniskt?
Borde fler AI verktyg tillverkas i den fria marknaden för att analysera människor på detta sätt?
Och är detta den slutliga punkten för mänskligheten när AI analyserna är mer värda än personliga möten?

https://www.hubert.ai/

Det här är ingen bra utveckling. Det kommer leda till ett C-lag på arbetsmarknaden som aldrig kommer att få ett jobb. Vill vi ha det så?

Men egentligen borde vi diskutera det omvända scenariot. Att vi fixar program som testar att AI:n gör rätt och rimliga saker. Det vore betydligt mer användbart.
Citera
2023-09-16, 17:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det här är ingen bra utveckling. Det kommer leda till ett C-lag på arbetsmarknaden som aldrig kommer att få ett jobb. Vill vi ha det så?

Men egentligen borde vi diskutera det omvända scenariot. Att vi fixar program som testar att AI:n gör rätt och rimliga saker. Det vore betydligt mer användbart.
En AI som analyserar AI? Men vem ska då analysera AI:n som analyserar AI:n? En till AI?

Det börjar kännas som Inception. Helt ärligt får vi nog finna oss i att den slutgiltiga tillsynen måste skötas av människor.
Citera
2023-09-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nej, det går ju inte ihop med hur vi vill att samhället ska se ut. Målet är väl ändå att alla ska jobba och göra rätt för sig. Men hur lätt är det när företagen inte vill låta folk arbeta?
Citera
2023-09-16, 18:17
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
En AI som analyserar AI? Men vem ska då analysera AI:n som analyserar AI:n? En till AI?

Det börjar kännas som Inception. Helt ärligt får vi nog finna oss i att den slutgiltiga tillsynen måste skötas av människor.
Ja, jag tror att OpenAI är inne på att de ska använda AI för att testa AI:s. Men det finns ju ett problem med det så klart. Om de använder mindre avancerade AI:s kan de nog inte hitta allt som finns i en mer avancerad AI. Och om de mest avancerade AI-modellerna testar sig själva då blir det svårt att lita på resultatet. Eftersom vi inte kan vara säkra på att en AI talar sanning. Jag är lite inne på att det här aldrig kommer att lösas tyvärr. Hur vi än gör i utvecklingen mot AGI hamnar vi till slut i ett läge där vi människor är för korkade för att analysera en AGI som är smartare än oss. Vi är inte där i dag men kanske om ett par år. Denna risk kommer dessvärre inte att hindra alla som jobbar med AI att fortsätta utan en fungerande nödbroms. Uppsidorna är ju så attraktiva trots allt.

Därför tror jag som Eliezer Yudkowsy att vi genast måste sätta upp regelverk och administration för AI som ska upprätthållas globalt. Vilket dock inte ser ut som ett projekt som kan lyckas inom överskådlig framtid.

Jag tror att vi blir helt överkörda inom några år. Vi får väl helt enkelt hoppas på att Ola S har rätt här, och att en überintelligent AGI automatiskt blir en empatisk alien.

Citera
2023-09-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Jag ser en svart marknad där man säljer data som man ska mata hugo med för garanti till att gå vidare i processen. Samma princip som högskoleprovet och trafik proven kan tillämpas här. Man gör det bara 100ggr och testar olika saker så lär man sig.
Jag håller med dig 100 %. Det är ju givetvis att man kan be en chatgpt lika gärna svara.
Här finns det givetvis pengar att tjäna att lära folk att svara "Hugo" mot betalning. Edit: Sorry Hubert heter AI.
Citera
2023-09-16, 18:53
Medlem
L3nn4rts avatar
Tror det kan vara positivt. Det kan nog bli lättare för arbetslösa att få arbete. Det är för mycket töntiga krav idag på vilka man ska anställa.

På min arbetsplats har man som krav att de som söker arbete ska ha körkort och hyfsade kunskaper i matte. Utöver det ska du vara en överdrivet social person (usch för dessa vuxenlekar vartenda företag ska ha idag) och "lagspelare", men 80% av alla anställda föredrar att jobba enskilt för att slippa ha med andra att göra, precis som det ska vara på en sådan arbetsplats.

Du har bara nytta av vanlig basic-matte, det räcker med den du får i årskurs 9.

Körkort behöver knappt hälften ha på arbetsplatsen, för de flesta blir stationerade på ett område heltid i alla fall.
Citera
2023-09-16, 20:35
Medlem
Dr.Sesams avatar
Klart det é cyniskt om du utgår från egen fri vilja.
Folk ljuger lite i anställningsintevjuver med.
Antar att det bästa sättet é att göra jobbet helt enkelt. Vara delaktig. Var en bra mellanchef helt enkelt. Eller behöver du AI för det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in