2023-09-15, 08:25
Medlem
TornedalskSysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Du vet säkert bättre, jag antog att eftersom aktuell patient varit strulig pga. smärtor och oro skulle man försäkra sig om en snabb och enkel procedur och sedera djupare än så.

Ja, jag ska be om att bli ordentligt neddrogad. Vill inte känna eller minnas något. 🙁
Citera
2023-09-15, 08:38
Medlem
TornedalskSysters avatar
Kom att tänka på att efter den första koloskopin så hade jag inte genomgått någon bukkirurgi. Som sagt gjorde det ont men absolut inte såhär. Medan nu, så var tarmen i sämre skick och jag har även genomgått en stor bukoperation (inte tarm) en gång. Kanske finns det lite sammanväxningar som gör tarmen mer svårpasserad nu jämfört med tidigare?
Citera
2023-09-15, 08:45
Medlem
TorePunks avatar
Har de inte kapat tarmen och skarvat tror jag inte att den är sammanväxt. Om du däremot har ständiga inflammationer så kan tarmen skrumpna ihop till slut. En lösning på detta är att de under koloskopin blåser upp en liten ballong och töjer ut tarmen. Precis vad jag råkat ut för, vanlig koloskopi omöjlig på grund av smärta. Lättnarkos, inga problem då. De passar på att töja ut tarmen på trånga ställen när de ändå är där och gräver. Done!

Håller med någon tidigare i tråden, det värsta är fan skiten man får häva sig kvällen innan. Usch.

Du kan iaf vara helt lugn när det gäller smärta under undersökningen. Du kommer att slumra gott!
Citera
2023-09-15, 09:08
Medlem
TornedalskSysters avatar
Med sammanväxningar menar jag att tarmens utsida vuxit fast mot annat inne i buken. Har genomgått gyn-kirurgi och då har de bökat runt i hela nedre delen av buken.
Tänker att det bildats ärrvävnad mellan olika strukturer inne i buken. Och sitter tarmen fast mot exempelvis livmoder eller urinblåsa så kanske tarmen är mer svårpasserad (eller smärtsam) pga detta?
Citera
2023-09-15, 09:18
Medlem
TorePunks avatar
Tror inte att tarmen kan växa ihop på så sätt. Det enda som kan hindra flödet, så att säga, är om det har skurits och skarvats i själva tarmen. Då blir det ärrbildningar vilket kan göra det trångt samt att man också kan få smärtor mer eller mindre konstant.

Det kan också bli så trångt att man får tarmvred då och då, vilket garanterat innebär sjukhusvistelse tills det släppt. Det gör väldigt ont kan jag säga..

Jag tycker att du ska prata med läkare/läkarna om detta. Samt uttrycka din oro, de tar det på allvar. Vi har väldigt bra läkare generellt här i Sverige, som är vana vid att rota inuti folk.
Citera
2023-09-15, 09:43
Medlem
TornedalskSysters avatar
Tack för din feedback!
Har inte fått något datum än för när koloskopin ska utföras, men ska absolut ta kontakt med mottagningen och ta upp detta när jag blivit kallad.
Citera
2023-09-15, 20:42
Medlem
TornedalskSysters avatar
En till fundering.

Nu hoppas jag ju att propofol kommer göra mig rejält borta, men tror ni man kan få ha hörlurar på vid undersökningen? Tänker mig att avslappnande musik kan vara ett bra avledande moment.

Hur är det med medföljande anhörig? Igår åkte jag själv till undersökningen (lokalbuss). Även om jag är vuxen och normalfungerande, kan jag få ha med mig en anhörig i undersökningsrummet (förutsatt att personen själv inte tycker det är obehagligt att närvara)?
Citera
2023-09-16, 06:02
Medlem
SkivadFalukorvs avatar
Propofol är narkos.

Ofta kan de ge lite midazolam/stesolid eller rapifen.

Det är bara att bita ihop, den bästa smärtlindringen är att slappna av. Spänner man sig är det kört.
Citera
2023-09-16, 06:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornedalskSyster
Kom att tänka på att efter den första koloskopin så hade jag inte genomgått någon bukkirurgi. Som sagt gjorde det ont men absolut inte såhär. Medan nu, så var tarmen i sämre skick och jag har även genomgått en stor bukoperation (inte tarm) en gång. Kanske finns det lite sammanväxningar som gör tarmen mer svårpasserad nu jämfört med tidigare?

Min far är 80 och genomgick koloskopi utan medicin alls. Han har sammanvuxen tarm sedan två olika tarmop. I tjocktarmen. Det gick bra iallafall.
Citera
2023-09-16, 07:56
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
En till fundering.

Nu hoppas jag ju att propofol kommer göra mig rejält borta, men tror ni man kan få ha hörlurar på vid undersökningen? Tänker mig att avslappnande musik kan vara ett bra avledande moment.

Hur är det med medföljande anhörig? Igår åkte jag själv till undersökningen (lokalbuss). Även om jag är vuxen och normalfungerande, kan jag få ha med mig en anhörig i undersökningsrummet (förutsatt att personen själv inte tycker det är obehagligt att närvara)?

Du kommer inte att behöva avslappnande musik under själva undersökningen, som sagt, du slumrar sött och hör ingenting. Kanske innan om det känns bättre för dig.
Detta sker ju inne i en operationssal, så tvivlar på att du kan ta med någon anhörig in dit, samma här, innan undersökningen om det känns bättre för dig.

Lugn och fin, det går bra..!
Citera
2023-09-16, 11:14
Medlem
TornedalskSysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkivadFalukorv
Propofol är narkos.

Ofta kan de ge lite midazolam/stesolid eller rapifen.

Det är bara att bita ihop, den bästa smärtlindringen är att slappna av. Spänner man sig är det kört.

Fick midazolam och rapifen (alfentanil). Var som att de skulle ha gett mig vatten. Ingen effekt. Jag har ingen tolerans (fått benso och smärtlindring enstaka gånger tidigare i samband med andra ingrepp men det är många år sedan). Kanske hade jag redan för hög ångest- och smärtnivå att det var svårt att bryta den?

Citat:
Ursprungligen postat av TorePunk
Du kommer inte att behöva avslappnande musik under själva undersökningen, som sagt, du slumrar sött och hör ingenting. Kanske innan om det känns bättre för dig.
Detta sker ju inne i en operationssal, så tvivlar på att du kan ta med någon anhörig in dit, samma här, innan undersökningen om det känns bättre för dig.

Lugn och fin, det går bra..!

Tyvärr så sker detta på den vanliga endoskopimottagningen, det är inte nere på operationsavdelningen. Det var den informationen läkaren gav mig i alla fall. Anestesipersonal kommer till mottagningen under undersökningen för att kunna ge mig Propofol och stannar där under hela proceduren (fyller på v.b.).

Känns inte helt betryggande att detta görs på vanliga mottagningen när du skriver att detta är på operation...
Citera
2023-09-16, 14:39
Medlem
SkivadFalukorvs avatar
Citat:
Fick midazolam och rapifen (alfentanil). Var som att de skulle ha gett mig vatten. Ingen effekt. Jag har ingen tolerans (fått benso och smärtlindring enstaka gånger tidigare i samband med andra ingrepp men det är många år sedan). Kanske hade jag redan för hög ångest- och smärtnivå att det var svårt att bryta den?

Tyvärr så sker detta på den vanliga endoskopimottagningen, det är inte nere på operationsavdelningen. Det var den informationen läkaren gav mig i alla fall. Anestesipersonal kommer till mottagningen under undersökningen för att kunna ge mig Propofol och stannar där under hela proceduren (fyller på v.b.).

Känns inte helt betryggande att detta görs på vanliga mottagningen när du skriver att detta är på operation...

Okej, rapifen är rätt starka grejer. Man använder det ofta i procedur syfte, men de kanske inte vågade ge så mycket. Vissa tappar luftvägarna lätt på rapifen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in