2023-09-14, 00:38
Medlem
StudiumValors avatar
bra tips ovan
salami kör jag. Gärna hel och skivar själv. Håller väl flera år.
----------------------------------------
Jordnötssmör, hallonsylt och baguette är gott.
Småfranska på invandrarbutiken kostar 10 kr för sex stycken.
-------------
Elvis Presleys' mellis var två baguette med 1 brk hallonsylt, 1 brk jordnötssmör och 2 pkt bacon.
Tror han struntade i smöret.
Bacon håller ju länge också.
Citera
2023-09-14, 00:38
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Marmelad håller i en evighet men näringsvärdet kanske inte är det bästa i längden.
Citera
2023-09-14, 01:04
Medlem
Vem0ths avatar
En rökt skinka håller upp till ett år och vidare om man ska vara riktigt dumsnål.

Vill man t ex bara äta ett paket skinka under ett års tid så kan man sortera ut portioner i fryspåsar sedan frysa in och den kommer smaka nästan exakt likadan upptinad som färsk.

Ost håller länge på annat sätt, det är ytan som tar stryk och du kan därmed få en ost väl passerad sin bäst före att hålla länge till. Bara skala bort ytan och har en fin ost som även lagrats lite mer.
Citera
2023-09-14, 01:54
Bannlyst
Tonfisk har väl lång hållbarhet, skulle nog köpa in en massa sånt även om det inte är för pålägg utan för det som kan komma *kriget*
Citera
2023-09-14, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMM-fernando
Tonfisk har väl lång hållbarhet, skulle nog köpa in en massa sånt även om det inte är för pålägg utan för det som kan komma *kriget*
Alla helkonserver har flera års hållbarhet, men du missade det viktiga,
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag tänker även lång hållbarhet från det att jag har öppnat förpackningen.
Funderar ibland på, hur kunde hemkunskapen i grundskolan misslyckats så totalt?

Unga i dag verkar ha totalt noll koll på livsmedel, hållbarhet och tillagning.

För övrigt är tonfisk i burk blandat med majonnäs ett alldeles utmärkt pålägg. Men vare sig tonfisk eller blandat håller sig öppnat i flera veckor.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-14 kl. 02:09.
Citera
2023-09-14, 02:09
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Alla helkonserver har flera års hållbarhet, men du missade det viktiga, Funderar ibland på, hur kunde hemkunskapen i grundskolan misslyckas så totalt.

För övrigt är tonfisk i burk blandat med majonnäs ett alldeles utmärkt pålägg. Men vare sig tonfisk eller blandat håller sig öppnat i flera veckor.

Är du säker?
Om du stuvar ner tonfisken eller tonfiskröran i en plastpåse så att det inte är någon kontakt med luft...
Är du då fortfarande säker på din sak?
Citera
2023-09-14, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Är du säker?
Om du stuvar ner tonfisken eller tonfiskröran i en plastpåse så att det inte är någon kontakt med luft...
Är du då fortfarande säker på din sak?
Jepp, den kommer inte hålla i flera veckor efter att den kommit i kontakt med luft.

Man kan räkna med att mat håller sig en vecka i kyl. Kortare tid för vissa livsmedel som ris. Naturligtvis betydligt längre tid för saker som riktigt rökt kött och vissa andra livsmedel.

En öppnad burk tonfisk dumpar jag nog innan veckan gått ut.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-14 kl. 02:15.
Citera
2023-09-14, 02:15
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Jepp, den kommer inte hålla i flera veckor efter att den kommit i kontakt med luft.

Som sagt.. nedstuvad i en plastpåse och man trycker ur luften..

Men tro du på det du vet.. Jag är en sån där "lukta och smaka" person så jag vet att du har fel...

Men fortsätt du med din villfarelse.
Citera
2023-09-14, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Som sagt.. nedstuvad i en plastpåse och man trycker ur luften..

Men tro du på det du vet.. Jag är en sån där "lukta och smaka" person så jag vet att du har fel...

Men fortsätt du med din villfarelse.
Du får göra som du vill, spara din tonfisk i flera veckor om du vill.
Citera
2023-09-14, 02:19
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Du får göra som du vill, spara din tonfisk i flera veckor om du vill.

Det händer men först så gör jag någon röra av den.. det där med majonnäs... dra in lite citronsaft också.. det konserverar... man måste vara lite smart... sen en burk tonfisk som den är går inte att spara i veckor om man inte äter mer än ett kryddmått eller tesked per dag.
Citera
2023-09-14, 02:36
Medlem
Onanikrems avatar
Rökt skinka, rökt lite "hårdare" salami och ost på tub.. Brukar ha med ost på tub när jag fjäll-vandrar, behöver inget kylskåp. Ren ost då, inget räkost, skinkost tjafs.

Som du var inne på jordnötssmör i kombo med blåbärssylt. Inte för alla, men jag gillar det i bland.
Citera
2023-09-14, 03:19
Citat:
Alla helkonserver har flera års hållbarhet, men du missade det viktiga, Funderar ibland på, hur kunde hemkunskapen i grundskolan misslyckats så totalt?

Unga i dag verkar ha totalt noll koll på livsmedel, hållbarhet och tillagning.

Iof skulle tonfisk fungera bra. En burk räcker ju till typ två-tre mackor max.

För övrigt kan jag laga mat utan problem. Det här är för tillfällen när jag inte har någon ork. Kan tillägga att det inte gör något om jag måste göra lite tillredning i förväg. Jag vill bara slippa det precis när jag ska göra en snabb nattmacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in