• 1
  • 2
2023-09-13, 23:30
Ja, jag är helt enkelt ute efter tips på smörgåspålägg som inte blir dåligt speciellt fort. Har ni några tips?

Vad jag menar med lång hållbarhet är några veckor. Förslag på ännu längre är också ok. Påläggen ska inte behöva någon förberedelse, så ägg går bort. Smör och ost funkar. Jag tänker även lång hållbarhet från det att jag har öppnat förpackningen. Leverpastej går bort av den anledningen.

Jag äter mackor i perioder. Därav problemet.
Citera
2023-09-13, 23:33
Medlem
pn222jws avatar
Tubkaviar - jordgubbssylt.
Citera
2023-09-13, 23:35
Medlem
Stenballes avatar
Pratar vi lång hållbarhet så är ju rökt korv ett självklart val..
Citera
2023-09-13, 23:37
Medlem
lyckebobys avatar
Rökt hel medvurstkorv, välrökt och mager salami, helst nötsalami med lågt fettinnehåll....förvarat i luftig papperspåse

Hårdrökt skinka på bit förvarad i luftig papperspåse, makrill i tomatsås, mjukost på tub, finns många varianter numera att köpa.

Bon Apetit!
Citera
2023-09-13, 23:38
Jordnötssmör har jag funderat lite på. Har inte köpt det på jävligt länge, men det uppfyller ju det jag vill åt. Sen fungerar ju inlagd gurka bra.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Tubkaviar - jordgubbssylt.
Nu måste jag fråga en sak här. Tänker du i kombination? För det låter lite sådär.

Annars är kaviar suveränt till ost. Tubost är också jävligt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Pratar vi lång hållbarhet så är ju rökt korv ett självklart val..
Bra tips.
Citera
2023-09-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja, jag är helt enkelt ute efter tips på smörgåspålägg som inte blir dåligt speciellt fort. Har ni några tips?
Inlagd sill. Sedan klarar sig riktigt rökt kött, exempelvis kassler ett par veckor.
Citera
2023-09-14, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Vad jag menar med lång hållbarhet är några veckor. Förslag på ännu längre är också ok. Påläggen ska inte behöva någon förberedelse, så ägg går bort. Smör och ost funkar. Jag tänker även lång hållbarhet från det att jag har öppnat förpackningen. Leverpastej går bort av den anledningen.

Jag äter mackor i perioder. Därav problemet.

Nu vet jag inte om det passar dig med smaken, men som någon tidigare tipsat om är stekt strömming som är inlagd med 1-2-3 lag och den bör hålla typ en månad i kylen.

Är min personliga favorit och fantastiskt billigt att göra.

Annars är det väl kanske Bresaola eller något liknande, men priset är nog inte helt rätt.
Men en kombination av just Bresaola, balsamicovinäger och syrlig tomat skapar en sensation som är svår att förklara.

Det mesta som är lufttorkat håller hyfsat lång tid i kylen, speciellt nu på hösten och vinter.
Visst, pålägg på tub funkar väl, men det blir dels ganska dyrt och lite tråkigt i längden.
Citera
2023-09-14, 00:28
Avstängd
Sagodjurs avatar
Mackrill
Citera
2023-09-14, 00:28
Medlem
Messmör och kaviar. Men inte samtidigt.
Rökt skinka i frysen som bara är att ta fram vid behov.
Citera
2023-09-14, 00:30
Medlem
Mesost eller brunost håller mycket länge utan att bli dålig. Vanliga ostar blir ju hårda eller mögliga så fort paketet öppnars men du kan ha mesost länge utan att den förändras.
Citera
2023-09-14, 00:31
Medlem
pn222jws avatar
Tänker du i kombination?

Var för sig.
Citera
2023-09-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontan
Mesost eller brunost håller mycket länge utan att bli dålig. Vanliga ostar blir ju hårda eller mögliga så fort paketet öppnars men du kan ha mesost länge utan att den förändras.
Testa att göra ren din kyl ordentligt, och ha osten i plastpåse, då håller den i evigheter. Får du lite mögel på den så skär du bort det.

Vet dock inte hur det fungerar med barnost typ hushållsost. Köper aldrig sånt då vi inte har småbarn i hushållet.

Lufttorkat kött eller riktigt rökt, håller några veckor, minst.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-14 kl. 00:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in