2006-08-26, 04:02
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Jag vet ju inte hur det ser ut i dagsläget men jag kan ju berätta att när jag var ung sa de vuxna till mig följande saker:

Lärare: Satsa på vården.

Studievägledare: Satsa på vården.

Föräldrar: Satsa på vården.

Samhället, grannar, pojkvänner, media osv. : Satsa på vården.

Så nu vårdar jag frisk man i hemmet med ett antal barn, jag följde alltså deras råd.

Är jag tillfredställd? Är jag oberoende?

Så i helvete jag är, jag är beroende och i ett snudd på slaviskt förhållande till min man.
Tillfredställd? Skojare, hur kul är det att bara tillfredställa andra och aldrig sig själv?

Märkligt att det finns jättemånga kvinnor som inte jobbar inom vården.
Citera
2006-08-26, 04:03
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Det där måste du fått bak på foten!

Läs en avhandling inom genusvetenskapen - det är så könsmaktsordningen definieras. Den definieras inte som "ett system där män och kvinnor diskriminerar varandra, men där män har ett marginellt litet övertag inom vissa områden".
Citera
2006-08-26, 04:05
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Du får ursäkta men det får ni gärna visa igen isåfall. Måste ha missat det.
Det som visats är ju bara en massa situationer där vissa män har anledning att
subjektivt känna sig orättvist behandlade av samhället.

Vilket är exakt samma "bevis" som används för att visa att det existerar en könsmaktsordning som systematiskt diskriminerar kvinnor. Faktum är att de formella bevisen för diskriminering av män är större än bevisen för diskriminering av kvinnor.
Citera
2006-09-05, 22:34
Medlem
Lumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cola
Det är klart att det finns en könsmaktsordning. Om det inte fanns en könsmaktsordning skulle det ju inte finnas något att jobba emot och det skulle vara helt jämnställdt mellan kvinnor och män. Jag menar vad är det som har blivit bättre om det "inte finns"?

Hmmm, dyker in i diskussionen igen. Vad är detta för argument Cola???
Det är ju som att säga att "Det är klart att det finns spöken på riktigt. Om det inte fanns spöken så skulle ju alla medium inte ha något att jobba med. Jag menar vad är det som är bra med att spöken inte finns"

Att det finns medium, spådamer, djurpratare, kristallterapister innebär inte att vad de håller på med existerar/fungerar/gör nytta. Så om du använder så dumma argument så vinner du i alla fall inga sympatier för dina åsikter hos mig. (Vilket du sannolikt kanske inte är ute efter heller, men I'm just saying...)
Citera
2006-09-06, 22:36
Medlem
Colas avatar
Vad menar du? Han skrev ju att det hade blivit mer jämnställdt. Alltså var det innan inte jämnställdt.
Citera
2007-04-27, 00:37
Medlem
Vädurs avatar
Jag jagar statistik!
Var finner jag olika siffror på våldfrekvensen inom samkönade relationer? Dvs procenten män som blir slagna av sina pojkvänner, repspektive kvinnor som blir slagna av sina flickvänner?
Citera
2007-04-27, 02:50
Medlem
Belenuss avatar
I parförhållanden två kvinnor emellan är partnervåldet precis lika frekvent förekommande (alltså inte särskilt) som i ett förhållande mellan en man och en kvinna.

För något år sedan formulerades frågan "Har du någonsin blivit slagen av din partner?" på mötessiten Lunarstorm.
Tre procent fler män än kvinnor svarade "ja".
Man kan nog med ganska stor säkerhet konstatera att det oftare är kvinnor som utövar någon form av partnervåld (mycket därför att större antalet män ser det som enormt laddat att utsätta en kvinna för fysiskt våld), men att det framför allt är männen som står för det grova våldet (mycket därför att en kvinna har svårare för att förtrycka en man fysiskt) - det som ger några nämnvärda men.
Innan någon desperat invänder med att det här rör sig om en ungdomssite, så vill jag tillägga att samtliga åldersgrupper, åtskilda, hade i stort sett samma resultat, med män som mer frekventa "ja"-svarare.
Citera
2007-04-27, 11:03
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Jag jagar statistik!
Var finner jag olika siffror på våldfrekvensen inom samkönade relationer? Dvs procenten män som blir slagna av sina pojkvänner, repspektive kvinnor som blir slagna av sina flickvänner?
Antar att du sett denna från tidigare i tråden: http://www.flashback.org/showpost.php?p=4827262&postcount=48
Citera
2007-04-27, 18:52
Medlem
Vädurs avatar
Jo, och jag hade sedan tidigare hört om problemet med kvinnor som slår kvinnor inom förhållandet, men kommer inte ihåg i vilken omfattning som det skedde.
Det var ju en av orsakerna till att Petra Östergren blev utfryst/utsparkad ur "kvinnorörelsen". Att hon ställde obekväma (men uppriktigt menade) frågor rörande kvinnor som slår.

Det är alltid lättare att diskutera ett ämne när man har något att utgå ifrån, eller kan referera till - annars slutar det alltför ofta att debattmotståndaren säger "nej - så är det inte!", varpå man står där med ett "Jooo... så är det för det har ... någon ... kommit fram till. ...Någonstans."

Och jag avskyr när en diskussion övergår till att den ena parten ifrågasätter ALLT och begär källor till vareviga påstående. Om det så är att jorden är rund, eller att det finns svarta svanar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in