2023-09-15, 09:02
Medlem
SerbienConnys avatar
Jag är en 35-årig man från Särö. Ända sedan jag var liten har jag alltid varit nyfiken på snus och cigaretter. Hur kan något som ser så äckligt ut från utsidan locka så många människor? Vilken typ av känsla är det meningen att snus och cigaretter ska ge?

Jag har redan provat en XQS-snus, men blev väldigt illamående och kände ingen avslappnande känsla som alla beskriver. Är det möjligt att jag snusar fel eller måste man vänja sig vid effekterna? Cigaretter är en helt annan sak, då det kändes som att inhalera brandrök för skojs skull. Samma kompis som förklarade EPA-ljudet säger att nikotin får honom att jobba bättre och att han knappt kan leva utan det. För referens så har han regelbundet snusat sedan han var 17 år gammal. Lite mer tid att öva...

Vad säger proffsen?
Citera
2023-09-15, 09:11
Medlem
Jakepauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SerbienConny
Jag är en 35-årig man från Särö. Ända sedan jag var liten har jag alltid varit nyfiken på snus och cigaretter. Hur kan något som ser så äckligt ut från utsidan locka så många människor? Vilken typ av känsla är det meningen att snus och cigaretter ska ge?

Jag har redan provat en XQS-snus, men blev väldigt illamående och kände ingen avslappnande känsla som alla beskriver. Är det möjligt att jag snusar fel eller måste man vänja sig vid effekterna? Cigaretter är en helt annan sak, då det kändes som att inhalera brandrök för skojs skull. Samma kompis som förklarade EPA-ljudet säger att nikotin får honom att jobba bättre och att han knappt kan leva utan det. För referens så har han regelbundet snusat sedan han var 17 år gammal. Lite mer tid att öva...

Vad säger proffsen?

Illamåendet är definitvt då du är ovan, skulle säga att det är otroligt att du "snusar fel"(Om du inte kör danska modellen).

Det som lockar med snus/cigaretter från första början är definitivt nikotin-kicken du upplever.
Citera
2023-09-15, 09:15
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Vad säger proffsen?

Om du nu är 35 år så borde du ha mer förstånd än att försöka böja med att snusa eller röka då det inte finns något nyttigt med någon av sakerna. Du kommer dessutom kasta bort en massa pengar på skiten.

Mitt råd är att skippa det och lägga ner träningen på att börja gilla snusning eller rökning och istället fortsätta leva ett friskt liv.
Citera
2023-09-15, 09:27
Jag började använda snus och cigaretter när jag var 14-15 år och använde det i någon form utav rusningsyfte, en dosa med extrastrong snus var min första dosa och jag tog kanske 1-2 prillor om dagen framför datorn eller TVn. Jag gillade känslan man fick utav nikotin i början, lite skönt snurrig, händerna domna av. Jag inser att det kanske inte låter så skönt på sätter jag beskriver det men jag gillade känslan, haha... Eller att ta en cigg på morgonen när man inte fått i sig nikotin på många timmar, jäklar vilken nikotinkick man fick. Sen så vart man ju (tyvärr) beroende som dom flesta andra och har snusat i många år nu. Enda känslan man är ute efter nu är ju att undvika nikotinabstinensen tragiskt nog.

Med andra ord, det finns ingen anledning att börja snusa/röka. Bättre att dricka några öl då och då om man vill ha ett rus.
Senast redigerad av fittballenigruset 2023-09-15 kl. 09:30.
Citera
2023-09-15, 09:31
Bannlyst
Tobak är en ritual och kan vara guldkant på tillvaron, en morgonkopp kaffe med en rejäl kramsnus under läppen, det är för jävla fint och gör en redo för allt dagen kommer kasta en i ansiktet.

Tobak är dyrt och har du inte fastnat för det, då är det ingen idé att tvinga dig till och börja, en ganska dålig vana egentligen, speciellt om du ska sikta in dig på sådant där bögigt snus med vattenmelonsmak och liknande.

Håll dig borta!
Citera
2023-09-15, 09:32
Medlem
SydafrikaConnys avatar
Tja. Eftersom du vill träna kan jag rekommendera koffeinsnus. Det brukar bara vara "hardcore" discord mods som snusar sånt för att kunna vara vakna hela natten, därav att det vanligaste märket heter xgamer. Detta finns dock även att köpa på vissa gym. Snusar du detta så kan det kännas som att du snusar men du får effekten av att dricka en kopp starkt kaffe.
Citera
2023-09-15, 09:38
Medlem
Citat:
När man är under femton så förstår man inte dumheten med att använda tobak, och då kan det vara lockande. Någonstans över den åldern så inser man dels hälsoriskerna och även den ekonomiska bördan.

Att röka ett paket cigg om dagen i femtio år kostar dig i dagens penningvärde en bra bit mer än en miljon.
Citera
2023-09-15, 11:53
Klart som fan din kompis jobbar bättre. Det är svårt att jobba med abstinens.
Citera
2023-09-16, 12:01
Medlem
Citat:

Vad säger proffsen?

Klart du ska börja snusa . Skippa däremot ciggen för det är riktigt skit. Jag har snusat i drygt 30 år och just nu håller jag på att lära mina syskonbarn som är 9 år att börja snusa. Det ska börjas i tid tycker jag.
Citera
2023-09-22, 16:32
Medlem
SnickleRick1959s avatar
Jag är en 11 årig kvinna från Malmö. Jag började snusa löst när jag var 22, nu är det snart dags för pension.
Citera
2023-09-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Klart du ska börja snusa . Skippa däremot ciggen för det är riktigt skit. Jag har snusat i drygt 30 år och just nu håller jag på att lära mina syskonbarn som är 9 år att börja snusa. Det ska börjas i tid tycker jag.

Bättre att de börjar röka cigaretter tidigt. Stil och smak. Själv vajpar jag och de kan börja med det med. Jag insisterar på att lära ungen röka cigarr, som en gentleman, och inget Bonnigt snus.
Citera
2023-10-24, 20:35
Medlem
Du kan inte föreställa dig hur starkt beroende framkallande nikotin det är väldigt stor risk att hamna i depression om man slutar. Jag röker mest för att bota min psykiska ohälsa och för att klara av fokusera mina tankar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in