2006-08-19, 02:18
Medlem
Lumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Många feminister anser nämligen inte att samma spelregler ska gälla för båda könen. Då blir det lite tokigt när man påstår sig förespråka jämställdhet.

Huvudet på spiken, det verkar som om en del av feministerna inte vill ha jämlikhet, utan ett byte av position i sin meta-teoretiska könsmaktsordning.

Jag har No Ma'am T-shirts till salu, se min signatur... (nja, inte på riktigt, men jag skulle vilja ha det)
Citera
2006-08-19, 02:37
Bannlyst
RedX

Vad jag skrev är att den som är fysiskt överlägsen också har ett större ansvar
vad gäller undvika våldsanvändning. Resten följer av din bristande tolkningsförmåga. Att kvinnor slår sina män i vissa relationer är ett kännt faktum. Även här handlar det om grovt våld i syfte att kränka,kontrollera och utöva makt mot sin partner. Detta är dock inget samhällsproblem på samma sätt som motsvarande mansvåld. Man måste fokusera på den dominerande företeelsen för att hamna rätt i sin problemformulering.

Alla som känner sig träffade av feminismens problemformuleringar kan dra upp små skitsaker som ska skymma utsikten och förringa det som är sant och riktigt. Tex att relationsvåld med män som utövare är ett samhällsproblem och inte "lägenhetsbråk" eller nåt annat individskitproblem som inte berör dig eller mig.
Citera
2006-08-19, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lumor
Jag ger mig inte in i debbat om kvinnovåld per se. Men snälla nån då... Är det sanning bara för att Astrid har sagt det?

Det handlar inte bara om den fysiska skada som erhålls. Fysiska skador syns, och därför anses de vara mer riktiga än psykisk smärta.

Om en kvinna slår en man, så anses det som lustifikt och blir en kul historia i bastun för kompisarna. Att sedan mannen lider än mer än om han hade fått näsbenet knäckt är tydligen helt oväsentligt.

Ta det en nivå till; var otrogen, håna din partner för det, utnyttja hans/henns kärlek till gemensamma barn, men lyft inte en hand. Är det mer ok, än en lavett eller annan fysisk yttring.

Jag menar att inget av ovanstående är ok, men jag personligen tar hellre 5 brutna revben än en psykisk misshandel.

Styrkan har inget med psyket att göra, du kan bryta ner en muskelman lika lätt som en 45 kilos fotomodell med psykiska metoder. Varför ska muskelmannen straffas hårdare, eller förväntas vara snällare, när de båda är kapabla till samma sorts smärta (även om den ena syns på fotografi och den andra inte...)

Det där tycker jag känns oerhört lätt svara på! En partner som börjar göra dig illa psykiskt och som du mår dåligt av ska du naturligtvis ta avstånd från. Sen har du självklart fel när du jämför psykisk maktutövning i relationer med det brutala relationsvåldet. Du är ytterligare ett ex på att feminismen behövs i Sverige.
Citera
2006-08-19, 11:21
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Att kvinnor slår sina män i vissa relationer är ett kännt faktum. Även här handlar det om grovt våld i syfte att kränka,kontrollera och utöva makt mot sin partner. Detta är dock inget samhällsproblem på samma sätt som motsvarande mansvåld.

Är det inte mest logiskt att se "relationsvåld" - oavsett vilket kön våldsverkaren har - som ett samhällsproblem? Det är trots allt mycket vanligare än "mäns våld mot kvinnor".

Citat:
Man måste fokusera på den dominerande företeelsen för att hamna rätt i sin problemformulering.

"Hamna rätt i sin problemformulering"? Lägg ner din genuslitteratur för ett par sekunder och försök använda ditt sunda förnuft i stället. Om du bortser från feministiska floskler så finns det väldigt få belägg för att skilja på två identiska misshandelsfall bara för att förövaren i fall A råkar vara kvinna och förövaren i fall B råkar vara man.
Citera
2006-08-19, 11:49
Bannlyst
RedX

Det är ingen feministfloskel att män i sina relationer utövar kvantitativt oerhört mycket mer grovt misshandelsvåld än kvinnor. Det är ett sånt fakta jag och andra feminister önskar oss att du och andra skeptiker kunde ta till sig. Det är på individnivå precis lika tragiskt när mannen blir offer men det får självklart inte skymma vad det stora samhällsproblemet är.

Jag vet inte om det finns några mansjourer i Sverige dit misshandlade män kan vända sig och gråta ut i sin förtvivlan. Tycker du vi ska starta ROMS och börja lobba för att det i jämlikhetens namn ska vara 50/50 i jourverksamheten.
Citera
2006-08-19, 12:09
Medlem
RedXs avatar
Citat:
RedX

Det är ingen feministfloskel att män i sina relationer utövar kvantitativt oerhört mycket mer grovt misshandelsvåld än kvinnor. Det är ett sånt fakta jag och andra feminister önskar oss att du och andra skeptiker kunde ta till sig. Det är på individnivå precis lika tragiskt när mannen blir offer men det får självklart inte skymma vad det stora samhällsproblemet är.

Jag vet inte om det finns några mansjourer i Sverige dit misshandlade män kan vända sig och gråta ut i sin förtvivlan. Tycker du vi ska starta ROMS och börja lobba för att det i jämlikhetens namn ska vara 50/50 i jourverksamheten.

Återigen; jag försöker inte förminska de fall där män slår sina kvinnor. Jag ifrågasätter varför det är nödvändigt att ö.h.t dela upp det hela i "mäns våld mot kvinnor" och "kvinnors våld mot män" när företeelserna yttrar sig på samma sätt. Att fler kvinnor än män far fysiskt illa av relationsbaserat våld är ingen hemlighet och ingenting jag försöker förneka. Men det innebär inte att den man som blir misshandlad av sin flickvän inte förtjänar samma möjlighet till hjälp som en kvinna som blir misshandlad av sin man. Tyvärr är det precis det som är konsekvensen av din änskan att i första hand hjälpa kvinnor (eftersom de är vanligare offer) och i andra hand hjälpa män (eftersom det är mer ovanligt att de blir offer).

Det är ungefär som att säga att mer resurser måste gå till att hjälpa manliga trafikskadade än till kvinnliga, eftersom det är vanligare att män skadas i trafiken. Jag hoppas att du själv hör hur dumt det låter.
Citera
2006-08-19, 12:52
Bannlyst
Citat:
Återigen; jag försöker inte förminska de fall där män slår sina kvinnor. Jag ifrågasätter varför det är nödvändigt att ö.h.t dela upp det hela i "mäns våld mot kvinnor" och "kvinnors våld mot män" när företeelserna yttrar sig på samma sätt. Att fler kvinnor än män far fysiskt illa av relationsbaserat våld är ingen hemlighet och ingenting jag försöker förneka. Men det innebär inte att den man som blir misshandlad av sin flickvän inte förtjänar samma möjlighet till hjälp som en kvinna som blir misshandlad av sin man. Tyvärr är det precis det som är konsekvensen av din änskan att i första hand hjälpa kvinnor (eftersom de är vanligare offer) och i andra hand hjälpa män (eftersom det är mer ovanligt att de blir offer).

Det är ungefär som att säga att mer resurser måste gå till att hjälpa manliga trafikskadade än till kvinnliga, eftersom det är vanligare att män skadas i trafiken. Jag hoppas att du själv hör hur dumt det låter.

Visst skulle jag kunna hålla med dig fullt ut i det du skriver. Det förutsätter dock att jag som du tycker att relationsvåld, så som det ser ut idag, är nåt naturligt vi bara har att acceptera och endast agera reaktivt mot. Jag tror att allt kan ändras. Vårt sätt att tänka. Vårt sätt att vara. Vårt sätt att känna. Vårt sätt förhålla sig till relationsvåld. För att klara denna mentala metamorfos måste fokus ligga på mansvåldet anser jag. Den man som väljer att systematiskt misshandla sin partner ska inte bara förstå, vilket gäller idag,
utan också känna i hela sin kropp och själ att det han gör är paria och kommer stigmatisera honom som en idiot resten av sitt liv. Obs. att jag inte talar om normalmannen här utan om den som väljer misshandla. Jag tror vi har lång väg att vandra på den mentala biten. Hur lätt har du själv att ursäkta en misshandel?

Förhoppningsvis är ROKS och kvinnojourerna historia om ett antal år då vi alla
blivit feministiskt "hjärntvättade".
Citera
2006-08-19, 14:17
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Visst skulle jag kunna hålla med dig fullt ut i det du skriver. Det förutsätter dock att jag som du tycker att relationsvåld, så som det ser ut idag, är nåt naturligt vi bara har att acceptera och endast agera reaktivt mot. Jag tror att allt kan ändras. Vårt sätt att tänka. Vårt sätt att vara. Vårt sätt att känna. Vårt sätt förhålla sig till relationsvåld. För att klara denna mentala metamorfos måste fokus ligga på mansvåldet anser jag. Den man som väljer att systematiskt misshandla sin partner ska inte bara förstå, vilket gäller idag,
utan också känna i hela sin kropp och själ att det han gör är paria och kommer stigmatisera honom som en idiot resten av sitt liv. Obs. att jag inte talar om normalmannen här utan om den som väljer misshandla. Jag tror vi har lång väg att vandra på den mentala biten. Hur lätt har du själv att ursäkta en misshandel?

Förhoppningsvis är ROKS och kvinnojourerna historia om ett antal år då vi alla
blivit feministiskt "hjärntvättade".

Hur kan du dra slutsatsen att jag tycker att relationsvåld är något "naturligt vi bara har att acceptera"? Varför anser du att fokus måste ligga på mansvåldet för att "klara denna mentala metamorfos"? Du har fortfarande inte kommit med något enda hållbart argument för att "mäns våld mot kvinnor" är viktigare än relationsvåld i stort (där även våld inom homosexuella relationer ingår). Du har givetvis rätt till din egen uppfattning, men om du vill använda samhällets gemensamma resurser till något som inkluderar vissa brottsoffer men exkluderar andra tycker jag att du borde ha något bättre att komma med än "jag anser" och diskussioner om hur vi ska "hamna rätt i vår problemformulering".

Världen är inte så svartvit som genusforskare vill få den till. Alla relationer är unika och det finns fler än en tänkbar anledning till att våld kan uppstå i en relation. Sedan måste jag säga att jag starkt ogillar din uppfattning om att den svagare parten är mindre skyldig än den starkare om han/hon slår sin partner. Våld inom relationer är aldrig ok, oavsett det fysiska styrkeförhållandet inom relationen. Det gäller oavsett om en man slår sin kvinna, en kvinna slår sin man, en kvinna slår sin kvinna eller om en man slår sin man.
Citera
2006-08-19, 15:49
Bannlyst
Citat:
Hur kan du dra slutsatsen att jag tycker att relationsvåld är något "naturligt vi bara har att acceptera"? Varför anser du att fokus måste ligga på mansvåldet för att "klara denna mentala metamorfos"? Du har fortfarande inte kommit med något enda hållbart argument för att "mäns våld mot kvinnor" är viktigare än relationsvåld i stort (där även våld inom homosexuella relationer ingår).

Enligt dig kan vi alltså begränsa och minimera relationsvåldet genom att via upplysning,information,normativ lagstiftning,hårdare strafflagstiftning osv. förändra vårt grundläggande tänk och förhållningssätt i dessa frågor?
Det är ju bra i så fall men av det du skrivit hittills, med kopplingen till trafikdöden som höjdare, misstror jag dig där. Vad är det vi ska informera och upplysa om i så fall? Att kvinnors och mäns misshandelsvåld är ett lika stort samhällsproblem? Att psykiska maktmedel är att jämställa med relationsvåld. Att kvinnor och män är lika aggresiva och att enda skillnaden är det fysiska som de stackars männen inte rår för och inte kan kontrollera? Det kanske borde vara mildare bedömning av män som misshandlar
pga deras naturliga läggning för gärningen? Vart fan tror du alla jävla machoföreställningar kommer ifrån? Är det lika vanligt bland män som kvinnor?

Obestridlig fakta är att det heterosexuella relationsbaserade mansvåldet är det absolut vanligaste våldet vi har i samhället överhuvudtaget. Det måste bero på nåt! Och vad ska vi göra åt det? Lär dig ställa dom rätta frågorna!
Citera
2006-08-19, 18:37
Medlem
Colas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RenegadeTourist
Tydlig diskriminering där, möjlig del i denna könsmaktsordning

mer diskriminering som talar för könsmaktsordnigens existens

en föråldrad kvinnosyn som verkar vara påväg bort, iaf i de kretsar jag rör mig i.

att killar tittar på snygga tjejer är väll inte konstigare än att tjejer tittar på snygga killar. Har inget med nån könsmaktsordning eller diskriminering att göra, bara naturliga drifter här.

sex säljer, har knappast nåt md förtryck att göra. Underligt nog har även damtidningarna dessa avklädda tjejer på framsidan.

Helt klar nån form av förtryck, kan kanske tillskrivas könsmaktsordningen, men bör väl främst polisanmälas då det är olagligt.

och att en del feminister förnekar att män förtrycks och diskrimineras på andra håll är bättre?

Så vad kan vi dra för slutsater?
1. Ja, kvinnor är diskrimminerade och förtryckta. har själv blivit utsatt för en del av detta.

2. Män är (hör och häpna) också diskriminerade och förtryckta pga sitt kön i, som många har nämnt, t.ex. vårdnadstvister.

Hittils har jag inte sett några bevis för att någon av dessa former av förtryck har med en könsmaktsordning att göra. Eller snarare att kvinnor skulle vara dem som är mest diskriminerade eler mest systematiskt diskrimminerade.

Att killar kollar på tejer och vise versa är självklart normalt. Men skillnaden är att killar inte behöver vara rädda för att de tar på sig något som kan betraktas som för sexigt eller utmanande. En "för" utmanande kvinna riskeras däremot att betraktas som slampa i många ögon. Tror inte att det finns något motsvarande för killar.

Sex må sälja. Men varför är det i en så högre grad kvinnornas kroppar som sexualiseras och obejktifieras? Detta sker inte bara i reklamen, utan i musikvideor, tv etc .Ett exempel på detta är även debatten om stringtrosor för småtjejer som pågick i media för något år sedan. Det var en klädesbutik som tagit in dessa på fullt allvar.

Jag anser inte att män är diskriminerade och förtryckta i lika hög grad som kvinnor. Det är män och inte kvinnor som besitter Sveriges höga poster, har generellt sett mest i lön, våldtas och misshandlas minst. Basta!
Citera
2006-08-19, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cola
Jag anser inte att män är diskriminerade och förtryckta i lika hög grad som kvinnor. Det är män och inte kvinnor som besitter Sveriges höga poster, har generellt sett mest i lön, våldtas och misshandlas minst. Basta!

Amen Tänk om fler män kunde börja förstå det! Istället är det offermentaliteten på så fort könsmaktordningen kommer på tal! Löjligt och patetiskt är orden.
Citera
2006-08-19, 21:40
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Amen Tänk om fler män kunde börja förstå det! Istället är det offermentaliteten på så fort könsmaktordningen kommer på tal! Löjligt och patetiskt är orden.
Tror du som feminist är den sista som har rätt att använda dig av ord som "offermentalitet" när du klankar ner på andra.

Egentligen visar mäns "klagande" så fort feminister klankar ner på dem just vad det hela handlar om. Vi säger ifrån när vi anser att vi blir orättvist behandlade, att det är så fruktansvärt verklighetsfrämmande för en del kvinnor säger egentligen det mesta.

Se det istället som att vi föregår med gott exempel, ta lärdom och sluta ta skit i ditt verkliga liv. Den enda som kan göra någonting åt din situation är trots allt du själv oavsett hur mycket du önskar att det fanns alternativ där du slapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in