• 2
  • 3
2023-09-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornedalskSyster
Tyvärr så sker detta på den vanliga endoskopimottagningen, det är inte nere på operationsavdelningen. Det var den informationen läkaren gav mig i alla fall. Anestesipersonal kommer till mottagningen under undersökningen för att kunna ge mig Propofol och stannar där under hela proceduren (fyller på v.b.).

Känns inte helt betryggande att detta görs på vanliga mottagningen när du skriver att detta är på operation...
Men snälla rara, jag går till ett bra sjukhus och det brukar göras på endoskopimottagningen även där. Det är inga konstigheter. Du överlever. Är du en liten mus, sup dig full om du är så rädd. Det är värre för oss som får kräkkänningar av att försöka få i sig laxeringsvätskan, där hjälper inte ens att supa.
Senast redigerad av Liljor 2023-09-16 kl. 15:05.
Citera
2023-09-16, 16:35
Medlem
TorePunks avatar
Citat:

Känns inte helt betryggande att detta görs på vanliga mottagningen när du skriver att detta är på operation...

Det beror nog på vilken vårdinrättning detta sker.

Hetsa inte upp dig i onödan..

Det kommer att gå fint!
Citera
2023-09-16, 21:00
Medlem
TornedalskSysters avatar
Tack snälla. Försöker tänka positivt. När jag fått datum för undersökningen så ska jag meddela mottagningen om min oro..
Citera
2025-03-17, 14:34
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Tack snälla. Försöker tänka positivt. När jag fått datum för undersökningen så ska jag meddela mottagningen om min oro..

Hur gick det med dig?
Kan du berätta lite om laxering drickan? Blir det liksom en stor tömning eller blir det att man måste springa på toa titt som tätt och hur lång tid efter?

Jag ska snart göra en och behöver åka tåg och buss till mottagningen. Vill helst vara helt tömd innan jag sätter mig på kollektivtrafik. Har ingen som kan köra heller. Typ 90 minuter restid. Ska också få propofol
Citera
2025-05-21, 11:27
Medlem
Kent-Hassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Hur gick det med dig?
Kan du berätta lite om laxering drickan? Blir det liksom en stor tömning eller blir det att man måste springa på toa titt som tätt och hur lång tid efter?

Jag ska snart göra en och behöver åka tåg och buss till mottagningen. Vill helst vara helt tömd innan jag sätter mig på kollektivtrafik. Har ingen som kan köra heller. Typ 90 minuter restid. Ska också få propofol

Hur gick undersökningen och vilket laxeringsmedel fick du?

Ska själv utstå gastroskopi + koloskopi under morgondagen. Har ätit Moxalole i en vecka, ikväll ska första dosen Plenvu tas för att följas av en dos till imorgon.
Jag har vart i kontakt med koloskopienheten och fått bekräftat att det kommer ges ett narkosmedel, vilket jag antar är propofol, i mindre doser - dvs inte tillräckligt för att sova. Om det finns intresse kan jag uppdatera imorgon.
Citera
2025-05-22, 12:36
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Hassan
Hur gick undersökningen och vilket laxeringsmedel fick du?

Ska själv utstå gastroskopi + koloskopi under morgondagen. Har ätit Moxalole i en vecka, ikväll ska första dosen Plenvu tas för att följas av en dos till imorgon.
Jag har vart i kontakt med koloskopienheten och fått bekräftat att det kommer ges ett narkosmedel, vilket jag antar är propofol, i mindre doser - dvs inte tillräckligt för att sova. Om det finns intresse kan jag uppdatera imorgon.

Jag ska göra en ct istället så slipper åka tåg och sånt
Citera
2025-05-22, 13:36
Medlem
Citat:
En till fundering.

Nu hoppas jag ju att propofol kommer göra mig rejält borta, men tror ni man kan få ha hörlurar på vid undersökningen? Tänker mig att avslappnande musik kan vara ett bra avledande moment.

Hur är det med medföljande anhörig? Igår åkte jag själv till undersökningen (lokalbuss). Även om jag är vuxen och normalfungerande, kan jag få ha med mig en anhörig i undersökningsrummet (förutsatt att personen själv inte tycker det är obehagligt att närvara)?
Jag har fått Propofol innan operation, dock ej tarmar.

Man bryr sig inte om något, hade kunnat kapat benen på mig utan att jag hade protesterat.

Du kommer inte bry dig om hörlurar eller anhörig när du är påverkad av Propofol.

Man blir snabbt enormt svintrött,obekymrad och på bra humör, typ som att vara riktigt kraftigt alkoholpåverkad, en riktigt go fylla helt enkelt.

Har för mig att det är ganska kort verkan, kanske beror på hur mycket man får i och för sig, annars ger dom dej mera under hela undersökningen.

Propofol var den drog som Michel Jackson tryckte i sig, han hade inte kvar sin förmåga att kunna somna.

EDIT:
Ser nu att jag kommenterat ett två år gammalt inlägg.
Ja,ja, låter mitt inlägg vara kvar ändå ifall någon annan har användning av min information.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-05-22 kl. 13:59.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in