2023-09-15, 16:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Har Skandiabanken av denna anledning.
Konto, internetbanken, Swish och Bank-ID är allt gratis.

Sen har jag ett VISA kort från Klarna som är kopplat till Skandia-kontot, även det är gratis. Betalar inte en krona för något bankrelaterat.

Bästa rådet. Vill man ha betalkort finns det massor av gratis alternativ. Sedan bara swisha pengar till det.

Skandiabanken borde fler gå över till just för detta att andra banker tar ut sina jävla månadsavgifter. Som de gör för ingenting.
Citera
2023-09-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Källa på det, tack.

https://ekonomihandboken.se/pengar-o...ad-ar-en-bank/

Utbildar dig lite om hur en bank fungerar och hur de tjänar extrema pengar på folket för lufttjänster som lån,swish och bankkort.

De behöver defintivt inte ta ut årsavgift i sverige med deras 0 service som de ger till kunden och stängda bankkontor.
Senast redigerad av Blatteman 2023-09-15 kl. 16:49.
Citera
2023-09-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Finns det någon bank i sverige som erbjuder bankkonto, bankid och swish utan att ta ut avgifter?

Min nuvarande bank tar ut 300:-/år.

Kontot är mest vilande, det används inte eftersom jag använder internationella banker då jag inte bor i Sverige. Men det är fint att ha bank-id och swish när man är på besök.

Finns det någon väg runt det eller är det bara att fortsätta betala avgiften?

Segt när man har totalt 5 banker och alla skall ha betalt, blir några tusen varje år för ingenting. Vissa använder man ju nästan varje dag, så det är ok, men de andra kanske man kan byta ut.
Det låter som att du har råd att betala 300 kr / år för de bekvämligheterna som erbjuds till det priset.
Citera
2023-09-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
https://ekonomihandboken.se/pengar-o...ad-ar-en-bank/
Vad står det där?

Och har det något med det jag undrade om?
Citat:
de får skapa cirka 200000 kr i låtsaskrediter digitalt och låna ut till din granne och ta ränta på just 200000kr.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-15 kl. 16:51.
Citera
2023-09-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Det låter som att du har råd att betala 300 kr / år för de bekvämligheterna som erbjuds till det priset.

Han kanske har råd men varför betala för tjänster där banken redan tjänar extrema pengar på insatta pengar genom att skapa nya luftlån och kortköpsavgifter,swishavgifter och andra hittepåavgifter från bankens sida.

Banken ger dessutom 0 service tillbaks(i sverige) och har tagit bort kontanthantering och bankkontor överallt i sverige.

De vill inte ens släppa in folk på bankkontoret.

Banken borde betala kunden för att bli kund hos dom och deponera pengar hos dom som dom får leka med.
Citera
2023-09-15, 16:54
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Skandiabanken har inga kontor att besöka men erbjuder det mesta inkl BankID utan att betala något.
Mitt svar handlade om att man kan hantera sitt sparkonto via kontor och därför kan banker neka BankID till ett sådant simpelt konto ...Har redan tagit upp Skandia så du missförstod mig nog.
Citera
2023-09-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Har Skandiabanken av denna anledning.
Konto, internetbanken, Swish och Bank-ID är allt gratis.

Sen har jag ett VISA kort från Klarna som är kopplat till Skandia-kontot, även det är gratis. Betalar inte en krona för något bankrelaterat.

Allt är inte gratis i Skandiabanken.

Ett helt vanligt Visa-kort kostar 20 kr i månaden (förutom första året) och de tar ut en valutaväxlingsavgift på 1,65 %. Så betalar du 20 000 kr om året utomlands med kortet så kostar kortet dig 570 kr per år. Finns andra banker där bankkort är gratis eller mycket billigare än hos Skandiabanken.
Citera
2023-09-15, 18:22
Medlem
Glits avatar
Om du har 25,000 liggandes på lönekontot på ICA banken får du 500:- i ränta på ett år. Så du tjänar t.om på det.
Citera
2023-09-15, 18:34
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Nä bankkonto,swish och bankid är ingenting.

Bankerna tjänar stora pengar på kunderna redan som det är men är riktigt giriga och tar ut årsavgift för man lyckats lura folk att betala med kort och swish istället för kontanter.

HAr du 10tusen på ditt bankkonto så tjänar banken stora pengar på dig.

de får skapa cirka 200000 kr i låtsaskrediter digitalt och låna ut till din granne och ta ränta på just 200000kr.

har du 30 tusen på banken så kan de ta ränta på över en halv miljon från din granne som tar ett lån.

Lägg sen därtill att de stängt ner alla kontor och har noll service kvar i sverige.

Och tar kortköpsavgifter och swish köpsavgifter på vartenda köp och samtidigt sparar in all personal de skulle varit tvungna att ha vid normal servicegrad och kontanthantering.

Nu tjänar tillexempel swedbank runt 250miljoner kronor av våra pengar varenda dag året runt 24h på att sälja lufttjänster till oss.(Och det är bara 1 av bankerna)

Så jo det är svinigt att ta ut årsavgift.

Det är som om ica skulle börja tjäna dessa enorma pengar plötsligt som bankerna gör på att rulla tummarna och sen ta entreavgift och utpasseringsavgift utöver allt.
Fan! Du och jag är överens om något! Kors i tak och ta i trä. Skål på dig Blatteman!

För trådens räkning får jag väl nämna Scandiabanken kan man ha Bank-id och konto gratis.
Någon annan frågade om man kan ha flera bank-id. Jag har tre, ett på fil (datorn) ett mobilt (nya luren som inte är så ny) ett mobilt på gamla luren. Har det på Nordea men de tar årsavgift.
Citera
2023-09-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kan man ha Bank-ID på två mobiler från samma bank? En med mobilnummer, en via wi-fi.

BankID har inget med telefonnummret att göra. Tänker på på Swish?
Citera
2023-09-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Om du har 25,000 liggandes på lönekontot på ICA banken får du 500:- i ränta på ett år. Så du tjänar t.om på det.

Hur räknar du då? Skandiabanken ger enligt sin sajt 0,25 % i ränta på lönekonton. Senast jag räknade var 0,25 % av 25 000 kr lika med 62,525. Ska man dessutom betala 20 kr i månaden så blir det 240 kr på ett år. Du går alltså drygt 177 kronor back. Med 7,5 % inflation tappar dina 25 000 kr dessutom 1 875 kr i värde på ett år. Det blir totalt 2 052 kr i förlust.

Vad tjänar då Skandiabanken på att du placerar dina pengar på ett lönekonto hos dem? Jo, de kan placerar dina pengar hos Riksbanken till för närvarande 3,75 % årlig ränta. Det blir 937,50 kr till Skandiabanken. Plus 240 kr. Minus 65,525. Totalt 1 115 kr.

Så minus 2 052 kr för dig och plus 1 115 kr för Skandiabanken.

https://www.skandia.se/vardagstjanst...ort/lonekonto/
Citera
2023-09-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hmm... Är du säker på att man får tillgång till menyvalet för att beställa / förlänga bankid och att koppla nummer till Swish på internetbanken om man bara har sparkonto? När jag hade kvar ett konto utan andra tjänster så fick man bara en väldigt begränsad version för att se saldo eller göra överföringar som också minderåriga är begränsade till.

Jag har bara ett sparkonto hos Skandia så jag gick in och provade. Skapa ett BankID gick alldeles utmärkt och alla menyvalen för att lägga till Swish fanns där, så nog ser det ut att vara gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in