• 1
  • 2
2023-09-14, 17:56
Medlem
TheSamePersons avatar
Båda trådarna ligger i olyckor och katastrofer. I juni när 5 personer var med om en ubåtsolycka eller något liknande ser jag här att tråden fick tusentals svar. Tråden om katastrofen I Libyen där minst 5000 dött, 7000 skadades och 10000 saknas har fått 14 svar varav ca 50% av svaren är från TS.

Vad säger detta om västerlänningar eller finns det andra perspektiv att se det ifrån?

Man kan säga t.ex att detta är Flashback och att människor inte är humanister här precis men jag vill fan tro utan att veta att det ser exakt likadant på Twitter och Facebook där 50 åriga påstådda humanister till MP-kvinnor håller hus.

Är västvärldens humanism en dödsfödd lögn egentligen?
Citera
2023-09-14, 18:03
Det här är ju ett diskussionsforum. Och det finns mer att diskutera och spekulera och konspirera kring när det gäller en spektakulär ubåtsolycka än en naturkatastrof.
Citera
2023-09-14, 18:05
Bannlyst
Är inte Libyen ett shithole country? Alltså varför skulle vi bry oss?
Citera
2023-09-14, 18:13
Medlem
Finns det nog med intressant information om naturkatastrofen i Libyen för att hålla en diskussion vid liv?

Ur mitt perspektiv skulle en naturkatastrof kräva något speciellt för att det skall bli en stor diskussion om den. Det kan vara extrema mängder döda/sårade för den typen av katastrof, eller att det drabbar en liten krets av människor extra hårt (tänk alla deltagare i en sporttävling dör), eller att regeringen i landet visar sig vara ovanligt inkompetent i hanterandet av katastrofen. Eller att det är ovanligt många svenskar som drabbas.
Citera
2023-09-14, 18:18
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag tror det ligger lite i att ubåtsolyckan finns det mycket att fundera kring och diskutera kring, konspirationer och så som många är intresserade av. Det var trots allt en ganska extrem händelse som vi inte sett förr, som kunde förhindrats osv. En naturkatastrof är givetvis tragisk, men det finns ju inte jättemycket att säga om den. Det är inte första eller sista gången och det händer men det finns liksom inte jättemycket att säga om det.
Citera
2023-09-14, 18:20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson

När jag gick på gymnasiet lärdes det ut att en nyhet som är nära och som vi har något gemensamt med, läses oftare än en nyhet som sker långt ifrån oss, och som vi inte har något gemensamt med.

Det är inte raketvetenskap att väldigt mycket som sker i världen, inte är intressant i vår lilla del av världen. Du bör själv kunna räkna ut varför ubåts-olyckan fick så mycket uppmärksamhet.
Citera
2023-09-14, 18:23
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:

På vilket sätt relaterar det till hur mycket uppmärksamhet olika nyheter får på ett forum? De som behöver klappa sig själva på axeln med att de är humanister medan de exempelvis byter profilbild på facebook till det som korresponderar till det senaste ropet i media för sin omgivnings beskådan har väl tveksamma motiv i vilket fall?
Citera
2023-09-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Är inte Libyen ett shithole country? Alltså varför skulle vi bry oss?

Ingen i dagens sverige bryr sej om nått när det verkligen gäller , varken i utlandet eller en händelse nära dej

när gjorde du själv nått aktivt efter att du läst , diskuterat en händelse tex
Citera
2023-09-14, 18:34
Medlem
tzjs avatar
För min egen del så förväntar jag mig inget annat än katastrofer i den delen av världen. Byggnader av papper och lera och annan skit.
Citera
2023-09-14, 18:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Båda trådarna ligger i olyckor och katastrofer. I juni när 5 personer var med om en ubåtsolycka eller något liknande ser jag här att tråden fick tusentals svar. Tråden om katastrofen I Libyen där minst 5000 dött, 7000 skadades och 10000 saknas har fått 14 svar varav ca 50% av svaren är från TS.

Vad säger detta om västerlänningar eller finns det andra perspektiv att se det ifrån?

Man kan säga t.ex att detta är Flashback och att människor inte är humanister här precis men jag vill fan tro utan att veta att det ser exakt likadant på Twitter och Facebook där 50 åriga påstådda humanister till MP-kvinnor håller hus.

Det var det inte. Men åsikterna ändas. Nu är ni här och förstör också. Det ökar förstås inte viljan att hjälpa där. Vi har hjälpt människor där i minst sjuttio år och det har inte blivit bättre. Men jag utgår från att alla muslimer och andra från MENA, gör allt det kan för de i Libyen. Gör de det, eller sitter man och väntar på att väst ska göra något.

Är det så är de förstås inte bättre människor och kan förstås inte kräva att vi ska göra något. Du är väl väst själv?
Citera
2023-09-14, 18:59
Medlem
Citat:

Folk är väl bara trötta på att det tjatats om ”flyktingar”, ”migranter”, muslimer och islam varje JÄVLA dag sedan år 2000. 23 års tjatande får nog de flesta att tröttna.

De får miljarders bistånd men ändå blir aldrig något bättre där.
Citera
2023-09-14, 19:52
Medlem
Citat:
Tråden om katastrofen I Libyen där minst 5000 dött, 7000 skadades och 10000 saknas har fått 14 svar

Ja om det hade hänt i USA typ i New York så hade det nog blivit minst 20 svar.

(i sekunden dygnet runt alltså)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in