2006-08-18, 17:39
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cola
Jag vet inte riktigt om detta hör till könsmaktsordningen, jag har aldrig blivit misshandlad men nu tänkte jag i alla fall presentera några situationer ur mitt liv, en vanlig kvinnas, där jag har kännt mig förtryckt pga mitt kön.

För att börja från början

På mellanstadiet började killarna plötsligt att taffsa på oss och tjejer. Det kunde vara en hand på rumpan och en del brottade helst sonika ner oss på golvet och lade sig ovanpå. Detta skedde helt öppet och det var aldrig någonsin som en lärare ingrep.

På gymnasiet var det till en början en del tjejer i klassen som var ganska öppna och ofta räckte upp handen. Dessa tjejer blev dock ofta "missförstådda" och skrattade åt om de svarade fel, även den manliga lärare skrattade. Flera killar gjorde med kommentarer och gester klart för tjejerna att det inte var önskvärt att de tog plats i klassrummet. Efter ett tag upptäckte tjejerna att de blev mkt mer populära och omtyckta, samt uppfattades som smarta av läraren om de inte sa så mkt på lektionerna. Och så fick det bli.

När jag dejtade flera olika killar på en ganska kort tid hade min pappa ett snack med mig om hur "tjejer som jag" kunnde uppfattas fel.

När jag ska gå ut på måste jag alltid tänka på vad jag sätter på mig. Med detta menas att om jag t ex sätter på mig en kort kjol måste jag räkna med att få diverse blickar ifrån män och känna mig obekväm på t-banan. Jag kan välja att strunta i detta, men jag tänker ändå alltid tanken.

När jag ser avklädda och sexiga tjejer överallt på alla reklampelare och alla tidningar runt omkring.

När män vid ett flertal tillfällen har taffsat på mig iträngseln på t-banan. Värst var när man var yngre och inte vågade säga till...

När män säger att det inte existerar något förtryck utan att vi är helt jämställda.

Detta är bara ett fåtal exempel på vad jag uppfattar är en form av förtryck. Och tro mig det är inte bara jag som känner så här utan det är en uppfattning som jag delar med många andra tjejer.
Personligen har jag blivit nekad ett jobb på grund av mitt kön. De skulle kvotera in en kvinna eftersom de var underrepresenterade.

När jag var 18 fick jag välja mellan att göra värnplikten eller hamna i fängelse.

När jag gick i skolan satt jag brevid en tjej som jag brukade prata med, varje gång läraren uppmärksammade det fick jag skäll men inte hon. Faktum var att vi killar i klassen alltid fick skulden oavsett vem som hade gjort något.

När jag går på restaurang med min flickvän får alltid jag notan (nu brukar vi turas om att betala, men den läggs alltid hos mig).

Jag har ett flertal tillfällen fått örfilar av tjejer på krogen i stort sett utan anledning.

I reklamer gör det inte speciellt mycket om en kille framställs som lite smådum.

Åldersgränserna på krogen har genomgående varit högre för mig som kille. Faktum är att på de populära nattklubbarna i London är det svårt att komma in överhuvudtaget om det bara är killar i sällskapet.

Om jag och min flickvän skulle få barn idag och sedan göra slut skulle jag inte automatiskt få delad vårdnad, hon måste godkänna det.

och så vidare.... Kan jag använda det som belägg för att det finns en kvinnlig könsmaktsordning?
Citera
2006-08-18, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Kan jag använda det som belägg för att det finns en kvinnlig könsmaktsordning?

Nej! Jag och andra feminister använder det som belägg för att du är lite gnällig. Har du tänkt nåt på det där om att den som är stark också måste vara snäll? Eller är det ok enligt dig att män fortsätter slå när dom i kraft av sin större styrka väl fått övertaget. Varför skulle inte mäns relationsvåld mot kvinnor kunna ingå i en könsmaktordningsteori? Om ditt svar är att dom är fysiskt starkare tycker jag du inte bara är gnällig utan även en smula korkad.
Citera
2006-08-18, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Var det inte Bamse som yttrade de orden.

Troooooor det var Pippi! Men Bamse var säkert feminist han också.
Citera
2006-08-18, 18:56
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Nej! Jag och andra feminister använder det som belägg för att du är lite gnällig. Har du tänkt nåt på det där om att den som är stark också måste vara snäll? Eller är det ok enligt dig att män fortsätter slå när dom i kraft av sin större styrka väl fått övertaget. Varför skulle inte mäns relationsvåld mot kvinnor kunna ingå i en könsmaktordningsteori? Om ditt svar är att dom är fysiskt starkare tycker jag du inte bara är gnällig utan även en smula korkad.
Självklart är det inte rätt att slå någon annan oavsett hur stark man är.

Det skulle kunna ingå i en könsmaktsordning om det fanns någon. Men då ber jag dig återigen att presentera en undersökning om att kvinnor är systematiskt underordnade män, annars är det ju bara likt mina punkter "gnäll".

Kvinnor slår precis lika ofta som män, varför skulle då männens våld bero på något helt annat än när kvinnor slår? Är inte den enklaste förklaringen att de slåss av samma anledning, att de blir förbannade och inte kan kontrollera sig själva. Inte på grund av någon könsmaktsordning.
Citera
2006-08-18, 18:56
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Nej! Jag och andra feminister använder det som belägg för att du är lite gnällig.

Precis som att jag och andra människor använder era ståndpunkter (och ältande om denna "könsmatsordning") som belägg för att ni feminister är lite gnälliga. Ni vet mycket väl att diskriminering mot män förekommer på många olika områden och i vissa fall i mycket stor omfattning. Det är heller inga betydelselösa områden vi talar om här - att förlora vårdnaden om sitt barn torde rimligtvis vara en större kränkning än att se en vackrare person än en själv på en reklampelare (något som för övrigt även drabbar oss män).

Det är troligtvis den största kränkningen av dem alla, men det diskuteras knappast ens av feminister.
Citera
2006-08-18, 19:56
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte riktigt om detta hör till könsmaktsordningen, jag har aldrig blivit misshandlad men nu tänkte jag i alla fall presentera några situationer ur mitt liv, en vanlig kvinnas, där jag har kännt mig förtryckt pga mitt kön.

På mellanstadiet började killarna plötsligt att taffsa på oss och tjejer. Det kunde vara en hand på rumpan och en del brottade helst sonika ner oss på golvet och lade sig ovanpå. Detta skedde helt öppet och det var aldrig någonsin som en lärare ingrep.

På gymnasiet var det till en början en del tjejer i klassen som var ganska öppna och ofta räckte upp handen. Dessa tjejer blev dock ofta "missförstådda" och skrattade åt om de svarade fel, även den manliga lärare skrattade. Flera killar gjorde med kommentarer och gester klart för tjejerna att det inte var önskvärt att de tog plats i klassrummet. Efter ett tag upptäckte tjejerna att de blev mkt mer populära och omtyckta, samt uppfattades som smarta av läraren om de inte sa så mkt på lektionerna. Och så fick det bli.

När jag dejtade flera olika killar på en ganska kort tid hade min pappa ett snack med mig om hur "tjejer som jag" kunnde uppfattas fel.

När jag ska gå ut på måste jag alltid tänka på vad jag sätter på mig. Med detta menas att om jag t ex sätter på mig en kort kjol måste jag räkna med att få diverse blickar ifrån män och känna mig obekväm på t-banan. Jag kan välja att strunta i detta, men jag tänker ändå alltid tanken.

När jag ser avklädda och sexiga tjejer överallt på alla reklampelare och alla tidningar runt omkring.

När män vid ett flertal tillfällen har taffsat på mig iträngseln på t-banan. Värst var när man var yngre och inte vågade säga till...

När män säger att det inte existerar något förtryck utan att vi är helt jämställda.

Detta är bara ett fåtal exempel på vad jag uppfattar är en form av förtryck. Och tro mig det är inte bara jag som känner så här utan det är en uppfattning som jag delar med många andra tjejer.

Skulle tro att det du beskrivit är den sublima anpassningsprocess alla tjejer
mer eller mindre påtvingas. Visst har detta något med könsordningen att göra.
Kanske mer än nåt annat tom. Att förminska och begränsa individer gör mig alltid lika förbannad. Speciellt som det görs omedvetet och reflexmässigt. Som om det vore det mest normala som finns. Folk är så jävla dumma!

Och för att ytterligare trycka till dig riktigt ordentligt ska du ha klart för dig att du inte alls blivit utsatt för något konstigt,onormalt eller upprörande under din uppväxt. Killar är minst lika förtryckta (läs Memnok) och du har ingen som helst anledning gnälla över nånting. Sverige är världens mest jämställda land.
Citera
2006-08-18, 20:33
Medlem
RenegadeTourists avatar
Citat:

Tydlig diskriminering där, möjlig del i denna könsmaktsordning

Citat:

mer diskriminering som talar för könsmaktsordnigens existens

Citat:

en föråldrad kvinnosyn som verkar vara påväg bort, iaf i de kretsar jag rör mig i.

Citat:

att killar tittar på snygga tjejer är väll inte konstigare än att tjejer tittar på snygga killar. Har inget med nån könsmaktsordning eller diskriminering att göra, bara naturliga drifter här.

Citat:

sex säljer, har knappast nåt md förtryck att göra. Underligt nog har även damtidningarna dessa avklädda tjejer på framsidan.

Citat:

Helt klar nån form av förtryck, kan kanske tillskrivas könsmaktsordningen, men bör väl främst polisanmälas då det är olagligt.

Citat:

och att en del feminister förnekar att män förtrycks och diskrimineras på andra håll är bättre?

Så vad kan vi dra för slutsater?
1. Ja, kvinnor är diskrimminerade och förtryckta. har själv blivit utsatt för en del av detta.

2. Män är (hör och häpna) också diskriminerade och förtryckta pga sitt kön i, som många har nämnt, t.ex. vårdnadstvister.

Hittils har jag inte sett några bevis för att någon av dessa former av förtryck har med en könsmaktsordning att göra. Eller snarare att kvinnor skulle vara dem som är mest diskriminerade eler mest systematiskt diskrimminerade.
Citera
2006-08-18, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RenegadeTourist
Hittils har jag inte sett några bevis för att någon av dessa former av förtryck har med en könsmaktsordning att göra. Eller snarare att kvinnor skulle vara dem som är mest diskriminerade eler mest systematiskt diskrimminerade.

Så t ex exemplet i klassrummet hade inte med könsmaktsordning att göra?

Jag vill egentligen inte behöva prata om någon könsmaktsordning för det känns som att man därigenom befäster att det finns. Men i de fall som kvinnor förtrycks eller i då de utmålas som vackra objekt att titta på, är det inte bara män som är ansvariga. Som du skriver så sker det även i tjejtidningar.

Media framställer en bild av mannen som ständigt kåt, prylgalen och sportintresserad. Tjejtidningar ger också en förvrängd bild av killar.

Det här är från Cosmopolitan. Får skylla på att jag fick tidningen, inte köpte själv. De utgår ifrån att män inte kan visa känslor med ansiktet. Därför har de en skola där olika modellansikten visas upp och där modellernas ansiktsuttryck tolkas. Rubriker under ansiktena "Han behöver mer utrymme", "Han vill att ni klär av er nakna", "Han tvekar", "Han är helt såld på dig", "Han vill bekräfta något". Nu ska männen avslöjas skriver dom.

Det här faktat var lite roligt
"Män som har förkläde på sig när de lagar mat har dubbelt så mycket sex i köket"

Sedan kan man lära sig att tolka hans drömmar så att man får värdefull info från hans undermedvetena.

Dom verkar tro att man är helt väck.
Citera
2006-08-18, 20:46
Medlem
RenegadeTourists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happy_Seashell
Så t ex exemplet i klassrummet hade inte med könsmaktsordning att göra?

Uttryckte mig kanske lite klumpigt. Om könsmaktsordningen finns är många av dessa exempel säkert del i den. Frågan är om den verkligen finns.

Jag har inte sett bevis för att den finns, men jag har inte heller sett bevis för att den inte skulle finnas.
Citera
2006-08-19, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Självklart är det inte rätt att slå någon annan oavsett hur stark man är.

Det skulle kunna ingå i en könsmaktsordning om det fanns någon. Men då ber jag dig återigen att presentera en undersökning om att kvinnor är systematiskt underordnade män, annars är det ju bara likt mina punkter "gnäll".

Kvinnor slår precis lika ofta som män, varför skulle då männens våld bero på något helt annat än när kvinnor slår? Är inte den enklaste förklaringen att de slåss av samma anledning, att de blir förbannade och inte kan kontrollera sig själva. Inte på grund av någon könsmaktsordning.

1. Det finns en teori. Ditt problem här är att feministerna för ovanlighetens skull, historiskt sätt, lyckats ta problemformuleringsinitiativet. Du är själv ett praktex på det. Som blir förvånad att könsmaktordningen inte är bevisad när ingen heller påstått det. All ideologisk politik grundar sig på teorier som det är fritt för individen att tro på eller förkasta.

2. Undersökningen du efterlyser är de empiriska fakta du blir matat med dagligen men som bara retar dig.

3. Kvinnor och män tycks initiera våld lika ofta ja. Männen utnyttjar dock sin fysiska överlägsenhet i makt och kontrollsyfte. Därför är relationsvåld i huvudsak ett mansproblem som ingår i, beskrivs,definieras och synliggörs i den feministiska könsmaktordningsteorin. Om du tror att relationsvåldet enbart handlar om ett slag från endera part och effekterna därav så är du jävligt fel ute. Männen har den större styrkan och därmed det större ansvaret. Så enkelt är det. Det betyder också att om du slår din flickvän efter att hon lappat till dig så är du långt mer föraktlig än vad hon nånsin kan bli. Här råder ingen jämställdhet. Inte på det sättet.
Citera
2006-08-19, 00:35
Medlem
RedXs avatar
Citat:
...

Problemet med ditt resonemang är att det bara består av teorier som hittills aldrig bevisats på vetenskaplig väg. Att diskutera könsmaktsordningen med dig blir då lika meningslös som att diskutera jordens skapelse med en hängiven kristen.

En sak stör jag mig oerhört mycket på i ditt resonemang. Du skriver att "om du slår din flickvän efter att hon lappat till dig så är du långt mer föraktlig än vad hon nånsin kan bli." Anledningen tycks vara att han är fysiskt starkare än henne. Anser du samma sak om kvinnan i ett förhållande då hon är fysiskt starkare än sin man? Att hon är "långt mer föraktlig än vad han nånsin kan bli" om hon försvarar sig från ett angrepp från honom? Jag har svårt att tro det - och häri ligger den sexism som feminismen i många fall bottnar i. Många feminister anser nämligen inte att samma spelregler ska gälla för båda könen. Då blir det lite tokigt när man påstår sig förespråka jämställdhet.
Citera
2006-08-19, 02:13
Medlem
Lumors avatar
Citat:
Eftersom jag fortfarande är allvarligt chockskadad av Memnoks helt verklighetsfrämmande siffror så orkar jag bara som avslutning citera Astrid Lindgren: "Den som är mycket stark måste även vara mycket snäll" fatta det!

Jag ger mig inte in i debbat om kvinnovåld per se. Men snälla nån då... Är det sanning bara för att Astrid har sagt det?

Det handlar inte bara om den fysiska skada som erhålls. Fysiska skador syns, och därför anses de vara mer riktiga än psykisk smärta.

Om en kvinna slår en man, så anses det som lustifikt och blir en kul historia i bastun för kompisarna. Att sedan mannen lider än mer än om han hade fått näsbenet knäckt är tydligen helt oväsentligt.

Ta det en nivå till; var otrogen, håna din partner för det, utnyttja hans/henns kärlek till gemensamma barn, men lyft inte en hand. Är det mer ok, än en lavett eller annan fysisk yttring.

Jag menar att inget av ovanstående är ok, men jag personligen tar hellre 5 brutna revben än en psykisk misshandel.

Styrkan har inget med psyket att göra, du kan bryta ner en muskelman lika lätt som en 45 kilos fotomodell med psykiska metoder. Varför ska muskelmannen straffas hårdare, eller förväntas vara snällare, när de båda är kapabla till samma sorts smärta (även om den ena syns på fotografi och den andra inte...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in